Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 14:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
tsjopper bob schreef:
... je moet wat over hebben voor de hobby hé. Zo heb ik ook nog een handvol patatvorkjes, ook met het idee om ze te gebruiken.


Ik snap het. Ik verzamel zelf ook allerhande vormen/artikelen waarvan ik denk dat ik die mogelijk nog kan gebruiken voor m'n hobby :)

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 sep, 2014 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Even een tekstuele update: draadjes zijn aangebracht, ik zou elastische lijn van Uschi gebruiken, maar heb toch 0.08 mm visdraad gebruikt (onbewust eigenlijk). Daarbij nog eens een boortje kapot gemaakt, zodat nu al gesneuveld zijn: 2 x 0.3 mm / 0.35 mm / 0.4 mm boortjes. Best wel beetje balen.

Draadjes hebben een zwarte kleur ontvangen. De door-en-door gaatjes door de vleugel zijn wat bijgekleurd, alleen de onderzijde mag nog even een keer extra. Met de neus er boven op zie je de plaats van de draden. Als je het echt onzichtbaar wil doen, moet je niet door en door boren, maar dan is het wat lastiger om de draad er strak in te krijgen. Door en door kan wel als je dit voor het verven doet, en dat maakt het verven dus weer lastiger. Aangezien ik een lastig camouflagepatroon had, heb ik gekozen om achteraf de gaatjes te dichten en bij te stippen. Op zich valt het wel wat mee hoor, vanaf 0,5 meter afstand.

De banden van de wielen heb ik met dezelfde grijs geverfd als bij mijn Fokker E.III (Revell 76) en kunnen vanavond vastgelijmd worden.

De prop had al een houtkleur. Ik heb deze in de P+ gezet om straks met olieverf (donkerbruin) hem een houtlook te geven.

Nog te doen:
besturingskabels voor het richtingsroer nog aanbrengen
richtsysteem (PE) voor de 2 geweren verven (reeds aangebracht)
2 korte stukjes styreen als geweerloop inlijmen en verven
beetje bijstippen hier en daar
wielen vastlijmen
matlak aanbrengen over het gehele model
propellor houtlook geven

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
De laatste loodjes, propellor een houtlook geven.

In de basis is de prop lichtbruin geverfd (Revell 85) en na droging gelakt met 2 lagen P+ (parket plus).

Vervolgens leggen we klaar: wat kwasten, olieverf, in dit geval burnt umber, een cocktailprikker. Klein beetje olieverf op een stukje karton, zodat de dunste olie in het karton trekt en je goede olieverf over houdt.
Afbeelding

Vervolgens met een cocktailprikker de propbladen 'ingestipt'. Wellicht is het beter om gewoon vanuit de tube de olieverf aan de cocktailprikker te doen, dan heb je ook niet zo veel verlies, want van het kleine mespuntje moest ik dus 95% weggooien 8)
Afbeelding

De volgende stap is het uitsmeren van de olieverf met een kwast. Dankzij diverse tips, tussendoor de kwast goed droog-/schoonmaken en net zol lang uitsmeren totdat er een bevredigend resultaat is.
Afbeelding

De bouten nog even gedrybrusht met aluminium. Foto met flits, na plaatsing komt er nog een matte laklaag overheen.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, en dan is tie eigenlijk wel klaar.

Oh ja, nog wat eindfoto's van het model.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een leuk model om te bouwen, met name tevreden ben ik over het lastige, maar leuke camouflageschema. De draadjes maken het mooi af.
Toegevoegde extra's zijn: rigging, , besturingskabels van de romp naar de bovenste vleugels, turnbuckels bovenste vleugel en richtingsroer, lopen van de mitrailleurs, riempjes op de stoel.

Minder tevreden ben ik over de afwerking van het door-en-door boren van de gaatjes. Dicht plamuren is de beste optie, maar dan kwam ik in de knoei met het verfwerk, het is op zich best wel zo dat ik er mee kan leven, vanaf een halve meter zie je het niet (en een halve meter is als je het model in het echt vanaf zo'n 3,5 meter bekijkt, da's best wel dichtbij). Ook de leiding van de oliebox op de vleugel naar de motor is niet lekker strak. Hiervoor was wel PE geleverd, maar dat was zo'n dun, vaag, plaat staafje, ik vond koperdraad beter, maar had wat moeite om dit in de juiste vorm aan te brengen. Hier had ik beter even van tevoren kleine gaatjes kunnen boren.

Ik hoop de grondplaat af te kunnen krijgen voor 1 november, zodat deze Phönix samen met de PKZ-2 (heli) getoond kan worden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Minder tevreden ben ik over de afwerking van het door-en-door boren van de gaatjes.

Kan ik me voorstellen, Rene. Werkt eigenlijk alleen maar goed als je de gaatjes afwerkt voor het afschilderen. En dat is denk ik slecht te combineren met spuiten.

Mooi resultaat dit kleintje :brouw:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 21:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Fijn resultaat!

Zoals jij al zei zijn het vooral de scratch-details en het aparte schema die dit model mooi maken, en dat ben ik ook zeker met je eens. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een mooi toestel, qua vorm e.d.

Komt er nog een WW1 bouw van jouw kant? (Of nu mentaal voorbereiden op de Huey's :mrgreen: )





Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
René, mooi resultaat. Ik ben zeker nog benieuwd naar de grondplaat. Ik hoop dat je die ook nog laat zien in dit verslag :brouw:

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 okt, 2014 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
@DJ, ik zou nog wat kunnen bouwen. Ik heb nog een SPAD X.III en een Fokker E.V, maar met alle andere dingen die ik nog moet doen voor Hurdegaryp, bewaar ik die nog even. Naast de voorbereiding van een - hopelijk - leuke expositie, wil ik nog 2 diorama's bouwen. Eén voor de Phönix / PKZ-2 en één voor de Mk.IV. En zoals je weet, zit daar best veel werk in.

En uiteraard ben ik mentaal bezg met de Huey :lol: Gelukkig pas vanaf 15 november, mijn Fokker S-12 begint toch ook weer te jeuken nadat ik de kit van een Aermacchi M.416 (een in licentie gebouwde Fokker S-11) in mijn bezit heb.

@Japio, check bovenstaand bericht.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 okt, 2014 11:43 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Mocht je nog een vleigtuigje gaan doen, doe dan die Spad maar. :)

Huey's zijn vanaf 30 november pas he, dan mag er officieel gebouwt worden.




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 okt, 2014 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Naar aanleiding van een kleine opmerking van Peter, de prop iets aangepast. Aan de voorzijde hoort een metalen plaat (zwart?) te zitten welke met bouten de houten prop vast zet aan de as.

Afbeelding

Dankzij een stralen zonnetje, even nog wat betere platen geschoten....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als afsluiter een mooie sfeerfoto:

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement