Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2014 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Vakantie is bijna voorbij (voor mij), dus begin ik maar met een nieuw kitje. De laatste was de Oostenrijks-Hongaarse verkeningshelikopter PKZ-2. Een tijdje terug, tijdens een IPMS-bijeenkomst van de regio Noord te Ureterp, botste ik op dit kitje. Je begrijpt dat ik die dus moest hebben. Dat zou mooi staan, 2 Oostenrijks-Hongaarse kisten naast elkaar en weer eens wat anders als de Fokkers en Albatrossen (al mogen die best hier in grote getalen gebouwd worden hoor :lol: ).

Omdat dit vliegtuig wellicht niet zo bekend is, even wat info (vrij vertaald door mij van Wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Ph%C3%B6nix_D.I)

Citaat:
De Phönix D.I was een Oostenrijks-Hongaars gevechtsvliegtuig, gebouwd door de Phönix Flugzeug-Werke, op basis van de Hansa-Brandenburg D.I.

Het was het tweede ontwerp dat is ontwikkeld. De D.I was een éénzitter, met verbeteringen ten opzichte van het oorspronkelijke Hansa-Brandenburg ontwerp: efficiënter vleugels, een sterkere motor en enkele structurele verbeteringen. Een prototype vloog voor het eerst in 1917 en bleek snel, maar moeilijk te hanteren zijn maar omdat er behoefte aan jagers was ging de D.I in productie. Vanwege de problemen, kwam er een aangepaste variant, de D.II met gebalanceerde ‘elevators’ en ‘ailerons’ op de bovenste vleugels. De D.I en D.II hadden beide een 200 pk Hiero lijnmotor. Een verdere ontwikkeling was de D.III, die gebalanceerde ‘ailerons’ op beide vleugels had en een krachtiger 230 pk Hiero lijnmotor. De laatste van 158 vliegtuigen van alle drie de types, werd geleverd op 4 november 1918.

De vliegtuigen werden gebruikt door de KuKLFT ( Kaiserliche und Königliche Luftfahrtruppen ) en de Marine van Oostenrijk-Hongarije. Na de oorlog tevens door de Zweedse en Joegoslavische luchtmacht.


Afbeelding
Bron: http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25510.htm

Het kitje is van MAC Distribution (http://www.mac.distribution.cz/) uit Tsjechië.
Fraaie box-art
Afbeelding

2 sprues, fretje PE, clear-sheet voor de klokjes en het windscherm en de decals
Afbeelding

Redelijk gedetaileerd, weinig flash te bekennen
Afbeelding

Het PE en de clear-sheet
Afbeelding

Decals voor 3 versies (waarbij is aangegeven dat het om een D.IIa gaat, lastig, wellicht nog even nader onderzoeken)
Afbeelding

Duidelijke handleiding in 3 stappen, stap 1
Afbeelding

Stap 2
Afbeelding

Stap 3
Afbeelding

Decalsopties dus voor 3 versies
Afbeelding

Een eerste begin, stap 1. Motor en interieur. Qua kleuren moet ik het doen met een karige omschrijving van hoe het type er aan de buitenzijde uitzag. Daar moet ik maar eens even goed voor zitten en op studeren. Voor het interieur wordt niets aangegeven, ik ga maar voor houtkleur en ga deze wat verlevendigen met een donkerder sapje. Als de romp gesloten is, zie je er vrij weinig van, dus ik ga er niet veel aandacht aan besteden. De motor wilde ik als basis gun-metal kleuren en wat opleuken met koper / roe(s)t / etc. De uitlaatpijpen heb ik uitgeboord, net als beide gaten voor de 8.8 mm mitrailleurs (aan weerszijden van de motor).
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op do 02 okt, 2014 16:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 aug, 2014 12:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Bijzonder modelletje dit René, ik ken het merk bouwdoos ook niet, maar zoals je zegt, het ziet er allemaal behoorlijk uit. Succes.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 aug, 2014 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
tsjopper bob schreef:
Qua kleuren moet ik het doen met een karige omschrijving van hoe het type er aan de buitenzijde uitzag. Daar moet ik maar eens even goed voor zitten en op studeren.


Dit heb ik vanavond dus even gedaan door het stukje engelse tekst even over te typen in Word en dit vervolgens door Google-translater te halen. Op zich heb je dan wel de vertaling, maar nog geen vlot lopende zinnen, bovendien worden sommige woorden wel heel erg vreemd vertaald. Dus maar weer even een logisch verhaaltje van gemaakt, hieronder te lezen.

Citaat:
Alle Phönix D.I en D.II / IIa jachtvliegtuigen verlieten de fabriek met twee verschillende afwerkingen. Sommige van de D.I vliegtuigen hadden helemaal geen camouflage, maar hadden de kleur van het gebruikte materiaal, d.w.z. gelakt linnen, multiplex en metalen platen. De meeste Phönix jachtvliegtuigen waren op de bovenkant en zijkant gecamoufleerd, zonder grondkleur in een patroon ontworpen en toegepast uit de fabriek. De camouflage bestond uit gekleurde ‘mottles’ of wervelde patronen gedept met spons of ‘dry-brush’.De Phönix D.I had een middel-bruine afwerking, terwijl de Phönix D.II / IIa types donkergroen waren. De onderzijde was niet geverfd. Op ongeverfd vliegtuigen, waren de ‘struts’ over het algemeen zwart. Op sommige foto is te zien dat ‘struts’ ook lichtblauw of lichtgrijs konden zijn. Gecamoufleerde machines hadden ‘struts’ in dezelfde gecamoufleerde kleur.

Phönix D.I, welke geleverd waren aan de ‘Naval Air Service’ (Marine), waren normaal afgewerkt. Sommigen van hen hadden de romp en soms de velg beschilderd met bruine ‘mottles’. Het is ook mogelijk dat machines van de Marine ook gecamoufleerde vleugels (bruin of groen) hadden. Het Nationale symbool van Oostenrijk-Hongarije op Phönix jachtvliegtuigen was een wit-omlijnd IJzeren Kruis (Eiserne Kreuz) of een Balkenkruis (Balkenkreuz), in verschillende variaties. Sommige foto's geven aan dat de niet-gecamoufleerde machines geen witte randjes hadden. Alle Leger en Marine machines hadden zwarte serienummers.

Nationale symbolen van de Marine bestonden uit zwarte kruisen en rood / wit / rode strepen, aangebracht op de beide oppervlakken van alle vleugels en het verticale en horizontale staartvlak. Op het richtingsroer zat een embleem van de kroon van de Keizer. Alleen de vliegtuigen van het leger, had het Phönix-bedrijfslogo op de bovenste hoek van de vin. Phönix D.I en D.II / IIa jachtvliegtuigen hadden unit symbolen of persoonlijke symbolen of een combinatie. Er zijn ook een heleboel niet-standaard markeringen aangebracht.


René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2014 18:56 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Geinig toestel. De eerste foto van je introductiepost lijkt een wat lichtere bovenkant qua kleur weer te geven itt de boxart.
Mac zegt mij vaag iets, Phonix eigenlijk totaal niet :D , dus weer wat wijzer geworden.
Succes met bouwen!

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 aug, 2014 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, afgaande op de box-art is er inderdaad licht-donker verschil tussen vleugels en romp. Maar dat kan ook komen doordat de vleugels door de zon beschenen worden en de romp wat in de schaduw zit. Bij die eerste foto lijkt het meer één kleur te hebben. Ik heb in het hoofd om één basiskleur te nemen en hier ruwweg 'mottling' op te borstelen zoals omschreven in de tekst. Al staat een Naval versie me ook wel aan met die rood-wit-rode strepen, net als met jouw model (Bert), zijn al die kleurtjes lekker fris.

Nadat ik de PE-gespen had aangebracht, leek het wel of deze voor een 1:144 kitje gemaakt zijn. Ik vond ze veel te klein. Ook al zie je er niet zo veel van, ik heb toch maar eigen 'gespen' gemaakt van tape-op-aluminium. Het binnenwerk voorzien van P+ en een wash van donkerbruine olieverf. Waarbij ik wellicht iets te snel ben geweest aangezien de terpentine om de olieverf te verdunnen hier en daar de bruine enamel heeft aangetast. Ik laat het zo, kastje dicht, dan zie je het vrijwel niet. Klokkenpaneeltje ingelijmd en de romphelften gesloten. Ik heb de beide helften met dikke Revelllijm (tube) gelijmd. Lekker traag drogend en het dicht de grootste kieren. Nadeel, het moet wel wat langer drogen. Ach, ik heb de tijd.

Bijgaand nog wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Uitlaatpijpen uitgeboord
Afbeelding

En nu maar drogen
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 aug, 2014 12:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
apart gevalletje, deze heeft nog tijdens de oorlog ook in zweedse kleuren rondgevlogen als evaluatie. Camo ziet er niet gemakkelijk uit om aan te brengen. Heb je al een idee hoe je dit gaat aanpakken?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2014 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Allereerst de basiskleur aanbrengen en dan met een klein kwastje (of sponsje) de vlekken aanbrengen. Met een Chinook heb ik wat ervaring met het aanbrengen van hele kleine streepjes, dan moet een model wat aanzienlijk kleiner is ook wel lukken met wat stippen / vlekken.

Betreffende die Zweedse versie, het is maar wiki, maar volgens die site alleen na de oorlog. Maar het kan best dat er tijdens de oorlog getest is hoor, ik kan dat alleen (nog) niet vinden.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aircraft_of_Sweden

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2014 16:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
http://wp.scn.ru/en/ww1/f/179/90/0#3

kan zijn dat er een korrel zout moet bijgenomen worden, maar hier stond het toch geschreven. is wel een D.III die had een iets krachtiger motor

voor de camo, kan een linnen kleur als ondergrond, met daarop iets donkerder olieverf die je iets laat drogen en dan recht tamponeert met een ruwe borstel (beetje zoals je fake leer zou schilderen, maar in plaats van wrijven tamponeren) ook kunnen werken?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 aug, 2014 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik denk dat ik eerst wat ga proberen op een proefstukje, tenminste dat wat ik van plan was te doen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 aug, 2014 0:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lijmnaad aan bovenzijde was eenvoudig bij te werken.
Aan onderzijde was wat hoogteverschil ontstaan doordat het niet precies paste. Beetje plamuur, drogen, schuren en polijsten will do the trick.
Afbeelding

Zo lijkt het met de ondervleugels er bijna tegenaan, de achtervleugels en de staart reeds vastgelijmd.
Afbeelding

Ondervleugels inmiddels beide aan de romp gelijmd en mogen nu een nachtje drogen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement