Ik ga voor deze groepsbouw deelnemen met een Fokker D VII van Revell. Het is een rebox van Monogram uit 1979...die het weer heeft van Aurora uit 1959. Nu weet ik niet of deze mallen ook daadwerkelijk zijn gebruikt.
Een beetje geschiedenis, geleend van Stichting Vroege Vogels Lelystad (
http://www.vroegevogels.org/).
Een van de bekendste gevechtsvliegtuigen aller tijden en mogelijk het beste uit de gehele Eerste Wereldoorlog. Ontwikkeld gedurende 1917 en op grote schaal in gebruik genomen in april 1918. In het najaar van 1918 waren meer dan veertig 'Jagdstaffeln' uitgerust met dit type en de D-VII bouwde in de laatste maanden van de oorlog een geweldige reputatie op en een zeer succesvolle staat van dienst.
Vliegers roemden zijn kwaliteiten: plezierig te vliegen en toch zeer wendbaar tot op grote hoogte; daarnaast de mogelijkheid om aan de propeller 'hangend' te klimmen wat hem in het gevecht een duidelijk overwicht gaf op de geallieerde machines, geholpen door zijn standaard bewapening van twee Spandau mitrailleurs.
Ten tijde van de wapenstilstand in 1918 had Fokker 412 D-VII's afgeleverd; het overgrote deel werd in licentie geproduceerd door andere fabrieken, met als belangrijkste Albatros. In het verdrag werd dit toestel specifiek genoemd als 'oorlogsbuit' en over te dragen aan de geallieerden. Fokker heeft echter een groot aantal gereedstaande maar nog niet afgeleverde D-VII's per trein naar Nederland weten te smokkelen.
Als krachtbron zijn twee motortypes in gebruik geweest: een 160 pk Mercedes D.III en een 185 pk BMW IIIa, beide een 6-cylinder watergekoelde lijnmotor.
Technische gegevens
Productie: 1918, enkele duizenden stuks (waarvan er op de gehele wereld nog 7 over zijn)
Motor: 160 pk. Mercedes D.IIIa / 185 pk BMW IIIa.
Maximum snelheid: 202 km/uur.
Gewicht: leeg 687 kg.
Afmetingen: spanwijdte 8,90 m
lengte 9,95 m
Je kunt net als bij de 1/72 versie 2 versies maken. De rood blauwe en de geheel witte die door Herman Göring is gevlogen
Ik kies voor de rood blauwe versie...gewoonweg omdat ik die mooier vind (smaken verschillen nu eenmaal
).
Hier onder zijn de verschillende rood blauwe versies te zien.
Mijn versie is ten tijde van de oorlog gevlogen door Leutnant Olivier Freiherr von Beaulieu-Marconnay van de Pruisische Dragoons (14 september 1898 - 26 oktober 1918) Hij was een Duitse ace die 25 overwinningen heeft behaald. Hij is opmerkelijk omdat hij de jongste miltair was die Duitsland's hoogste onderscheiding voor militaire moed gedurende WW 1 ontving : de Pour le Merite/Blue Max (erkenning van buitengewone persoonlijke prestatie) Op 10 oktober 1918 is hij boven België neergeschoten waarschijnlijk door "friendly fire". Hij wist het vliegtuig op de grond te krijgen en is hevig gewond naar een ziekenhuis gebracht. Omdat hij zijn toestand kritiek was en hij op de nominatie stond om de Pour le Merite te ontvangen is deze in allerijl aan hem toegekend ,omdat deze onderscheiding niet postuum verleend kan worden. De mededeling van de onderscheiding werd doorgestuurd naar de ziekenhuis op 26 oktober 1918. Echter was onze ace overleden, zes uur vóór het bericht kwam, mogelijk als gevolg van een postoperatieve infectie.
De manDe onderscheidingDe DoosHierop zie je enigzins de persoonlijke insigne van von Beaulieu-Marconnay geschilderd op (alle) zijn vliegtuig(en), bestaande uit een cijfer 4 samengevoegd met een hoofdletter D
De onderdelenIk zal voor deze kit plamuur en schuurpapier nodig hebben, want er zitten nog al wat sink holes in diverse onderdelen. Mitrailleurs zullen iets uitgeboord moeten gaan worden.
De DecalsGelukkig hoeft de lozenge niet ingekleurd te worden, zoals dat bij de 1/72 versie wel het geval is, als je van zelf kastijding houdt
.
Zo werd het blijkbaar ook gedurende WW 1 gedaan
Cheerz
Barry