Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
SMS Emden [Revell 1/350]

Omdat het met de camel niet helemaal soepel gaat (struts blijven niet zitten) heb ik besloten om even met wat anders bezig te gaan (de Camel komt wel weer aan de beurt hoor!).

En dat is een bootje! :D

Afbeelding

Voor mij de eerste keer dat ik me aan een schip waag. Van die nieuwerwetse slagschepen gaat mijn hart niet echt sneller kloppen, maar zo’n ouwerwetse stoomcruiser is toch wel erg gaaf. Alleen al de lucht van zo’n stoomketel… :oops:

En in de trend van de grote oorlog is de SMS Emden toch wel een erg leuk onderwerp dacht ik zo! 8)

Stukje geschiedenis:
De SMS Emden (in de vaart vanaf 1909) was een lichte kruiser uit de dresden klasse en voer voor de Duitse marine (Kaiserliche Marine). Ze heeft met name in Oost Azie rondgedobberd, waar Kapitein Karl von Müller flink wat successen behaalde met het schip in de eerste wereldoorlog.

Tijdens een missie op de Cocos Eilanden werd het schip aangevallen door het sterkere Australische schip de HMAS Sydney. Door de grote schade waren ze genoodzaakt het schip op het strand vast te laten lopen om zinken te voorkomen. Ongeveer een derde van de bemanning kwam bij de aanval om het leven en het overgrote deel van de overlevenden werd gevangen genomen. Het schip heeft nog tot de jaren ’50 bij het eiland gelegen voordat het werd opgeruimd (scrap metal).

De Emden was ruim 118 meter lang en bezat over drie stoommachines met in totaal ca. 13.500 PK! :shock: En hiermee kon een snelheid worden gehaald van bijna 44 km/u.

Voor zover. Op wikipedia is het uitgebreide verhaal te lezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Emden_(1908)


De Kit
De doos:
Afbeelding

Twee zakjes met identieke sprue’s:
Afbeelding

Deze Revell doos bevat twee maal een Dresden Class light cruiser. Eén setje voor de SMS Emden en één setje voor de SMS Dresden.

Nu heb ik geen intentie om een productielijn op te zetten :roll: dus ga ik me concentreren op de SMS Emden. Als dat lekker gaat zal ik me later eens een keer druk maken over de andere versie. :wink:

Dus één zakje gaat open en de ander weer terug de doos in. De sprue’s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klein setje met decals erbij en een wat groter vel met vlaggetjes:
Afbeelding

Een boekje:
Afbeelding

En een klossie touw?
Afbeelding
Maar eens kijken of we dat gaan gebruiken, of dat we daar vislijn voor in de plaats gaan gebruiken.

En begonnen! :D

Als eerste maar eens de grootste rompdelen en het dek uitgeknipt en met tape aan elkaar geplakt:
Afbeelding

Afbeelding

Passing valt heel niets tegen.

Als eerste maar eens wat kleine onderdeeltjes in elkaar geplakt. Leuke naadjes om weg te werken.
Afbeelding

Afbeelding

Kajuitdelen in elkaar gezet:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De brug:
Afbeelding

Even proefpassen:
Afbeelding

De randen alvast wat weggeschuurd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard de schoorstenen in elkaar geplakt en geschuurd:
Afbeelding

Toen de rompdelen met een flinke hoeveelheid lijm aan elkaar geplakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En voor het idee vervolgens neergezet met het dek erop en de steunen eronder:
Afbeelding

Afbeelding

Leuk bootje toch?

Toen de lijm was uitgehard begonnen met het gladschuren van de romp:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch nog een aantal flinke naden aanwezig. Dus maar aan de plamuur:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een schuursessie later:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste hoeveelheid schuursmeer, dus na een schoonmaakronde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al weer een hele verbetering.

Inmiddels nog wat kleine onderdeeltjes uit de sprue’s gehaald en her en der wat dingetjes in elkaar geplakt. Bouwt in ieder geval lekker weg tot zover. :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Laatst bijgewerkt door Prutsel op zo 26 okt, 2014 20:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, wat een gave toevoeging aan dit vrijwel vliegende topic. Ik heb even overwogen om ook een bootje te bouwen, maar als ik dit zie, toch niet mijn ding. Een nadeel op dit moment voor mij is het formaat. Dit is toch wel een flinke boot, een 1:700 zou wellicht nog wel kunnen.

Succes verder, het begin is in ieder geval wel goed.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 23:14 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik wou net zeggen, ik mis een bootje. En dat is ergens wel jammer, wegens er hebben een hoop gave schepen gevaren in die tijd.
Ik ben benieuwd naar de vorderingen! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
@René:
Formaat valt wel mee hoor, als je ‘m overeind neerzet hoeft ie bijna geen plek in te nemen. :mrgreen:

En 1/700 is wel erg ieniemienie hoor, nu zijn deurtjes en dergelijke al millimeterwerk.

@Danny:
Wiwil is in het kader van de ww1 volgens mij ook nog bezig met een bootje. Ben dus gelukkig niet de enige. :wink: Ben zelf ook benieuwd naar de vorderingen (blijft toch de eerste keer dat ik een bootje in elkaar plak). :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 sep, 2014 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
In kleine stukjes en beetjes weer wat gedaan aan de stoomboot.

Als eerste het dek geel gespoten als zijnde houtkleur. Best geel zo, maar met een beetje een wash er overheen moet dat best goed gaan komen.
Afbeelding

En als je zo een foto op macro niveau maakt dan ziet er houtstructuur er eigenlijk best wel buitenproportioneel uit.. Maar goed, gaat me iets te ver om dat weg te schrapen ofzo. :roll:
Afbeelding

Vervolgens afplakken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan een laag donkergrijs voor het overige deel van het dek en als basislaag voor de rest.
Afbeelding

Afbeelding

Dan weer wat afplakken en alvast wat kenmerkende delen geplaatst zoals de schoorstenen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En terwijl de lijm aan het drogen is, even aan een ander onderdeel gewerkt. Het bootje moet straks namelijk op een standaard komen. Nu levert Revell hier twee losse steuntjes voor. Jammer dat hier nog beste sinkholes in zitten.
Afbeelding

Om al te veel schuur en vulwerk te voorkomen gewoon lekker laten vollopen met lijm:
Afbeelding

En alweer een tijdje geleden kreeg ik een zwikkie met evergreen plaatjes en strookjes. Hier kon ik nu een stukje van gebruiken om de twee steunen te verbinden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog even het naamplaatje erop plakken met als ondersteuning een stukje sprue:
Afbeelding

Afbeelding

Dan nog wat losse onderdelen geplakt, de steunen voor de kleine bootjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook in de bootjes zitten allemaal sinkholes, dus die hebben ook een lijmbehandeling gekregen:
Afbeelding

En als laatste nog even de onderdelen los op elkaar gezet om een idee te krijgen van het totaalplaatje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geinig bootje zo toch? :D

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 sep, 2014 22:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Zekers! :brouw:

Mooi om te zien dat er ook wat boten worden gebouwd, toch wel leuk voor de afwisseling!




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Daar zit flink wat afplakwerk in zeg, wat een werk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 2:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi model - maar die houtnaad op het dek.. verschrikkelijk, dat klopt voor geen meter en doet echt afbreuk aan het geheel. Het is veel te grof, klopt totaal niet qua schaal:

Afbeelding

Misschien een idee om dat tekeer te gaan met een schuurpapiertje?..

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
@Nem:
Je ziet het profiel op die foto extra goed doordat de fotocamera er in macro stand boven hangt. Op een afstand van 20 centimeter of meer valt het gelukkig alweer reuze mee. :D

Ennuh:
Citaat:
En als je zo een foto op macro niveau maakt dan ziet er houtstructuur er eigenlijk best wel buitenproportioneel uit.. Maar goed, gaat me iets te ver om dat weg te schrapen ofzo. :roll:

Had dus eigenlijk niet het plan om dat nog aan te pakken. :wink: Zeker nu de steunen voor de kleine boten al op hun plek zitten zou het schuren een erg lastig karwei worden.

Verder wat mr. vdh zegt, vooral leuk om voor de afwisseling een bootje te bouwen. En als dat niet lukt maar ik er alsnog een vliegtuig van (Eénmalige vlucht :mrgreen: )

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2014 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Prutsel schreef:
Verder wat mr. vdh zegt, vooral leuk om voor de afwisseling een bootje te bouwen. En als dat niet lukt maar ik er alsnog een vliegtuig van (Eénmalige vlucht :mrgreen: )


Niet doen, doe er dan een stevige doos omheen en stuur hem me maar toe, dan zet ik hem wel op onze WO-1 tafel, ter afwisseling van al dat vliegtuig- en tankgebeuren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement