Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2014 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Eindelijk dan toch een maritieme bijdrage aan deze groepsbouw.
Het betreft een heuse torpedoboot van de kaiserliche marine. Een torpedoboot van het A-type. Een klasse kleine kust verdediging torpedoboten. De eerste exemplaren van dit type waren zo’n 80 ton maar de laatste serie , waar deze A86 thuis hoort, was gegroeid tot 330 ton. Al met al waren er 125 boten gepland maar de laatste exemplaren werden pas in 1918 op stapel gezet en werden na de wapenstilstand niet afgebouwd maar gesloopt. Het was een onfortuinlijk type schepen waar desondanks de Duitse admiraals wel wat in zagen.
Afbeelding

Dit in tegenstelling tot de opvarenden en de bevelvoerders. Deze scheepjes waren te klein en te licht bewapend om een tegenstander schrik aan te jagen. Ga maar na twee kanons van 88mm en een stuks torpedowapen en oh ja ze konden ook nog wat mijnen meevoeren. Al dit wapentuig werd in stelling gebracht door 2 officieren en 48 onderofficieren en manschappen. De machines konden het geheel voorstuwen met een snelheid van max 28 mijl. Voor de oorlog waren de mannen van de torpbedoboten de “glory boys”van de duitse marine. Zij noemden zich de schwarze gesellen en nu maar raden welke kleur verf op die boten gesmeerd werd. In de harde praktijk van een zeeoorlog hadden ze echter heel weinig in te brengen. De britten waren al jaren gestopt met het bouwen van deze bootjes en zetten hun kaarten succesvol op torpedoboat-destroyers. Grote aantallen van deze bootjes gingen onder ten gevolge van kanonvuur, mijnen, torpedo’s, aanvaringen en het lastig te vertalen woord selbstversenkung.

Tot zover de historie laat ik het model eens voorstellen.
Afbeelding

Het kitje komt van het poolse mirage dat tot een paar jaar geleden wat schepen betreft uitsluitend in de schaal 1/400 werkte maar nu dus wat internationale aansluiting zoekt door ook in 1/350 te gaan produceren. Het gietwerk is net als voorheen mooi scherp maar het lijkt allemaal wat grover als voorheen, een beetje in de stijl van heller.
Voor de prijs van € 11,95 (en dat is wel een lekker prijsje) krijg je een groot en een klein gietraam en een velletje met plakkers.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van mirage bekende layout voor een helder bouwboekje en nieuw een a-la trumpeter kleurenafbeelding voor het schilderwerk en de tuigage.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zei al het oogt wat grover en dit kitje verdient dan ook een pe setje maar ik heb het vermoeden dat zoiets niet gaat komen om de prijs daarvan een veelvoud zal zijn van de kitprijs en of dat commercieel haalbaar is? Ik heb mijn twijfels. Niet getreurd ik fruts er zelf wat mee aan. Eerst maar eens zien wat we hebben dus wat tapen en daar staat 17,5 cm aan torpedoboot.
Afbeelding

Op het hoofddek zijn wat dekluiken met putjes zichtbaar om raampjes naar de machineruimte te suggereren.
Even een boortje erdoor en het lijkt net wat meer. Wel 40 gaatjes boren van 0,4mm zonder een boortje te breken.
Afbeelding

Afbeelding

In de bodem van het scheepjes zit een pracht van een gat en wel hierom
Afbeelding

Met een rond dingetje en een plaatje plastic kun je het gebouwde tentoonstellen. Of je plakt dat ronde dingetje als een badstop in de bodem, is dat gat tenminste dicht.
Afbeelding

Nog eens verder rondneuzend in het doosje zag ik het voordek verstopt. Hmm mooi voordekje maar tjemig wat een joekel van een waterkering. Prima netjes gegoten maar een maatje te fors, he zou op menig kruiser niet misstaan maar op een 300 tons bootje nou nee.
Afbeelding

Gewoon de zaag er in en eens nadenken over "wat dan". een restje pe fret misschien?
Afbeelding

Dat komt later wel, liever plak ik na het openboren van de patrijspoortjes de romp maar eens in elkaar en dat monteer ik gewoonte getrouw op een stukje eiken.
Afbeelding

Dekje even los er op en het lijkt al wat.
Afbeelding

Nu maar eens nadenken over het vervolg.
tot dan groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2014 16:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
mooi en interessant onderwerp...

Selbstversenkung = eigen schip opzettelijk tot zinken brengen, wat de duitsers gedaan hebben na de capitulatie voor Scapa Flow

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2014 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
@ silenoz tja dat is prima vertaald maar nu in een goed nederlands woord, dat wordt dan een soort germanisme en daar wilde ik me nou eens niet aan wagen. :D
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 aug, 2014 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ah, eindelijk een boot. Erg leuk dat u (zal ik maar je zeggen?) meedoet.

Mijn ervaringen met Mirage zijn niet zo denderend. Ik heb eens een 1:72 Apache helikopter gemaakt, drama. Model werd verkocht als een AH-64D, maar is een ordinaire AH-64A. Als je een beetje kritisch bent, kan dat niet. Maar daar ga ik nu niet mee verder, het gaat hier om het bootje.

'Selbstversenkung', waag ik me aan een vertaling? Nee, wiki weet dat keurig te beschrijven en Silenoz heeft al een keurige vertaling geplaatst.
Citaat:
Als Selbstversenkung eines Schiffes bezeichnet man die absichtliche Versenkung durch die eigene Mannschaft. Sie geschieht in der Regel durch das Öffnen des Rumpfes unterhalb der Wasserlinie. In der Geschichte wurden Selbstversenkungen von einzelnen Schiffen und ganzen Flotten aus verschiedenen Gründen herbeigeführt. Dabei gerieten oft diejenigen, die die Maßnahmen der Selbstversenkung durchführten, in Gefahr, sich nicht mehr rechtzeitig von dem sinkenden Schiff retten zu können.


Je bent al lekker bezig, eigen aanpassingen zijn vaak leuker (maar ook arbeidsintensiever) om zelf te maken en aan te brengen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 aug, 2014 11:18 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Leuk, na land en lucht nu ook (endlich) zee. Dit oogt als een leuk bootje, en de aanpassingen die je eraan gaat doen zullen zeker voor verbetering zorgen.
En selbstversenkung, dat heeft Gross-Duitsland toch inmiddels al twee keer goed in de praktijk gebracht :mrgreen:

Succes, Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
het is zo onderhand de hoogste tijd om hier weer eens wat aan toe te voegen. Je kent het wel druk met andere dingen en nog met vakantie gaan ook. Tot mijn schrik bleken ook nog eens de meeste foto's niet erg duidelijk en of bruikbaar. Dus ook dat niet even snel nog doen maar opletten.
Goed het bootje dus. Het rompje zit in de berf, het staat op een plankje en dan het boegroer er op. Huh? een boegroer. jazeker deze scheepjes hadden boegroer. Heeeel erg ongebruikelijk en vast en zeker niet erg succesvol want het is nadien niet meer herhaald. Met uitzondering van een enkele moderne ijsbreker en wat kayaks.
posting.php?mode=reply&f=225&t=43656#

Om eens wat te prutsen heb ik het brugcomplex maar eens gebouw. Dat is een groot woord voor twee kippenhokjes met een dek ertussen en een dak er op.
Die kippenhokjes zijn ongeveer een centimeter in het vierkant met een patrijspoortje en een deurtje er in. Er achter op het hoofddek staat nog een schuurtje en dat is het kombuis. Van het bovenste hokje het ik aan de voorkant de helft afgezaagd en vervangen door iets wat ooit een radarantenne had kunnen worden. Schepen met radar zijn toch niet zo mijn ding dus dat offer was snel gebracht. Wat cristalkleer in dat messing frame en joepie de brug heeft raampjes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard heb ik hier en daar nog een trappetje en een ladder er bij gezet zodat de bemanning boven kan komen. Nog een hekje om het zoeklicht en voila een brugcomplex. De steunen onder het brugdek zijn ook gemaakt van een reststukje pe omdat de door mirage geleverde exemplaren wel wat grof waren.
De schoorsteen staat ook op zijn plek, uiteraard netjes het boven deksel open geboord en van wat restjes messing een mooi kruisje er in geprutst. Net even mooier als een dik plastic deksel.
Nu ga ik eens nadenken over wat hierachter moet komen te staan namelijk de vuurleidingtoren.
tot dan
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker priegelwerk hoor.
Klein bootje hoor, heb je ook een plaatje van het bootje met een verfpotje ernaast?
Leuk onderstel wordt dat met die messing (koperen) (dop)moeren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2014 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Citaat:
heb je ook een plaatje van het bootje met een verfpotje ernaast?


nee die heb ik niet, ik heb dus maar een pot verf op dek gezet, dan heb je toch een indruk van de afmetingen.
Afbeelding

Wat je al zegt tsjopper bob het is nogal gepruts en gepriegel maar tja dat is nou eenmaal mijn modelbrouw afwijking.
Op de plaats van die pot verf komt de vuurleiding voor het torpedokanon. Er om heen staan nog wat ventilatiekokers.
Dat spulletje bij elkaar gezet lever deze plaatjes op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo en nu die pot verf maar eens openen om die delen van wat grijze prut te voorzien dan zie ik wel weer verder.
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2014 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
:shock: :shock:

Zo, da's echt klein hoor. Top !!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2014 16:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
tsjopper bob schreef:
:shock: :shock:

Zo, da's echt klein hoor. Top !!

René


Kan ik enkel bijtreden, komen er nog relingen rondom?

Mooi werk tot nu toe...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement