Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 jun, 2014 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb je nog iets aan de rails gedaan bovenop? Want aan de hand van referentiefoto's en opmerkingen op andere fora, heb ik de rails van mijn 1:72 om moeten draaien. En dat was nog een flinke operatie. Als ik jouw model vergelijk met onderstaande foto, zitten de rails bij jouw model ook verkeerd om (de flens van het hoekprofiel steekt naar binnen, niet naar buiten). Het is uiteraard maar net hoe ver je wilt gaan.

Afbeelding

Verder ziet het er wel strak uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jun, 2014 18:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
De rails omdraaien is een verschrikkelijke klus dus bij mij zit ie zoals het uit de doos komt. De hele rails was tot nu toe de lastigste klus ding bestaat uit drie losse delen die heel lastig 'netjes en stevig' in elkaar te zetten. Was al blij dat ik het er een beetje op kon krijgen zonder al te veel gevloek :-)

Wel bedankt voor de scherpe blik, Tamiya komt op korte termijn met een Mark V en daar zal het wel beter kloppen.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jun, 2014 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
tsjopper bob schreef:
Heb je nog iets aan de rails gedaan bovenop? Want aan de hand van referentiefoto's en opmerkingen op andere fora, heb ik de rails van mijn 1:72 om moeten draaien. En dat was nog een flinke operatie. Als ik jouw model vergelijk met onderstaande foto, zitten de rails bij jouw model ook verkeerd om (de flens van het hoekprofiel steekt naar binnen, niet naar buiten). Het is uiteraard maar net hoe ver je wilt gaan.

Afbeelding

Verder ziet het er wel strak uit.

René

Overigens een ontzettende goede foto, deze was ik nog niet tegengekomen, geeft mij straks een goede houvast tijdens het afbouwen. Ik denk dat ik die houtenbalk ga scratchen. Ben normaal niet zo'n zelfbouwer maar die balk is nogal bepalend vooral ook omdat juist daarvoor die vreemde beugels over de tank heen lopen.

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jun, 2014 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Hawg schreef:
De rails omdraaien is een verschrikkelijke klus...


Weet ik, en ik moest het (heb het) op een kleinere schaal dus wel gedaan:
a) Omdat het zo hoorde.
b) Omdat het heel veel bouwers niet gelukt is en ze van eigen profielen een alternatief (styreen-profiel) hebben aangebracht of helemaal niks hebben aangepast. Dat maakt het voor mij juist een uitdaging om het wel succesvol te laten zijn.

Je weet wat de functie is van die houten balk?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jun, 2014 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Die houtenbalk kan aan de track verbonden worden en dan wordt de balk onder de track heen getrokken. Volgens mij het principe van de autobanden die slippen en dat je daar dan een plank onder legt zodat er weer grip ontstaat. Dit is echter wat ik denk ik heb het dus niet ergens gelezen en wet het wat dat betreft niet zeker.

En heb er even een google op los gelaten:
die balk heet 'unditching beam' en is en eikenhouten balk is kan inderdaad gebruikt worden om onder de tracks door te trekken zodat er meer tractie ontstaat bijvoorbeeld als de boel vast staat in de modder.

Opmerkelijk:
Ik kon nu ook een foto tegen waar de rails wel weer met de flens naar buiten gemonteerd is. Het lijkt er op dat ze dus niet consequent zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 jun, 2014 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dan mooi zo laten. Het zit er nu strak op. Dat van die 'unditching beam' had ik ook gevonden. Leuk detail.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2014 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Na de grondverf nu een eerste (effect) laag. Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik dol ben op roest. Dus hier zal ook wel weer iets met roest gaan gebeuren.

Voor het geval er mensen zijn die deze kit ook willen bouwen. Het valt allemaal ook wel mee en de pasvorm is minder erg dan ik vooraf dacht. het is wel slim om deze kit flink door te lijmen en dan bedoel ik dat het verstandig is om er tijdens de bouw (het verlijmen) flink het tempo in te houden omdat je dan altijd beter de mogelijkheid hebt om het een en ander te corrigeren omdat de lijmverbinding dan nog niet is uitgehard. En punt van aandacht zijn de tracks deze zijn eigenlijk prut om het zo maar te noemen. Breng te track in een zo'n vroeg mogelijk stadium aan en niet als laatste als de hele tank al in elkaar zit. Beter is om de tracks tijdens het verlijmen van de zijwanden al aan te brengen. De tracks zijn namelijk iets te breed en dan spreek ik nog niet over de vreemde manier waarop de gehele track in vier ongelijke stukken is verdeeld (lengtes) dus je zit al heel snel met een lelijke 'lasnaat' op de track. Zo ook op mijn kit, helaas het is niet anders aan het eind gooi ik daar wel een klodder 1/35 modder op om de boel te maskeren :-)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2014 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tracks in 4 delen? Van die rubberen dropveters? Bij mijn modelletje bestond het uit 2 delen, waarbij ik tactisch de naden wat uit het zicht kon plaatsen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2014 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Hier inderdaad vier delen per track waarbij er twee langer waren en twee pakweg 1/4e van de lengte hadden. Een hele vreemde keuze dus het lukt nooit om de naden weg te werken op een onopvallende plek. En de naam dropveters die je er aan geeft passen geheel want dropveters zijn het!

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jun, 2014 8:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 sep, 2011 2:43 am
Berichten: 703
Einde van de eerste fase (tussen fase)
De hele MK IV van een virtuele roestlaag voorzien welke straks voor het grootste deel niet mer zichtbaar zal zijn. Dat zal voor sommige als 'veel werk voor niets' klinken maar ik vind het lekker als ik straks geheel vrij her en der roestplekken onder de uiteindelijke groene lak vandaan kan toveren. Is eigenlijk ook de manier waarop roest in het echt zichtbaar zal worden. Alles is op deze foto's al gehuld in een glanzende laklaag zodat hier straks de haarlak overheen kan. En dan weten de medebrouwers wel wat er daarna gaat gebeuren.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
F-100 Super Sabre 1/32
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=38865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement