Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 11:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2014 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf verhaal Antonio.

En inderdaad erg jammer dat je geen punten, maar wel een kilo kruidnoten hebt gekregen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 nov, 2014 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb de een-na-laatste, van Peter.

Zijn bouwverslag van de Mk.I 'female'

Bij het openen van de doos valt het al op, deels oud, deels nieuw. De basickit, het male geval, is oude wijn in nieuwe zak, het female deel is echt nieuw. Gelukkig, het oude deel is niet slecht, maar nog redelijk scherp. Tekening, setje plakkertjes voor 1 uitvoerig, da’s een beetje karig. Het bouwen gaat heel snel. Weinig plamuurnodig, alleen twee lastige gietdeukjes aan de voorkant links en rechts. Aan echte plaktijd heb je aan een uurtje of 2 wel genoeg. Schilderen, met de airbrush in dit geval, ging ook lekker vlotjes, alleen komen de kleuren niet zo mooi scherp eruit als op de doos, en ze matchen ook niet helemaal met elkaar. Vallejo en Humbrol laten zich toch niet zo simpel omnummeren. Vervolgens een wasje met vooral bruin, wat roest links en rechts, de plakkertjes erop die met wat Daco setting zich goed vast kunnen zetten op de Vallejo verf zonder silvering. Laatste klusje, die vervelende rupsen. Stug, ietsje tekort, en de zap-a-gap lijm heeft er geen vat op. Dan maar smelten zoals in de instructies staat al is dat wel een jaren 60 oplossing van het probleem. Begonnen om 21.00 uur, staat er om 5.30 uur een complete WW1 tank, vrijwel helemaal klaar. Wat nog ontbreekt is een afsluitende laklaag, die moet thuis, in verband met de soort lak die niet gebruikt kan worden tijdens deze bouw. Al is die laag misschien niet eens nodig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dank je Peter, voor je bijdrage.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2014 1:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
En het laatste verhaaltje met wat plaatjes heb ik ook binnen, nu is alles compleet, kunnen we het afsluiten en op naar het volgende evenement.

Bericht van Jacobus:

Ook ik mocht meedoen met de 12 uurs bouw dankzij mijn collega Darka. Ik was wat laat maar mooi op tijd om de chinees op te halen. Ondanks dat ik op Darka na niemand kon voelde ik mij meteen thuis, gewon een gezellige club waar je prima een nachtje mee kan plakken.

Eerst maar wat meegebracht kits afmaken en om 21.00 uur kunnen we los. Ik had de male versie al gemaakt dus deze kit was voor mij geen verrassing, de bakken met de female gun was het enige nieuwe. Ik had gekozen voor een Duitse versie dus had zelf wat decals en koperen guns meegenomen. Ik heb het de tank in 5 delen gebouwd, twee bakken, de zijkanten en het midden deel. Hierdoor kon ik alles beter verven, iedereen had een echte goede compressor mee, behalve ik, ik had een brommertje mee... Tot twee maal toe sloeg deze over en er kwam er zelfs vocht in de slang. Al snel kreeg ik verschillende adviezen over de aanschaf van ene echte compressor. Ik heb de tank gespoten in drie kleuren oud Duits groen, met het color modulation effect, de kanonnen grijs en een paar delen in primer rood.

Toen de verf droog was alles in elkaar gezet, de decals er op en een blanke satijn vernis. Nu het mooie werk, de weathering. Zo door de nacht heen flink wat biertjes gehad en wat energy drink, de moeheid slaat toch toe maar begonnen met de washes, ik heb gekozen voor een donkere pin wash, elk onderdeeltje apart voorzien van een wash. Op een gegeven moment was ik klaar, na anderhalf uur en ontdek dat ik dit in een soort extase gedaan heb, opeens was ik weer wakker. Wel was de wash zo goed gelukt dat ik amper hoefde bij te werken... De kijkgaten en dergelijk nog even voorzien van een echte zwarte wash.

Nu waren de streaking effects aan de beurt, over het hele model heb ik donker groen strepen aangebracht, op een paar plekken waar normaal olie en modder zit heb ik zwarte strepen aangebracht.

Nu was het tijd voor modder ook al was de tijd bijna om. Door de druk was de mix te dik en zat alles onder de modder, echt alles. ik heb er nog wat af kunnen krijgen met wat thinner maar ook de vorige effecten gingen voor een deel verloren. Snel nog wat olie vlekken en natte modder vlekken en toch maar inleveren. Ik had thuis al een kleine base gemaakt, een straat met een trottoir en een lantaarn. Vanwege de te grote hoeveelheid modder past het model hier totaal niet meer bij, het is niet anders.

De dag zelf ging ook snel voorbij, ik mocht de compressor lenen van Darka en heb de hele dag geoefend met de airbrush op een King Tiger. Helaas toch met een paar grote missers maar wel veel geleerd.

Uiteindelijk toch nog vierde geworden met de 12-uurs bouw, had ik echt niet verwacht vanwege al die modder...

Bedankt voor de erg leuke dag en nacht en natuurlijk tot volgend jaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement