Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 mei, 2014 15:13 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Lang geleden dat ik een bouwverslag in elkaar heb gestoken. Toch wordt het weer eens tijd om een "on-line project" te doen. Voor deze groepsbouw heb ik gekozen voor een Fokker Dr.1, en volgens de bouwinstructies wordt het de uitvoering van Leutnant Paul Baumer.
Er zit geen speciale reden achter deze uitvoering. Ik was al een paar weken aan het rondsnuffelen in de twee nog overgebleven modelbouwwinkels hier in het gewest om een WW1 bouwpakketje te "scoren". Mijn "eisen" zaten mij een beetje in de weg daar het mijn eerste bouwdoos uit deze tijdsperiode zou worden. A) geen spandraden (wegens ik ken mijzelf) B) geen schaal 1/35 figuren (bummer, er lag een hele mooie doos van een artilleriekanon van Emek naar mij te lonken....maar alleen interessant in een klein dio met figuren.

De Fokker Dr.1 dus, geen populair toestel bij de Pruisen. Te langzaam, vermogenverlies op grote hoogte, moeilijk te landen etc.
Paul Baumer. Nu kan ik een verhaaltje gaan overtikken/vertalen maar op Wiki staat in het kort wie hij was, en wat hij deed in de lucht gedurende WW1: Paul Baumer volgens Engelstalige Wiki

Volgens die info zou de Paul Baumer Fokker Dr.1 die ik ga (proberen te) bouwen toebehoren aan de elite eenheid Jasta 2 "Boelcke"

Genoeg getypt, de meesten weten inmiddels wel dat ik geen hysterisch correcte bouwer ben maar dat ik modelbouwtechnisch "in orde" nastreef.
Dit is voor mij geen reden om deze bouw niet serieus te nemen, maar ik ga het doen met de "grote" hoeveelheid plastic die deze bouwdoos bevat zonder toegevoegde snifsnafjesaftermarketshit. Gewoon lekker ouderwets 1918 bouwen :D

De bouwdoos zoals ik hem tegen kwam in de modelbouwwinkel, en waar al vlug bleek dat we het wel goed met elkaar zouden kunnen vinden:
Afbeelding

De overweldigende inhoud, incl bouwbeschrijving (6 stappen, 1blz.):
Afbeelding

En de toestand nu, even lekker luierend in Robbie's Jacuzzi om vervelende verfverpestende vettige vlekjes (vvvvv) te verwijderen (vvvvvv) danwel op te doen lossen:
Afbeelding

Hopelijk komend weekend de echte start.

Robert (vanuit een loopgraaf ergens aan den Somme)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 8:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Bert schreef:
A) geen spandraden (wegens ik ken mijzelf)

Kan ik me bij aansluiten, maar toch lukt het me weer om toch aan zo een kistje te beginnen, om vervolgens half afgebouwd weg te leggen :?
Er zitten welliswaar geen spandraden bij de vleugels , maar wel in de buurt van de cockpit en bij de wielenAfbeelding

Je zal denk ik ook een pittige klus hebben aan het verven, dat lijkt me geen makkelijk patroon om te moeten verven.


Bert schreef:
geen populair toestel bij de Pruisen

Die waren ook nooit met wat dan ook snel tevreden :mrgreen:

Bert schreef:
Robert (vanuit een loopgraaf ergens aan den Somme)

Ben nu een e-book aan het lezen over het debacle van de geallieerden op 1 juli 1916: "slag van de Somme 1916 van Koen Koch
Bijster interessant.

Succes met de bouw

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Nog een fokker dr.I.

Veel succes met deze. In verband met de cammo, ik dacht dat deze gemakkelijk zo te drybrushen was...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wordt het het schema wat op de box-art staat? Die ziet er wel gaaf uit.

Succes en inderdaad, er zijn wel een paar spandraden nodig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
er zijn wel een paar spandraden nodig.

Dat valt wel mee; het zijn er welgeteld twee tussen de stijlen bovenvleugel-romp. Verder wat stuurkabels .....

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Een paar is toch twee?

Maar je hebt inderdaad een kruis tussen romp en bovenvleugel, maar ook een kruis tussen romp en landingsgestel, zoals Barry ook al aangaf.

Vanwege de grootte van de foto, maar even een linkje waarop de draden duidelijk zichtbaar zijn.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Fokker_DR1_at_Airpower11_18.jpg

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
kruis tussen romp en landingsgestel

Je hebt gelijk, was te snel :oops:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 mei, 2014 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Dat lijkt nog een mooie scherp gegoten DR1 ook, en dat van Smer. Mallen van Eduard? Succes!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 mei, 2014 22:33 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Hoi hoi.
Er zitten inderdaad een "paar" spandraden en stuurkabel(tjes) op. De bouw(tijd) zal leren of ik het bij deze aan zal durven, eerst maar eens plastic lijmen en wat verfkleurtjes aanbrengen.

Tsjopper Bob schreef:
Wordt het het schema wat op de box-art staat?

Inderdaad, op de achterkant van de doos staat deze vanuit diverse oogpunten beschreven, zal hier nog een foto van maken en deze plaatsen. Het lijkt op het eerste gezicht moeilijk, maar met een beetje helder nadenken zal uiteindelijk misschien wel meevallen.

Knetterik schreef:
Dat lijkt nog een mooie scherp gegoten DR1 ook, en dat van Smer. Mallen van Eduard?

De kwaliteit, en dan met name de details en gietnaden vallen mij 100% mee, en dat voor die prijs. Met deze Fokker van Smer samen had ik ook een Breguet gekocht, maar die is duidelijk van een kwalitatief ander (minder) gehalte...
Of deze Fokker origineel van Eduard is durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Wolf73 schreef:
Je zal denk ik ook een pittige klus hebben aan het verven, dat lijkt me geen makkelijk patroon om te moeten verven.

De tijd zal het leren, maar ik "knoei" liever met verf, dan dat ik klinknagels moet gaan tellen (op deze schaal) :mrgreen:

Ondertussen ook een mooie site met referentie foto's gevonden: Walkaround
Er blijken toch wat verschilletjes te zitten tussen diverse Dr.1's. Natuurlijk is van de originele foto's in zwart wit niet geheel de juiste kleur af te halen, dus laat ik mij inspireren door deze "opgeknapte" kisten dan wel replica's.

En vandaag dus ook de start gemaakt met bouwen.
De "cockpit" van kleurtjes voorzien en wat gelijmd kon worden ook alvast aan elkaar geplakt.

Afbeelding
De motor van een zijdematzwart laagje voorzien en van een drybrush met metallic

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De stuurknuppel en pedalen en nog een beetje ijzerwerk voorzien van kleurtjes. De vloer is houtkleur en voorzien van een donkerbruine wash.

Afbeelding
De stoel van Paul Baumer.

Afbeelding
2 Vleugels alvast voorzien van een basislaag verf. Om de strepen die nu zichtbaar zijn maak ik me niet druk, het is maar een enkel laagje en heel dun, dus vandaar :wink:

Afbeelding
De binnenkant van een plane-helft, het "zichtbare" gedeelte alvast voorzien van een beige laag verf. De volgende taak hierbij is om de buizen en dat rare bolvormige ding te accentueren met andere kleurtjes.

De kop is eraf :mrgreen:

Robert (alvast in Sarajevo in afwachting van het eerste schot)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 1:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Bert schreef:
...alvast in Sarajevo in afwachting van het eerste schot


Snap ik niet.

Op bouwgebied gaat 'ie goed zo. Die 4 draadjes vallen op zich wel mee hoor. Klein boortje en dun visdraad en wat secondelijm met een dunne naald oid kom je een heel eind.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement