Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 18:45 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nou, ik ben er uit welke kit ik (als eerst) ga pakken!
Ik verwacht een hoop Me262's en Me 163's in deze GB. Natuurlijk is dat niet erg, maar dat is voor mij de motivatie om een toestel te bouwen die minder belicht is.
Desondanks is dit toestel revolutionair en zeker de moeite waard om te behandelen.
Dus, mag ik u voorstellen!

Junkers Ju-287 V1:
Afbeelding

In 1943 begon bij Junkers de ontwikkeling van wat de Ju 287 V1 moest gaan worden. Het was de eerste grote meermotorige straalbommenwerper waar de Luftwaffe beschikking over moest krijgen, en zou een significante bommenlading met een hoge snelheid moeten kunnen bezorgen.
Zonder starthulp zou het toestel 3000kg aan bommen over een afstand van 2000km moeten kunnen vervoeren. Met starthulp -in de vorm van 3 startraketten met elk een stuwkracht van 1000kg gedurende 12 seconden- zou het toestel 4000kg aan bommen over 1900km kunnen vervoeren. Het maximum vlieggewicht (inc. de geplande defensieve bewapening) zou neerkomen op 22.800kg. Met oog op een hoog subsonische vliegsnelheid (denk aan 800-900km/u) werd er veel waarde gehecht aan aerodynamische doorontwikkelingen. Zo moest het toestel vleugels krijgen welke een dunner profiel hadden en het dikste gedeelte van de vleugel meer naar achter lag dan gebruikelijk, en was de pijlstelling groter dan gebruikelijk was. Wat ook nieuw was, was het feit dat de vleugels naar voren wezen i.p.v. naar achteren. Dit had een aantal voordelen... Het toestel bleef beter bestuurbaar bij een 'stall', en aangezien de verginding met de romp verder naar achter was geplaatst kon de ruimte in de romp beter benut worden. In het geval van dit toestel zou er tussen de vleugels en de cockpit een groot bommenruim komen.
Om de productie zo eenvoudig mogelijk te houden waren de eerste prototypes van de Ju-287 voor het grootste deel opgebouwd uit bestaande onderdelen. De cockpit en de voorromp waren afkomstig van een He-177, de achterromp en de stuurvlakken waren afkomstig van de Ju-188G, het hoofdonderstel kwam van een Ju-352 en de neuswielen waren afkomstig van vijandelijke B24's. De vleugels en het romp middenstuk waren nieuwbouw.
De Ju287 V1 had 4 Jumo 004 motoren met elk 900kg stuwkracht.

Technische gegevens:
Spanwijdte: 19,50m
Lengte: 19,40m
Hoogte: 5,60m
Leeggewicht: 12.180kg
Max. vlieggewicht: 22.780kg
Topsnelheid: 870km/u
Landingssnelheid: 176km/u
Stijgsnelheid: 9,7m/s (Ik vermoed dat het om de klimsnelheid of rate of climb gaat, wat ik neerzet is de letterlijke vertaling van de Duitse info die er staat.)
Operationeel plafond: 11.800m
Aktieradius: 1.830km (ik vermoed met de startraketten en 4000kg aan lading)


Nou, op naar de kit!
De doos:
Afbeelding

Het boekje:
Afbeelding
Hier heb ik dus alle info vandaan.

De sprue's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Clearparts, sprue met fijne stukjes en de decals die ik nu al doodeng vind.... :roll:
Afbeelding

De kit ziet er tot zover goed uit, het detail is niet verkeerd en ik hoop dat 'ie netjes bouwt.
Ik ga trouwens niet al die kleine lichtgekleurde dingetjes op de romp en vleugels aanbrengen. Het toestel heeft ook zonder gevlogen.
Afbeelding


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 19:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een gaaf toestel! Ik kende deze nog niet.
Grappig, dat de Amerikanen en de Russen jaren later deden wat onze buren toen al deden..

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Huma kit ziet er inderdaad keurig uit. Een van de beter gedetaileerde kits zo te zien.

Leuk om delen van andere Junkers toestellen er in terug te vinden. Succes met de bouw!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Jug blijft toch hangen in de 'Vliegende gedrochten' en de 'Hall of shame'. Kortom, gaaf project...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 22:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een monster, zeg! Maar wel bere-interessant. Ongelooflijk dat het prototype ook echt gevlogen heeft.
Die witte vlekjes op de foto: heeft dat iets met windtunnelproeven te maken? Mij staat bij dat daar lintjes aan werden gemaakt zodat de luchtstromen zichtbaar gemaakt konden worden.

Ik denk dat het losmaken van al die kleine onderdeeltjes veel geduld vraagt.... Maar je gaat er ongetwijfeld wat moois van maken.
En stiekem hoop ik hem op de Brouwersdag te zien :)
Succes!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 0:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Jaaaa leuk hoor.
Danny weet jij als asmogendheidkenner toevallig ook of de Ju-287 V2 ooit in model is uitgebracht 1/72?
Hier ben ik al een poosje naar op zoek.

Dave


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 1:07 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Nem, vandaar ook mijn opmerking in het topic van de Wasserfall. :wink:
Juggernaut schreef:
En dan te bedenken dat Duitsland de oorlog dan wel verloren heeft, de Duitse innovaties uit de oorlog zijn nog goed zichtbaar.


@ Biggles, bedankt! Heb er in ieder geval al veel zin in! :brouw:

@ René, yup! :mrgreen:

@ Jan, die witte dingetjes zijn volgens mij inderdaad de plekken waar lintjes aan werden gemaakt om de luchtstroom te kunnen zien. Nu is er op de eerste foto ook een kastje te zien welke net voor het kielvlak zit. Het zou me niets verbazen als daar een camera o.i.d. in zat om tijdens de vlucht de lintjes te zien.
Ik zal 'm meenemen naar de Brouwersdag, als ik 'm op tijd af heb.

@ Dave, een V2 is er niet in 1/72 voor zover ik weet, maar Planet heeft wel een V3, al moet je daar maar net het geld voor neer willen tellen, natuurlijk...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 1:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Dave,

Classic Plane had een Ju287-V2 in hun assortiment volgens http://www.scalemates.com/search.php?se ... &qs=Search
Gave kit Danny......dit vind ik toch altijd wel heel erg interessante onderwerpen en inderdaad weer 's wat anders dan de 262's ( ook heerlijke kistjes maar zo 'gewoon' ).

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 2:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Die witte vlekjes op de foto: heeft dat iets met windtunnelproeven te maken?
Je zou nog best eens gelijk kunnen hebben want die stippen lijken er niet @random op te zitten.
De Nazi's deden aan windtunnelproeven, getuige deze foto van een Messerschmitt 109 in een proef-opstelling. Sowieso was (en is) de Duitse benaderin erg wetenschappelijk:
Afbeelding

Citaat:
@ Nem, vandaar ook mijn opmerking in het topic van de Wasserfall ;)
Dan neem je het mij vast niet kwalijk als ik even jouw topic kaap om wat beeldmateriaal aan de overige kijkers te laten zien :wink:

Ikzelf vermoed (maar heb daar geen onderbouwing bij gezocht, wat sowieso al niet online is te vinden, als het al zo is) dat uit buitgemaakte Duitse schetsen dit is voort gekomen, ten eerste de Amerikaanse Grumman X-29 (1985): Let op de lintjes voor aerodynamica-tests.
Afbeelding

en de Russische Sukhoi SU-47 Berkut Беркут (Gouden Adelaar) (1997)
Afbeelding

Overigens, de Duitsers waren al tijdens het interbellum, toen een luchtmacht hen verboden was, met dit concept bezig - Schleicher ASK zweefvliegtuig:
Afbeelding
Of er een link is tussen jouw model en dit zweefvliegtuig weet ik niet, maar ik weet wel dat het gros van de Duitse vliegtuig-ontwerpers wél bij dergelijke projecten betrokken was.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 23 jun, 2013 22:15 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Zuid Holland
Mooi en apart toestel dit, gaaf!
Ik wist niet eens dat de Duitsers met deze bezig waren..
Zal vast mooi worden en succes met bouwen! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement