Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 nov, 2014 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb weer een verslagje binnen via de mail. Deze keer het tankje van André (nr. 1 van de wedstrijdtafel).

Afbeelding
(op de achtergrond Jogy)

Mijn tankje was nummer 1 op de wedstrijdtafel. Ik heb 4 foto's bijgevoegd, die ik thuis gemaakt heb. Het was voor het eerst in 15 jaar dat ik een 1/76 airfix in elkaar zette. In mijn herinnering was het allemaal samsam, maar deze mark 1 female was qua gieting en pasvorm een prima model, ook de rupsen die ik er bij had (ik had de wel flexibele) gingen prima om het model. De bouw ging dan ook voorspoedig.
Na de bouw heb ik de tank van een standaard mosterdkleurtje voorzien middels tamiya xf-49. Vervolgens heb ik er nog 2 kleuren aan toegevoegd (xf-62 en xf-52), waardoor een net 3-kleurig cammo schema onstond. Nadat de verf enige tijd kon drogen, heb ik de decals (uit de kit) aangebracht. Nog weer even later heb ik filters (p245) en een wash (p302) toegepast. Toen dit droog genoeg leek heb ik de onderste helft van de tank nog bewerkt met een moddertje van pigmenten (vallejo 73102) opgelost in water. Hierbij heb ik er voor gekozen het model niet te vies te maken, omdat het tenslotte wel de bedoeling was hem als tank en niet als modderklomp op de showtafel te plaatsen.

Als ik het zo opschrijf lijkt het nog minder werk dan het in werkelijkheid was. Hoe veel tijd ik uiteindelijk aan het model heb gespendeerd, exclusief wachttijden voor het drogen en de werkzaamheden aan mijn andere model (stalin 4) denk ik een uur of 6.

Pica's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

André

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 nov, 2014 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi,

na een rit van 3 uur en 20 minuten zo tegen 16:30 aangekomen in het wilde noorden. Ik heb nog nooit eerder een 24uurs bouw gedaan, en was vooral bang dat ik de 12uurs bouw niet op tijd zou afkrijgen ( wat dan wel binnen 7 uur zelfs is gelukt) . En dan een Airfix 1/76 . Zo als bij velen heeft deze schaal ook bij mij veel jeugd sentiment. De idee voor de dio kwam pas een dag ervoor, doen ik bij het inpakken voor Hurdegaryp de gedenksteen ben tegengekomen in mijn spare-onderdelen box.

Ik wilde eerst een roest pak maken , maar door het vinden van het monument kwam een ander idee.
Als ik niet uit voorzorg me " gedwongen" had om in de nacht zo 2 uur de rusten ( ivm 3,5 uur terugreis)was alles misschien een beetje beter geworden. Maar voor de tijd die ik nodig had ben ik heel tevreden.
Kwaliteit van het model was heel goed. EN als je alle modellen zo ziet, ook in 1/76 kun je heel mooie modellen neer zetten.
EN we hadden een terechte winnaar ....
Hier mijn model:
Afbeelding

gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 nov, 2014 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk verhaaltje en prachtige close up. Mooi model Helge.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 nov, 2014 23:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Bij deze mijn deelname aan de wedstrijd tijdens de 24 uurs bouw te Hurdegaryp. Tsjopper Bob had voor ons de keuze laten vallen op de British Mk I tank, de female versie met de mitrailleurs, in schaal 1/76. Nieuwe tooling, dus klinkt leuk.

Nou ben ik niet zo van de tankjes, maar altijd in voor zoiets, en had mezelf dus bedacht om er een diootje van te maken, met brouwverslag.

Welnu, we zijn voor 50% geslaagd in de opzet. En niet omdat er een bouwverslag is. Beginfoto's gemaakt, en voor ik het wist was is al in elkaar...

Afbeelding

Afbeelding

En voor de dio:

Afbeelding

Afbeelding

En na enig klooien bekomt men dus dit:

Afbeelding

- randen van het frame afgeplakt met tape
- gips gemengd met water en een flinke scheur bruine Tamiya verf erdoor
- in de 2e batch gips een andere kleur bruin gebruikt
- gips op het frame gedeponeerd, vooral niet al te glad
- wat "zand" *** eroverheen voor de "modder", samen met wat moss strooisel

En dan terwijl het gips nog nat is de tracks even stevig aangedrukt om een spoor te creeëren:

Afbeelding

En dan de eerste aparte keuze mijnerzijds: geen male en geen female. Dus: aan de linkerkant het kanon van de male versie,
en aan de rechterkant de mitrailleurs van de female versie. Airfix biedt toch al het plastic voor beide versies in dezelfde doos aan, dus waarom niet...

Loopje van het kanon wat uitgeboord

Afbeelding

Tankje gebouwd. Dan een preshade met zwart, gevolgd door een basislaag van Neutral Brown, een mix van Tamiya's XF52, XF55 en wat veldgroen erdoor:

Afbeelding

Afbeelding

Tankje erop gezet, buiten een takje gevonden en als zielig alleen overgebleven boompje op het slagveld gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Nou raakten alleen de wielen de grond niet, en ik had oorspronkelijk bedacht alle losse poeders op de dio met Clear vast te zetten. Dat gaat dus niet, want
de airbrush blaast alles weg. De oplossing: wat houtlijm lenen van de buurman brouwer, flinke kledder water erdoor, en de ondergrond letterlijk veranderen
in een modderpoel. Dan het water laten opdrogen, en wat schuiven met losse modder zodat de wielen wel de grond raken. Dat levert bovenstaande 2 plaatjes.
Zie ook het verschil tussen foto's 5 en 10...

Voor een eerste diootje niet geheel ontevreden.


*** geen echt zand. Op zoek naar echt zand verliet ik vrolijk It Maskelyn door de voordeur, en zag daar al direct naast de deur zo'n asbak staan.
Dus de as geplunderd en deze gebruikt. Werkt prima!

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 nov, 2014 23:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Nemmy schreef:
geen echt zand. Op zoek naar echt zand verliet ik vrolijk It Maskelyn door de voordeur, en zag daar al direct naast de deur zo'n asbak staan.
Dus de as geplunderd en deze gebruikt. Werkt prima![/size]


Rook ook zo lekker !! Hahaha
Groetjes van de buurman-brouwer :brouw:

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Laatst bijgewerkt door MichelVL48 op wo 05 nov, 2014 23:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 nov, 2014 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ook een leuke bijdrage Patrick. Leuk dat je er weer bij was en gelukkig maar dat je weer heel bent aangekomen. Ik zal je verslag even kopiëren naar Plakkers.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 13:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hallo Allen,

In eerste instantie zou ik niet mee doen met de 12 uurs bouw, om diverse redenen, maar ach, toen het zover was, en bleek dat er nog een kitje beschikbaar was, had ik zo iets van wat de f*ck, waarom ook niet :)

Dus, vol goede moed begon ik aan het tankje!
Straight out of the box, en ik was direct al verbaasd over de kwaliteit van het kitje, wat in mijn ogen toch al even een tijdje op de markt was. nu bleken de female tank koepels een nieuwe toevoeging te zijn aan de oudere male tank kit. Maar, alles bij elkaar nog steeds erg prettig.

Beetje plamuur nodig gehad op de "koepels" en aan de bovenzijde, tussen 2 plaatdelen was wat plastic en plamuur noodzakelijk, maar allemaal erg minimaal.

Binnen een mum van tijd zat de bouw er dan ook op, dus, tijd voor de luchtkwast! eerst een preshade van zwart aangebracht, vervolgens dunne laagjes groen, en, wegens niet veel zin om verf te mengen, een tintje lichter uit gezocht, waarin ik wel aardig was geslaagd voor de post shade.
voorzijde afgeplakt, en wit gespoten, rode baan erin, en voila! klaar voor de glanslak! dus, whoppa, erop, decals erop, nummers afkomstig van een 1/32 Hawker Hunter, Engelse serial. Kwamen mooi van pas zo. Nog een laagje glans over de decals, en, tijd voor een washje, lichtbruine pinwash erover heen. en toen de tracks plaatsen, nou, dat was nog een aardige klus, maar met een beetje secondelijm, werden ze rond de romp geplaatst.
Nog een grijs achtig washje over de roest gespoten, en metaal gedrybrushte tracks, en ook daar was ik tevreden mee, uitlaat sporen in diverse etappes (en herspuiten wegens vingerafdrukken) aangebracht, en, na een uurtje of 9 was hij klaar voor de matte lak.
Dus, na ongeveer 10 uur, wassie klaar! en was ik er dik tevreden over!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na dit alles heb ik zo iets, dit ga ik vaker doen! zo'n WW1 tankje, eigenlijk best leuk :)

Cheers,
Niels

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 dec, 2006 20:14 pm
Berichten: 3836
Leuke verslagen en vond het ook leuk een aantal mensen te ontmoeten die ik alleen onder hun nickname kende.

Ik had nog een vraagje, Patrick, waar haal je dat Creaplast? Ik heb een tijdje een andere soort gips gebruikt maar dat breekt en bevalt niet en ik zag je model en ondergrond en dat ziet er goed uit.

_________________
--------------------------------------
Historisch correct? De waarheid ligt op het slagveld en zal daar blijven liggen ....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2014 11:51 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Onder het mom van er moet toch een het laatste zijn hier van mijn kant ook nog wat foto's en een verhaaltje.


Zodra ik in Hardegarijp kwam (iets wat laat) heb ik meteen het kitje er bij gepakt. Ik wilde vooral veel van de tijd steken in de verwering en het schema omdat ik dat het leukste vind bij het bouwen van een tank. Maar om genoeg tijd te hebben om alles te laten drogen moest het model dus wel zo snel en foutloos mogelijk in elkaar worden gestoken. Dat laatste bleek niet zo'n probleem te zijn. De kit paste op zich best goed, alleen het stuuranker was wat lastig. Ik ben dan ook even lang bezig geweest met dat anker dan met de rest van de tank. Plamuren leek me en was ook niet nodig. De kit had amper naden en wat er al zat aan kiertjes en degelijke kan je eenvoudig verklaren doordat toentertijd het lassen nog niet uitgevonden was.

Toen de bouw na zo'n anderhalf uur klaar was meteen de compressor aangeslingerd en het model van de zandkleurige basislaag voorzien. Vervolgens de kwasten er bij gepakt en ouderwets de camouflage geschilderd. Was toch erg leuk om weer eens wat te kliederen met het kwastje op een heus model. Daarnaast heb ik de 'decals' geschilderd en gepersonaliseerd. Dit alles moest even drogen natuurlijk, dus was er ook nog wat tijd voor het testen van mijn sociale vaardigheden. :mrgreen: Niet te lang natuurlijk, want het hele model moest nog verweerd worden terwijl het eerste licht al weer aan de horizon te zien was. Dus wat gechipt, washje, roest en vervolgens modder en toen was zij eigenlijk wel klaar voor de showtafel. (Als een van de laatsten.)

Enige slechte aan het kitje waren de tracks eigenlijk, slecht gedetaileerd ,echt oude matchbox qualiteit. Die van mij waren dan wel weer redelijk flexibel, dat is meestal het grootste probleem namelijk met die oude airfix/Matchbox tracks.


Nou ja, dit is het dan geworden:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Leuk om eens te doen, maar ik zal het niet snel weer doen. 12 uur is haastwerk, en dat komt een model niet ten goede. Desondanks heb ik er toch noch een leuke prijs mee weten te winnen. In eerste instantie een Hornet, die ik na passend advies van René heb geruild tegen een H.A.P. Tigre du Franse luchtmachten/Armée du Grond maar dan vliegend zeg maar... :mrgreen:

Nog mijn complimenten voor de organisatie, alles was weer prima geregeld! Voor de rest heb ik een erg Gezellige dag gehad. :D





Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 nov, 2014 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Helaas, je was niet de laatste, dat ben ik ;) :P

Met het idee van "Bouw eens wat anders", heb ik ook meegedaan aan deze groepsbouw.
Zelfs speciaal hiervoor verfjes aangeschaft!
Of ik die ooit nog een keer ergens voor ga gebruiken, geen idee maar ik heb ze nu.

Na een paar uurtjes opwarmen met een paar ander kits die ik meegenomen had, werd om 21:00 uur het startsein gegeven voor deze "wedstrijd".
Aldus mijn kitje afgehaald en vol goede moed begonnen met de bouw.
En zowaar, zelfs met een tankje kan ik me niet aan de volgorde van de instruktie houden :lol: .
Volgens de instruktie zouden eerst de koepels gebouwd moeten worden maar omdat ik nog niet wist wat ik ervan ging maken heb ik deze tot het laatst laten liggen.
Uit de kit kon een female, met 2 kopels met ieder 2 machinegeweren, gebouwd worden, echter ook de onderdelen voor de koepels van de male, met 2 kopels met ieder 1 kanon, zaten in de kit.
Eigenlijk is het de standaard male kit met een extra gietraam met delen om er een female van te maken.
Tijdens het bouwen kwam er een klein kiertje tevoorschijn bovenop de tank, dit werd met een klein stukje plasiccard en genoeg lijm dichtgemaakt, verder viel alles goed in elkaar op de ophanging van het stuuranker na, dat was niet al te stevig.
Nadat de hele tank gebouwd was heb ik alle 4 de koepels in elkaar gezet waarbij ik van beide koepel varianten er 1 heb gebouwd met het toegangsluik geopend.
Omdat ik nog steeds niet wist wat ik ermee ging doen, male of female, maar even een rondje gemaakt om te zien wat er nu zoal gebouwd werd.
Het aantal females en males lag ongeveer gelijk, dus daar kon ik mij niet in onderscheiden.
Ook was er nog de mogelijkheid om een hermafrodiet (SHEMALE!) te bouwen, dit werd ook al door een bouwer gedaan, echter met een diorama erbij.
Dus maken we er ook een hermafrodiet van.
Het verhaal hierachter is dat alleen een aanvallende tank (male met kanonnen) en alleen een verdedigende tank (female met machinegeweren) niet echt een goede tactiek was maar een tank die beide taken kon uitvoeren bijna ideaal was.
Aldus werden van een male tank en een female een kopel afgehaald en die met elkaar uitgewisseld.
Zo kreeg je dan een hermafrodiet (of shemale) met aan de ene kant een kanon en aan de andere kant twee machinegeweren.
Omdat er een koepel werd uitgewisseld kon die dus zowel links als rechts geplaatst zijn.
Dit uitwisselen werd uitgevoerd in een veldwerkplaats een eindje van het front verwijderd en zo kwam het ook wel eens voor dat er een tank was gecamoufleerd en de andere niet.

Aldus werd de hele tank in olijfjesgroen gespoten, de linker kopel met kanon kreeg een camo schema en werden het stuuranker, de uitlaat, de geweren en het kanon voorzien van wat gunmetal.
De uitlaat kreeg nog een lichte drybrush met roest en met teerzwart werd er nog een licht roetspoortje achter de uitlaat geschilderd.
Nu was het de beurt aan de tracks...
Die waren al in gunmetal gespoten en moesten nog op de tank aangebracht worden.
Met veel secondenlijm en veel geduld heb ik ze uiteindelijk redelijk goed op de plek gekregen.
Hier en daar ging er wat verf verloren, gelukkig alleen aan de onderzijde.
Om nog meer beschadigingen aan de tracks te voorkomen heb ik het hele model van een laagje matte lak voorzien en vond ik het wel goed.
Dit was dan het resultaat van mijn werkzaamheden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Blijkbaar heeft niet iedereen mijn idee begrepen of was mijn bouwsel dusdanig slecht dat ik helemaal geen punten heb gekregen...
Toch ben ik niet helemaal met lege handen naar huis gegaan :P

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement