Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2014 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Thanks voor de reacties. Tjah, zit een hoop voorbereidingstijd in en dan kan je ‘m eigenlijk in één keer in elkaar zetten.

Washes en draadjes gaan me waarschijnlijk nog wel een paar weken kosten (naja, niet letterlijk een paar weken, eerder een aantal uur, verdeeld over een paar weken..) :roll: :wink:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
We zijn weer een stukje dichter bij de eindstreep. 8)

Nu het model in elkaar stond konden we beginnen met een aantal lagen met washes. Nu is het wel zo dat het s’avonds weer vroeg donker is, hetgeen helaas ook een nadelig effect heeft op de kwaliteit van de foto’s. Maar om een idee te geven van het smeerwerk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst een hoop erop gesmeerd en daarna alles zoveel mogelijk met een wattenstaafje naar beneden gestreken:
Afbeelding

Toen was het tijd voor de decals! En dat zijn er natuurlijk maar een paar. De grootste is de sticker van het naambordje:
Afbeelding

De andere was de vlag.:
Afbeelding

Deze komt echter los op het schip, dus om te verstevigen heb ik deze op een stukje aluminiumfolie geplakt:
Afbeelding

Vervolgens bijsnijden:
Afbeelding
Voilà, vlag! 8)

En ook achter op het schip zijn nog twee kleine decals geplakt (naambordjes). Hier heb ik echter geen foto van gemaakt. :roll:

Vervolgens een beschermlakje er overheen gegooid. En na het drogen zag het er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu op naar de laatste grote klus.., de draadjes..Als eerste begonnen met de bootjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een gepruts zeg.. :shock: Draadje voor draadje vastplakken met secondelijm:
Afbeelding

Met de in totaal acht bootjes ben ik al best een aantal uur bezig geweest.

Nu ben ik begonnen met de rest van de boot te voorzien van het nodige (vis)draad:
Afbeelding

Hier gaan nog wel een paar uurtjes in zitten, hebben we komende week ook weer wat te doen.. :roll: :wink:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2014 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat weer een gave update. De vlag ga je als laatste aanbrengen neem ik aan?

Je kunt het visdraad ook aanbrengen door er hele kleine gaatjes in te boren (ik gebruik hiervoor een 0.3 mm boortje voor). Als je dit doet in combinatie met 0.08 mm dik visdraad, krijg je ook geen vervelende bochten in de draad, zoals te zien op onderstaande foto bij het kleine bootje.
Afbeelding

Wat ik me wel realiseer is dat dit 1:350 is en je foto wel heel erg close met de neus erop is. Vanaf een afstandje van 0,5 tot 1 meter, zal het je wellicht niet opvallen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 okt, 2014 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Thanks! De vlag is inderdaad als laatste aan de beurt.

Ik gebruik 0,1 mm visdraad. In een aantal gevallen zal gaatjes boren de beste oplossing zijn (ik heb hier nog een aantal 0,3 mm boortjes liggen). Bij de bootjes zou dit bijvoorbeeld kunnen. De meeste draden komen echter in de masten. Hier zit te weinig ‘vlees’ om fatsoenlijk gaatjes te kunnen boren.

Ach, rustig draadje voor draadje aanbrengen (ben er inmiddels al weer een paar verder!). :D

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2014 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
De Emden is zo goed als klaar!

Eén ding is nu in ieder geval zeker, draadjes aanbrengen zijn niet mijn ding. :mrgreen:

Een hoop geknip en geplak om alles op zijn plaats te krijgen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft een paar avondjes gekost maar dan zit het er allemaal min of meer op:
Afbeelding

Afbeelding

Nu zitten er het en der nog losse lijntjes die afgeknipt moeten worden. Nu heb ik hier gisteren op de ESM het volgende voor aangeschaft:
Afbeelding
Veel fijner dan bijvoorbeeld een ‘normaal’ nagelschaartje. :D

En na de ESM was er ook weer voldoende inspiratie opgedaan om het bootje af te maken. Stukjes draad zijn dus afgeknipt. En om het geheel net wat strakker te maken zullen de draadjes nog wat verhit moeten worden.

Nu heb ik dit in eerste instantie met een aansteker geprobeerd, maar dit had (ondanks een zeer voorzichtige aanpak) een aantal doorgesmolten draadjes tot gevolg. :? Eigenlijk werkt een vuurwerklont hier beter voor. Echter, aan gezien het nog niet echt vuurwerktijd is hier in Nederland zijn die dingen dus ook nergens te krijgen. Maar op internet zijn er wel tips te vinden hoe je zelf een vuurwerklont kan maken (om zo ca. 30 cent uit te sparen :shock: , terwijl die zelfde gasten wel voor honderden euro’s vuurwerk wegknallen.. :roll:... Maar dat terzijde :wink: ).

Het is eigenlijk doodsimpel. Stukje keukenpapier strak oprollen, vervolgens nat druppelen onder de kraan. Goed uitknijpen, weer strak rollen en vervolgens een dagje op de verwarming leggen. En de volgende dag heb je dit:
Afbeelding

En wat denk je. Het werkt nog ook 8) :
Afbeelding
Gratis tip: wel buiten doen, want het rookt behoorlijk. :mrgreen:

De masten na een voorzichtige behandeling met de keukenpapiervuurwerklont:
Afbeelding

Afbeelding
Uiteraard in een onvoorzichtige beweging het toch nog voor elkaar gekregen om drie draadjes door te branden. Maar na een snelle reparatie en het inkleuren van de visdraadjes was het toch echt klaar.

Dus… eindfoto’s:
(zag wel dat ik nog wat vislijntjes bij moet kleuren)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie: Voor niet al te veel Euro’s kan je best een leuk ww1 bootje van Revell in elkaar plakken. Deze is voor een bootjesleek als ik dan ook best geschikt. De draadjes zijn echter wel een kunst opzich. Dit is iets waarbij ‘oefening baart kunst’ op van toepassing is. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nu de draadjes even laat voor wat het is en weer een oud vertrouwd vliegtoestel erbij pak met hooguit één antennedraad :mrgreen: .
En als laatste: Toch een tweede bootje af binnen deze groepsbouw! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2014 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi resultaat, petje af :brouw: En die draadjes: het went echt wel, en denk eens aan al die mooie WWI kisten die je dan kunt bouwen :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2014 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Erg mooi geworden zeg.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 okt, 2014 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Thanks voor de reacties!

En het is inderdaad zo dat op het moment dat ik bij een ander (een bootje of inderdaad een ww1 toestel) de draadjes er strak op zie zitten het toch weer begint te kriebelen. :wink:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 okt, 2014 1:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je hebt toch maar een flinke hoeveelheid draadjes aangebracht, maakt het wel af. Gaaf om ook een boot hier te hebben. Ik plaats binnenkort wel even wat foto's bij de galerij.

Hartelijk dank voor je leuke bijdrage aan deze groepsbouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 okt, 2014 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Thnx!

Jij bedankt voor het organiseren van deze groepsbouw! Op deze manier heb ik toch een leuke uitstap gemaakt naar iets wat ik normaliter niet zo snel zou bouwen. :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement