Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2014 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
mr.vdh schreef:
Ik vind het filter zelf persoonlijk wel mooi, maar wat is dan de reden dat jij m niet mooi vind?


Ik vond de waas te wit, dus ik heb er gister na het plaatsen nog iets aan gedaan. Het lijkt nu iets subtieler, maar da's lastig te fotograferen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 sep, 2014 21:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik zie hem van zelf wel weer eens in het echt! :wink:


Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2014 20:51 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb 'm gisteren mogen zien, heel klein toestelletje, maar erg grappig. Je schilderwerk (linnenkleur) heb je strak aangebracht en het tamponeerwerk ziet er toch wel stoer uit, ondanks dat het misschien te grof is vergeleken met het origineel. En ik moet zeggen dat ik die oude motoren erg gaaf vind; 6 in lijn, rotatiemotoren... Heerlijk! :brouw:

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 9:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
Hij ziet er in het echt erg leuk uit. Nu nog even wachten totdat hij helemaal klaar is :wink:

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
jeetje gave camo :o

gaaf vliegtuig ook :brouw:

succes verder ik ben benieuwd


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gestaag worstelen we verder.

Ik ben afgelopen week de strijd aangegaan met het aanbrengen van de bovenvleugel. Als je heel veel 2-dekkers bouwt, heb je waarschijnlijk zo'n ingewikkeld apparaat om een en ander goed uit te lijnen / af te stellen / aan te brengen. Ik heb zo'n apparaat niet en heb het dus moeten doen met 'trial and error'. De bovenvleugel rust met 2 dubbele struts op de ondervleugel en met twee 'N'-vormige struts op de romp. De 'N'-vormige struts staan ongeveer onder een hoek van 45 graden zijwaarts, de dubbele struts staan haaks, maar steken naar voren. Beetje duidelijk? Dan maar even een foto.

Afbeelding

Ik heb eerst gewoon de struts op hun plaats aangebracht en heb de hoek een beetje op gevoel aangebracht. Omdat het een prille lijmverbinding is, zijn de struts nog niet sterk genoeg om de bovenvleugel te dragen. Mijn redenatie was dat de lijmverbinding na een dag drogen voldoende sterk zou zijn en dat ik dan wel een beetje de struts zo kon plaatsen dat ze op de juiste plaats zouden zitten. Alleen, de buitenste struts waren iets lager dan de middelste struts. De middelste heb ik dus iets in moeten korten. Na droging heb ik de beide voorste van de buitenstruts vastgelijmd waarbij ik onder- en bovenvleugel met tape naar elkaar toe heb getrokken. De volgende dag heb ik de achterste van de buitenstruts beide flink in moeten korten (enkele millimeters) om ze passend te maken. Het resultaat mag er zijn, wellicht dat de onderste vleugel een beetje een soort pijlstand omhoog heeft, maar ik kan er mee leven.

Een en ander heeft een paar dagen geduurd en flink wat zweetdruppels.

Ook ben ik begonnen met een grondplaat voor de Phönix en de PKZ-2 (verkenningsheli). Die komen samen op de grondplaat. Dank zij enkele tankstations, had ik wat houten roerstaafjes in huis 8) waar ik een soort van parketvloer wil maken. Ik ben hierbij geïnspireerd door een ander model van de PKZ-2 welke ik op i-net heb gevonden. Voor de PKZ-2 zijn een katrolsysteem nodig om het toestel omhoog en omlaag te doen bewegen, dat systeem heeft een stevige basis nodig, vandaar de plankenvloer.

De stokjes variëren in breedte van zo'n 3,5 á 5 mm. Omgerekend ca. 25 á 35 cm, op zich niet verkeerd voor een plankenvloer. De lengte van de planken heb ik afgestemd op de breedte van ongeveer 7 planken. Daarvoor heb ik een hulpmiddel gemaakt om de plankjes allemaal op dezelfde lengte te zagen.

Afbeelding

Vervolgens de plankjes glad geschuurd, wat me nog flink tegen viel, maar liefst iets meer dan 3 afleveringen van Windkracht 10 (seizoen 2) heeft het geduurd om alle plankjes te schuren, achteraf heb ik veel te veel plankjes klaar gemaakt, ik had me dus wat uurtjes werk kunnen besparen.

Vanavond heb ik dan de plankjes als een soort legpuzzel aangebracht. Ik wil de plankjes nog wat verweren, aflakken etc. Het is nu nog splinternieuw. Wellicht wat gras hier en daar tussen de planken. De Phönix staat nu nog op een witte plaat, maar dat moet gras worden.

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Als je heel veel 2-dekkers bouwt, heb je waarschijnlijk zo'n ingewikkeld apparaat om een en ander goed uit te lijnen / af te stellen / aan te brengen.

Da's waar, van zo'n apparaat wordt je lekker lui. Bij een volgende tweedekker ga ik toch eens proberen een mal te maken uit karton in plaats van dat messing ding te gebruiken. Als ik me goed herinner, heeft Kitboy eens een model gebouwd waar zo'n kartonnen mal bijgeleverd zat. Met trial-and-error moet het wel lukken een passende mal te maken.
Verder begint het model er erg goed uit te zien, in het echt misschien nog beter dan op de foto (had ik al gezien in Gorinchem). Koop je die fraaie lijstjes eigenlijk kan en klaar of maak je ze?

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
Mooi geworden René. Zo te zien heb je aardig wat koffie gehad onderweg :wink:
Wel een leuk idee om die houtenvloer erbij te maken.
Ik heb zelf geen ervaring met tweedekkers, maar ik geloof dat het een heel geduldig werk is geweest.
Succes voor straks als je de lijnen gaat aanbrengen tussen de vleugels.

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Koop je die fraaie lijstjes eigenlijk kan en klaar of maak je ze?


Kant en klaar. Je zou ze wellicht kunnen scoren bij de Action of IKEA, maar een kringloop doet wonderen. Vaak al voor 0.50 á 1.50 heb je leuke lijstjes. Van het glaswerk kun je leuke vitrines maken, zie elders het topic van Kees de Mol, dat doe ik niet hoor.

Dit lijstje is wel één van de mooieren in mijn collectie hoor. Als je een aantal van die lijstjes hebt, toont het model net even mooier dan kaal op tafel, zoals vorige week in Gorinchem.

@Jaap, tja die roerstaafjes, je moet wat over hebben voor de hobby hé. Zo heb ik ook nog een handvol patatvorkjes, ook met het idee om ze te gebruiken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2014 15:52 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Een ondergrondje is inderdaad wel een toevoeging, zeker omdat deze toestelletjes (ook in 1/48) niet heel groot zijn.

Ik ga ook iets proberen in elkaar te gooien. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement