Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Begint er al goed uit te zien!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2014 12:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Even een kleine set-back. Gisterenavond na thuiskomt uit Berlijn toch nog maar even een groenlaagje aan het beest gegeven. Bij nadere inspectie vanochtend toch maar besloten de naadjes, al zijn ze nog ze klein, bij te werken. Nu 24 uur wachten tot alles uitgehard is. Ook al nadert de 1e november, ik ga hem niet afraffelen.
VrGr
Jan

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt, 2014 18:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Er blijkt in dit model toch meer werk te zitten dan ik dacht. Het herhaaldelijk afplakken van de canopy en het ingewikkelde splinterschema hebben me uren gekost. De romp is nu klaar en de lijnen en hoeken zijn bijna messcherp:

Afbeelding

Enkele onderdelen zijn er nu aangezet, maar met de antennes wacht ik nog.

Afbeelding

Echt trots ben ik op de canopystijlen:

Afbeelding

Het interieur is redelijk goed zichtbaar:

Afbeelding

De onderkant. De bom hangt er los onder. Ook hier moet e.e.a. nog worden afgewerkt:

Afbeelding

En die akelige beugel heeft me bijna een middag gekost. Hij was op 4 plaatsen gebroken toen ik hem losknipte van de sprue. Echt mooi wordt ie nooit meer:

Afbeelding

Vanavond de braunviolette splinters aanbrengen op de vleugels. Dan de verf hier en daar bijwerken, 24 drogen en de glansvernis erover. Gelukkig hoeft ie niet voor 1 november klaar te zijn :lol:

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt, 2014 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Inderdaad erg nette canopy! Begint zeker al ergens op te lijken.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt, 2014 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Die canopy is zekers strak geworden. Succes met rest van het verfwerk. Pas wel op voor opstaande randjes bij de scheiding tussen de kleuren. :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 0:18 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Even nog een stukje geschiedenis, voor wie geïnteresseerd is in de Luftwaffe:

Zoals jullie weten heb ik een hekel aan what-ifs. De parasietjager heb ik daarom meteen al weggegeven. (De foto’s daarvan op internet - ik vond er 3 - zijn allemaal fake). Ik wil alleen vliegtuigen bouwen, die echt gevlogen hebben, hoe dan ook. Geen tekentafelspoken of andere natte dromen van Diplom-Ingenieurs.

Ik wist dat de C-3 testvluchten had gemaakt bij Arado Flugzeugwerke in Alt Lönnewitz , Brandenburg. Men was zeer te spreken over de grotere stijg- en kruissnelheid van de C-3 in vgl. met de B-2. Maar was het ook tot daadwerkelijke inzet gekomen? Maandenlang ben ik op zoek geweest naar goede bronnen hierover. De meeste praten elkaar na of komen met beweringen, die niet door andere gestaafd worden. Uiteindelijk is dit het resultaat:

In de chaotische laatste oorlogsmaanden zijn er, terwijl de B-2 versie op diverse fronten werd ingezet vooral als verkenner, 19 C-3’s gebouwd. Daarvan waren er 14 klaar, maar hadden er slecht 5 hun jets gekregen. Hiervan zijn er in maart 1945 twee (Werknummers 250002 en 250004) als eerste toegewezen aan III. Gruppe des Einsatzkampfgeschwaders 1 ( III./EKG 1), dat ressorteerde onder KG 76, en tijdelijk gevestigd was op het Arado-vliegveld Alt Lönewitz. Tijdelijk, want de eenheden werden steeds verplaatst om de Geallieerde jachtbommenwerpers voor te zijn.

Eind april waren er 3 inzetbare C-3’s paraat en werd er verder getest. Ik citeer: “ Erste Probeflüge führten bis zu einer Höhe von 15.000 Metern und ergaben eine Höchstgeschwindigkeit von etwa 900 km/h.[4] Eine andere Quelle nennt eine Höchstgeschwindigkeit ohne Bombenlast mit halbgefülltem Tank von 853 km/h in 6.000 Metern Höhe und eine Gipfelhöhe von 12.000 Metern.” Ik heb geprobeerd met mijn bouw een mogelijk exemplaar van deze eenheid weer te geven, voorzien van een 1000 kg bom voor testvluchten. Het werknummer op de staart klopt echter niet....

Er bestaat geen enkele aanwijziging of deze C-3’s ook werkelijk zijn ingezet. De testprogramma’s waren nog niet voltooid, er waren nauwelijks vliegers, die de Ar 234 konden vliegen en er was een nijpend brandstofgebrek. Een andere bron zegt: “Kampfeinsätze dieser Flugzeuge sind nicht bekannt. Diese drei Arado Ar 234 C-3 wurden durch Landeunfall, gegnerischen Luftangriff und die letzte durch Sprengung kurz vor der Ankunft amerikanischer Truppen zerstört”. Geen enkele C-3 overleefde de oorlog.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 22:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Arado Ar 234C-3 Blitz, Verkenner, bommenwerper
III./EKG 1 (KG 76), Alt Lönnewitz (Brandenburg), Duitsland, maart-mei 1945


Eindelijk klaar, mijn Blitz. Met heel veel plezier aan deze voormalige Dragon-kit gewerkt. Mooie detaillering, veel kleine onderdelen, goede decals, heldere canopy. Issues: slechte passing van de motoren aan de vleugels, de beugel onder de staart die al gebroken was en de hier en daar onduidelijke instructies van Revell. Het is slim de bouw anders te plannen en de instructies van Dragon voor de B-2 versie te gebruiken: eerst de vleugels afmaken en de romp in de verf zetten, pas daarna de vleugels bevestigen.

Ik heb noch het schema van Revell, noch dat van Dragon gebruikt en heb me gebaseerd op de tekening van het patroon voor de C-versie zoals die is opgenomen in het briljante Luftwaffe Colours 1935-1945 van Michael Ullman (Otringham, UK, 2002, p. 137).

Ik ben content met de inhoud van de cockpit, die ik voor het eerst zo gedetailleerd gebouwd heb en met het “scherpe” splinterschema. Helaas ging het fout met de flinterdunne swastika’s van Xtradecal, die in het water uiteenvielen.

VrGr,
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Mooi model geworden, jammer dat op sommige plekken wat verf onder de tape is gekropen, en dat je op sommige plekken lijkt te zien dat het gekwast is, maar dat valt nauwelijks op en is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen zonder ab. Verder erg mooi!
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Mooi kist geworden! Eens kijken of ik ooit de -C versie naast mijn bouw.
Ik vind het wel gaaf, zn gondel met 2 motoren.

Hij gaat zeker pronken in je vitrinekast ;)

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 23:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Heel apart geval geworden, vooral die dikke bom onder de romp doet het em.
Wellicht de verf die onder de tape is doorgelopen nog even nalopen met een fijn penseeltje.

Dave


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement