Okidoki! Een beetje geschiedenisles kan geen kwaad.
Het italiaanse leger had aan het begin van de vorige eeuw een Aëronautische afdeling voor luchtballonnen.
Vanaf 1884 was deze sectie al operatief. In 1910 kocht Italië zijn eerste vliegtuigen. In 1911 gebruikte Italië deze in militaire luchtacties, als eerste land in de wereld.
Het land was in oorlog met Turkije en zette de vliegtuigen in voor verkenning en bombardementen.
Aan het begin van WW1 had het Italiaanse leger maar een handjevol vliegtuigen, meestal van Franse makelij zoals de Farman MF-II en Morane-Saulnier. Dit verbeterde met de oprichting van de Corpo Aeronautico Militare (CAM).
Rond Maart 1915 had het luchtleger inmiddels een 58 vliegtuigen en bijna 100 piloten.
Het CAM was met name uitgerust met Franse vliegtuigen omdat de Italianen nog niet genoeg zelf konden leveren.
Wel was de Caproni CA-1 operatief. In Maart 1916 had het CAM 7 bommenwerper eskaders en 10 verkenningen eenheden. Het aantal gevechtseenheden was 5, uitgerust met de Nieuport II.
Tegen 1916 begon het Corpo Aeronautico Militare successen te boeken waarbij ook een aantal azen bekend werden:
Francesco Baracca (34)
Silvio Scaroni (26)
Pier Piccio (25)
Flavio Baracchini (21)
Fulco di Calabria (20)
De Italiaanse vliegtuigindustrie was tegen 1917 verantwoordelijk voor zo'n 1.255 vliegtuigen en 2.300 motoren. Er waren nu 13 bommenwerper eskaders en 22 verkenningseenheden.
De Ansaldo SVA (Savoia-Verduzio-Ansaldo) was een groep verkenningsvliegtuigen, oorspronkelijk gebouwd als jager. De SVA had een indrukwekkende snelheid, reikwijdte en plafond. Toch was de SVA niet geschikt als jager.
de SVA is vooral beroemd geworden door de Flyer-vlucht boven Wenen:
Deze vlucht werd op 9 augustus 1918 ondernomen door nationalist Gabriele D'Annunzio on 9 August 1918.
Met 11 Ansaldo S.V.A. van het 87squadriglia La Serenissima met een Leeuw van St. Marcus op de vliegtuigen vlogen zij 1.00 km van San Pelagio te Due Carrare bij Padua naar Wenen om een 50.000 propaganda pamfletten te droppen ipv bommen.
Het is deze SVA.5 die Smer heeft uitgebracht in schaal 1/48, tenminste, dat zal de schaal ongeveer zijn.
Bij al die heruitgaven kan dat schaalgebeuren nogal uiteen lopen.
Al met al een prachtige kist, met een hele lange neus.
Leuk om hier te bouwen, en weer eens iets anders dan al die Fokkers.
_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410En geheel iets anders....
Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12