Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 21:33 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
tsjopper bob schreef:
Bert schreef:
...alvast in Sarajevo in afwachting van het eerste schot


Snap ik niet.


We gaan terug in de tijd (op moment van schrijven is het 11 mei 2014).
Op 28 juli begon het conflict met de Oostenrijks-Hongaarse invasie van Servië, een van de directe aanleidingen (er waren voor deze Weltkrieg natuurlijk meerdere aanleidingen) was de moord op Frans Ferdinand in Sarajevo wat in dat opzicht zo'n beetje als het eerste schot van WW1 beschouwd zou mogen worden.
Stukje geschiedenis zal eenieder welbekend zijn, en zo wil ik als Nb in mijn updates proberen telkens een puntje uit de geschiedenis van WW1 aan te halen om geïnteresseerden (waaronder mijzelf) wat sleutelmomenten aan te dragen die zo via internet (of boekwerk/dvd etc) kunnen worden opgezocht.
Misschien ten overvloede, maar het "dwingt" mijzelf zo ook om wat meer in deze geschiedenis te duiken en wat verder te kijken dan alleen datgene wat in de groepsbouw gebouwd wordt :wink:

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay, nu valt het muntje. Leuk inderdaad om zo je topic 'levendig' te houden. Zo ben ik me ook aan het inlezen en vind ik het de moeite waard om de docu's te volgen die op de Nederlandse kanalen worden uitgezonden. Heb een 4-dvd-box over WO-1 ook in bestelling. Zo kom je er inderdaad steeds meer over te weten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2014 11:43 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Door een (hele) kleine meevaller gisteravond met vrije tijd het geluk gehad toch nog een uurtje doordeweeks te kunnen bouwen.
Eerst nog even wat dingetjes die eerder gevraagd werden verduidelijken.
Is dit een voormalige Eduard bouwdoos? In eerste instantie moest ik het antwoord schuldig blijven, totdat ik tijdens het knippen in de sprue's mijn oog op een opschrift liet vallen....hey....dat is Eduard (waar ik overigens ook nog nooit wat van gebouwd heb, maar dat terzijde):

Afbeelding
Eduard dus.

Vervolgens een visuele uiteenzetting van het kleurenschema:

Afbeelding
Deze uitvoering ga ik dus nastreven :)

De "cockpit" is zo goed als klaar en ingelijmd, het past allemaal wonderwel prima, en de onderdelen zijn mooi zuiver:

Afbeelding

Afbeelding
En toch weer zo slim zijn om maar een laagje ijzerverf te kwasten. Wetende dat dit zo goed zichtbaar is, maar op foto's altijd geheel of gedeeltelijk wegvalt :( . En de volgende keer ook niet meer in de volle zon fotograferen.

Een van de leukere dingen buiten het modelbouwen zelf vind ik het droogpassen. Dus plakband en goede zin en een voorlopig totaalplaatje:
Afbeelding


En daar borrelde dus mijn eerst vraagteken omhoog. De boven en onderkant van het staartvlak heeft maar een miniem verschil(letje). Uit de bouwbeschrijving wordt mij niet duidelijk wat nu boven of onder is. En aangezien ik zelfs bij 50% kans altijd het verkeerde kies, hoop ik dat de kenners hier mij een beetje op weg kunnen helpen met wat nu boven en wat nu onder is.
Even een foto van de boven en onderkant:

Afbeelding
Afbeelding
Dus toch wel een klein nihil duidelijk verschilletje toch?

So far so good, hopelijk in het weekend weer een beetje plakken.

Robert (op studie bij de zojuist aangelegde spoorlijn Berlijn-Bagdad in het grote Ottomaanse rijk)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2014 12:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
ik denk dat de twee inkepingen op de eerste foto komen onderaan te zitten. 99.99999% zekerheid dat daarin de struts komen te zitten die de staart ondersteunt

Zijn dus in sé met dezelfde kit bezig, hoewel ik maar een paar stukjes ervan gebruik

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 mei, 2014 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lijken inderdaad heel erg op de plaatsposisties voor de struts, dus aan de onderzijde.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Fokker_DR1_Triplane_6_(4697107491).jpg

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2014 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 jan, 2010 0:54 am
Berichten: 332
Woonplaats: Kapellen (Antw.- België)
Voor mij is ook de bovenste foto de onderkant.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2014 10:59 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Dank voor de info, de bovenste foto komt dus onder :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 mei, 2014 16:08 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Demn, dubbelpost :mrgreen:

Oke, bijna twee weekjes verder en wederom wat kleine stapjes gemaakt.
Als eerste de ondervleugel en het achterste vleugeltje aan het vliegtuigje vastgelijmd omdat dit volgens mij toch handiger uitkomt met verven.
Voor de "gestreept gevlekte camo" heb ik als basis oker gebruikt. Op het vliegtuig en ondervleugel zitten op dit moment drie laagjes. Er komen nog zo'n drie laagjes bij:

Afbeelding


Vervolgens hadden de twee overige vleugels genoeg oker gekregen (zo'n acht laagjes voordat het eindelijk een beetje dekte) en heb ik gisteravond met lederbraun geprobeerd de streepjes te trekken. De middenvleugel (op de foto de bovenste) heb ik daarna nog met een hele dunne zwarte wash geprobeerd wat minder "hard" te maken. Zal vat nog wel wat beter kunnen, maar ik ben te vree (de bovenvleugel -daar waar de tamiya tape nog aanzit- moet nog voorzien worden van zo'n dunne zwarte wash; er is dus wel duidelijk verschil te zien,en dat kleine beetje zwart verbeterd het dus wel volgens mij:

Afbeelding
Bovenste vleugel op de foto met zwarte wash, de onderste nog zonder.

Vervolgens geprobeerd de propeller houtkleurig te verven, das nog niet helemaal naar mijn zin dus daar moet ik nog wat aan proberen:

Afbeelding


Zo dawasumweer voor even :brouw:

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 mei, 2014 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
mooie techniek, laat je hier zien. de vleugel met de wash ziet er net wat beter uit dan zonder.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 mei, 2014 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
De paar propellors die ik gemaakt heb, heb ik als volgt gemaakt:

Lichte houtkleur geverfd
Insmeren met (iets verdunde) (donker)bruine olieverf
Even laten drogen
Olieverf uitsmeren (kwastje / doekje) om houtnerf te simuleren

Resultaat fine by me:
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement