Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Fokker D VII 1/48
BerichtGeplaatst: wo 30 apr, 2014 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ik ga voor deze groepsbouw deelnemen met een Fokker D VII van Revell. Het is een rebox van Monogram uit 1979...die het weer heeft van Aurora uit 1959. Nu weet ik niet of deze mallen ook daadwerkelijk zijn gebruikt.

Een beetje geschiedenis, geleend van Stichting Vroege Vogels Lelystad (http://www.vroegevogels.org/).

Een van de bekendste gevechtsvliegtuigen aller tijden en mogelijk het beste uit de gehele Eerste Wereldoorlog. Ontwikkeld gedurende 1917 en op grote schaal in gebruik genomen in april 1918. In het najaar van 1918 waren meer dan veertig 'Jagdstaffeln' uitgerust met dit type en de D-VII bouwde in de laatste maanden van de oorlog een geweldige reputatie op en een zeer succesvolle staat van dienst.
Vliegers roemden zijn kwaliteiten: plezierig te vliegen en toch zeer wendbaar tot op grote hoogte; daarnaast de mogelijkheid om aan de propeller 'hangend' te klimmen wat hem in het gevecht een duidelijk overwicht gaf op de geallieerde machines, geholpen door zijn standaard bewapening van twee Spandau mitrailleurs.
Ten tijde van de wapenstilstand in 1918 had Fokker 412 D-VII's afgeleverd; het overgrote deel werd in licentie geproduceerd door andere fabrieken, met als belangrijkste Albatros. In het verdrag werd dit toestel specifiek genoemd als 'oorlogsbuit' en over te dragen aan de geallieerden. Fokker heeft echter een groot aantal gereedstaande maar nog niet afgeleverde D-VII's per trein naar Nederland weten te smokkelen.
Als krachtbron zijn twee motortypes in gebruik geweest: een 160 pk Mercedes D.III en een 185 pk BMW IIIa, beide een 6-cylinder watergekoelde lijnmotor.

Technische gegevens

Productie: 1918, enkele duizenden stuks (waarvan er op de gehele wereld nog 7 over zijn)
Motor: 160 pk. Mercedes D.IIIa / 185 pk BMW IIIa.
Maximum snelheid: 202 km/uur.
Gewicht: leeg 687 kg.
Afmetingen: spanwijdte 8,90 m
lengte 9,95 m

Je kunt net als bij de 1/72 versie 2 versies maken. De rood blauwe en de geheel witte die door Herman Göring is gevlogen
Ik kies voor de rood blauwe versie...gewoonweg omdat ik die mooier vind (smaken verschillen nu eenmaal :D ).

Hier onder zijn de verschillende rood blauwe versies te zien.
Afbeelding

Mijn versie is ten tijde van de oorlog gevlogen door Leutnant Olivier Freiherr von Beaulieu-Marconnay van de Pruisische Dragoons (14 september 1898 - 26 oktober 1918) Hij was een Duitse ace die 25 overwinningen heeft behaald. Hij is opmerkelijk omdat hij de jongste miltair was die Duitsland's hoogste onderscheiding voor militaire moed gedurende WW 1 ontving : de Pour le Merite/Blue Max (erkenning van buitengewone persoonlijke prestatie) Op 10 oktober 1918 is hij boven België neergeschoten waarschijnlijk door "friendly fire". Hij wist het vliegtuig op de grond te krijgen en is hevig gewond naar een ziekenhuis gebracht. Omdat hij zijn toestand kritiek was en hij op de nominatie stond om de Pour le Merite te ontvangen is deze in allerijl aan hem toegekend ,omdat deze onderscheiding niet postuum verleend kan worden. De mededeling van de onderscheiding werd doorgestuurd naar de ziekenhuis op 26 oktober 1918. Echter was onze ace overleden, zes uur vóór het bericht kwam, mogelijk als gevolg van een postoperatieve infectie.

De man
Afbeelding
De onderscheiding
Afbeelding


De Doos
Afbeelding
Hierop zie je enigzins de persoonlijke insigne van von Beaulieu-Marconnay geschilderd op (alle) zijn vliegtuig(en), bestaande uit een cijfer 4 samengevoegd met een hoofdletter D

De onderdelen
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal voor deze kit plamuur en schuurpapier nodig hebben, want er zitten nog al wat sink holes in diverse onderdelen. Mitrailleurs zullen iets uitgeboord moeten gaan worden.

De Decals
Gelukkig hoeft de lozenge niet ingekleurd te worden, zoals dat bij de 1/72 versie wel het geval is, als je van zelf kastijding houdt :lol: .

Zo werd het blijkbaar ook gedurende WW 1 gedaan
Afbeelding

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wolf73 schreef:
De Decals
Gelukkig hoeft de lozenge niet ingekleurd te worden, zoals dat bij de 1/72 versie wel het geval is, als je van zelf kastijding houdt :lol: .


Een keer raden wat ik bij de 1:72 versie heb gedaan?
Afbeelding

Zit dat zwarte touw bij de kit of heb je dat los erbij?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 6:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
tsjopper bob schreef:

Een keer raden wat ik bij de 1:72 versie heb gedaan?


petje af :brouw: .........dat lijkt me een behoorlijke k-klus

tsjopper bob schreef:
Zit dat zwarte touw bij de kit of heb je dat los erbij?

Dat zat in de doos

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 7:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik ga deze ook bouwen, alleen dan in 1:72. Dus Barry als jij het even voor me voordoet, kan ik het mooi allemaal even nadoen ;) Wat betreft de lozenge, daar hebben ze decals voor. Deze heb ik laatst overgenomen, want zelf kastijding doen we al genoeg op al die oude kitjes.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De lozenge werd er juist NIET opgeschilderd! Dit was een typisch Duitse efficiency maatregel. We noemen het Lozenge, maar dat is een typisch Anglo Amerikaanse benaming. De Duitsers noemen het simpelweg "Camouflagelinnen" wat voor ons Nederlanders ook meteen de spijker op de kop slaat. Het linnen werd namelijk fabrieksmatig in genoemd patroon bedrukt! Kwam geen verfspuit of kwast bij aan te pas. Vaak werd er na de bekleding wel een vernis laag overheen gedaan, waar soms wel weer wat pigment in kon zitten. Een gegeven dat de precieze kleurstelling voor de puristen 100 jaar later tot flink wat koppijn leidt.

Er bestonden heel wat varianten van het cmouflagelinnen. Speciaal voor (nacht)bommenwerpers en voor marinevliegtuigen. Fokker DVII's zijn er geweest in een 4 of 5 kleurig patroon en er zijn ook weer veel verschillen in de kleuren van de ribtapes (ook camouflagelinnen, blauw of roze) afhankelijk van productie tijd of fabrikant (naast Fokker bouwde Albatros en de Albatros Ost Werke ook Fokker DVII's )

Kortom volop variatie :-)

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Weer wat geleerd....en deze foto bevestigd het dan denk ik ook.

Ik was op zoek naar wat cockpit details

Afbeelding

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 10:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Do I need to say more !!

Voor heel veel gratis referenties:

http://www.wingnutwings.com/ww/productdetail?productid=3088&cat=4

Nico

P.s. ik gebruik zelf de instructies van de Salmson van WNW óók voor mijn eigen kit ;-)

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dat lozenge spul aan de binnenkant kan je zelf ook maken; heb ik gedaan voor mijn Fokker V.23.

Afbeelding

Scan van de decal maken, printen op wit decal papier, aflakken en klaar. Bouwverslag: viewtopic.php?f=1&t=38507

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
robh schreef:
Dat lozenge spul aan de binnenkant kan je zelf ook maken; heb ik gedaan voor mijn Fokker V.23.

Scan van de decal maken, printen op wit decal papier, aflakken en klaar. Bouwverslag: viewtopic.php?f=1&t=38507

Rob


Dat is inderdaad een goede oplossing...maar is voor mij niet van toepassing.
Volgens mij moet die van mij of gehout worden of gewoon blauw.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een Fokker D.VII met houten romp bestond niet (behalve een mislukt prototype), alle rompen waren gelast stalen busienframe met linnenbekleding vanaf de motor naar achter (zie de V.23), dus het zou vaal blauw moeten worden (vaal omdat het linnen aan de binnenkant zichtbaar blijft).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement