Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 jun, 2014 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zal zo eens in mijn Datafiles kijken, of ik iets kan vinden :wink:

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jun, 2014 22:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Afbeelding

Ondertussen is de metallic laag van Sencys aangebracht. Hiervoor moesten eerst de openingen voor de motor en de cockpit dichtgemaakt worden met een combinatie van tape en kneedgom. Ook werd de radiator op de bovenvleugel omgeven door een masker aan de twee kanten. Zo hoef ik niet de hele vleugel in de metallicverf te zetten, want de huid was grotendeels uit textiel gemaakt. Voor de radiator is er een masking voorzien bij Eduard, die ik dus naadloos over de metaalkleur zal aanbrengen wanneer de camouflagekleuren er op komen. Je zie ook nog een van de twee assen die in het landingsgestel komen. Ik vond net geen goede diameter metaalstang om die te vervangen, dus gebruik ik het plastic onderdeel. De wielen doe ik wel in metaalverf, om te zien of ze naadloos aansluiten na mijn schuurwerk.

Afbeelding

Het blijkt dat dit nog onvoldoende was. Aan de twee zijden van beide wielen moet er nog geplamuurd en geschuurd worden. Dit wordt nog extra in de verf gezet door de grotere reflectie.

Afbeelding

De radiator is goed geslaagd. Wat overspray achter de tape maar dat wordt toch overgespoten.

Afbeelding

De romp heeft nu een heel ander aanzicht. Ik heb hem met CA vastgehecht op een heft van een scalpel om hem goed te manipuleren tijdens het spuiten. Dit zal als basis gaan dienen voor de masking-set van Eduard, maar ik zou die ook in stappen kunnen aanbrengen en tussenin wat variatie op de metaalkleuren kunnen aanbrengen. Wel moet het gebruikte filter een goede hechtkracht hebben.

Afbeelding

Ook de langsnaad is nog niet weggewerkt, al las ik nu in minstens nog een review over een slecht passende onderzijde. Het probleem was volgens mij dat de naad dieper lag dan de rand van de romponderdelen, waardoor bij het schuren alleen materiaal van de romp geraakt werd en niet het plamuur. Gelukkig kan er nog bijgeplamuurd worden, aangezien een groot deel van de romp toch uiteindelijk in houtkleur moet komen. Ik stelde laatst bij een zoekopdracht naar het schema van de boxart vast dat er voor dit houtwerk ook decalvellen bestaan, met voor elk paneel een eigen decal. Laten we eerst proberen of we het er zelf niet goed vanaf brengen met drybrushen...

Afbeelding

Dit is een onvolkomenheid in de gietvorm waar ik al over gelezen had maar die ik voor het metaalspuiten over het hoofd gezien had. Aan de andere kant zit er ook zo een. Er zaten ook twee pin ejector marks aan de binnenkant en die had ik gehouden voor de vermelde onvolkomenheden. Ook deze plek moet later overschilderd worden, dus gaan we er nog iets aan veranderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 jun, 2014 21:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb het masker van Eduard al aangebracht, maar dit ging niet zoals het hoorde volgens de handleiding.

Afbeelding

Hier zie je, als je goed kijkt, de afzonderlijke stukjes masker zitten. Er zijn geen codenummers, voor elk stuk wordt de vorm van het masker naast de instructietekening overgenomen. Ik heb helaas fouten ontdekt in de instructies voor de radiator, daar worden twee stukjes omgewisseld. Omdat mijn stukje niet paste, probeerde ik het op de andere kant en daar ging het naadloos in op. Toen ik aan de romp wilde beginnen, ontdekte ik tot mijn schade en schande dat alles binnenstebuiten stond. Ik had het metaal al gespoten en de maskers dienen om de houtkleur af te dekken en daarover het metaal te spuiten. De oplossing was dus om de buitenkant van de stickers te gebruiken.

Afbeelding

Dat bleek ook nog veel gemakkelijker te gaan, want zo moest ik de uitsnijdingen in de omkaderingen niet in vorm plooien. Omdat de romp wat rond staat in twee dimensies kan je een omkadering niet gewoon rechthoekig maken, maar moet er een uitsnijding in gebeuren om de kromming op te vangen. Ik gebruikte echter alleen volle vormen zoals luikjes en paneeltjes. De rest plakte ik af met Tamiyatape.

Afbeelding

Het enige probleem lijkt me de verhoogde vormen, die een fractie van een millimeter boven de romp uitsteken, die gaan mogelijk wat overspray krijgen op de kantjes die naar de spray gericht zijn. Misschien moet ik die achteraf terug zilver schilderen. Gisteren ging ik ook even kijken voor boortjes, ik vond er van 0,30 mm van het merk Holi. Daarmee ga ik gaatjes prepareren voor de spandraden. Ik zag ook decals voor andere toestellen van de D.III maar er zat niks uitzonderlijks bij, naast een stel swastika's die ook reeds in WO I gebruikt bleken te zijn. Dus hou ik het bij de box-versie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2014 1:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Na de maskering kon de Albatros in de houtkleur gezet worden. Hoe je dat aanpakt, laat Eduard helaas aan je eigen fantasie over, want de kleur die ze aanraden geeft bij het spuiten een roestbruine tint zonder nuances. Dit zou meer richting zandbruin met bruine vlekkerige effecten moeten gaan. Ik oet nog een aantal tests doen om te kijken met welke behandeling die afwerking bereikt kan worden nadat de romp gespoten is, wat vandaag gebeurd is.

Afbeelding

Eerst heb ik met mijn nieuw gekochte boor van 0,30 mm in de bovenvleugel gaatjes geboord op de plaatsen waar een spandraad moet komen. Dit is gelukt zonder dat de boor gebroken is, wat geen sinecure is bij een dikte van amper een naald.

Afbeelding

Ik heb op foto's moeten kijken waar de spandraden allemaal gemonteerd zitten. Ik heb ook geen kabelspanners en moet nog op zoek naar de meest geschikte draad. In de ondervleugels heb ik geen gaten geboord, daar waren al putjes voorgegoten. Ik wil de bovenvleugels laatst schilderen, nog nadat de gaatjes dichtgemaakt zijn, terwijl de ondervleugels al af zijn. Zo hoeft er geen schilderwerk uitgevoerd te worden tussen de kabels door.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De romp is nu egaal bruin. Op twee plaatsen onder de cockpit moesten sinkmarks geplamuurd worden, maar dit is niet echt glad afgewerkt, zelfs al is er meerdere keren geschuurd en geschaafd nog nadat de houtkleur er al op zat. Ik heb op die plek wat dikker gespoten. De vleugels zijn in RLM 65 gezet, waarschijnlijk niet de perfecte WO 1 kleur maar er wordt toch wat gemoduleerd.

Afbeelding

Hier is na de kleuring een maskering uitgevoerd naar een voorbeeld in mijn boek van J.M. Villalba, eigenlijk om ribben op de vleugels te benadrukken.

Afbeelding

Op de vleugels is dan hetzelfde verfmengsel met een vijftal druppels donkerblauw toegevoegd, mooi de ribben volgend alsof ik een pre-shade deed.

Afbeelding

Na verwijdering van de tape en het verzachten van de "uiteinden" van de ribben zie je een effect dat het oppervlak van de vleugel wat meer diepte geeft. Straks gaat het in de p+ om de kruisdecal aan te brengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2014 18:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Afbeelding

De decals van Eduard zijn van goede kwaliteit en hebben eigenlijk geen lapmiddelen nodig om in de goede vorm te vallen, maar omdat ze over een stel deksels komen heb ik er toch maar wat Sol op gelegd. Dan is er nog een laag P+ op gekomen, waarna ik klaar was om de andere kant van de vleugels te schilderen. Ik wilde ook zorgen dat je de fineerstructuur van de houten delen kon zien, dus heb ik met een penseel en Vallejo Light Camo Brown lijntjes op elk paneel geschilderd. Toen dat droog was, deed ik er streepjes van het roodbruin over dat ik gekocht heb voor de vleugelcamouflage. Dit bleek te opvallend.

Afbeelding

Het plan was om er daarna terug houtbruin over te sprayen tot de nerven er nog net doorheen kwamen. Maar ik wilde gelijk ook al de lagen in de propeller leggen. Dit zou via de afplaktechniek gebeuren. Het is een kleine vingeroefening maar het resultaat is er dan ook naar.

Afbeelding

Ik besloot om tegelijk ook de stabilisatievlakken houtkleurig te sprayen, aangezien die samen met de staart zwart gespoten gaan worden en dus best dezelfde ondergrond krijgen.

Afbeelding

Het hout bleek veel beter mee te vallen nadat het terug bruin gefilterd was. Ik heb er een vergelijkingsfoto van http://www.dustandrust.com bij geplaatst, zo zie je dat de lijnen er toch in horen te staan maar niet zo opvallend als ik eerst had gepenseeld. Wel is de kleur meer naar de gele kant, maar ik heb geen geel behalve Dark Yellow en dat is meer groenig.

Afbeelding

Afbeelding

Ik besloot om ook maar de camouflage te spuiten, die zou bestaan uit (van links naar rechts) lichtgroen H303, roodbruin H47 en dan een vervangkleur donkergroen XF-61 omdat ik geen zin had om tien verschillende kleuren donkergroen te kopen en er tenslotte nog wat geschaduwd gaat worden ook. Ik heb de twee groene tinten eerst gespoten. Om dan het bruin over de twee groenen te zetten, wilde ik een masking gebruiken waardoor er een hard-edge overgang kwam, want bij deze kisten was dat gebruikelijk zelfs al werden ze soms gespoten. Ik besloot om het plan over te zetten op een papieren ondergrond en die uit te knippen.

Afbeelding

Aan de achterzijde werd de vleugel met de geverniste kant vastgetaped zodat de andere kant strak tegen het papier aan zat, om te vermijden dat er overspray op het groen kwam. De verf was toen al lang touch-dry.

Afbeelding

Het spuiten werd in de open lucht uitgevoerd, met een snelle droogtijd als resultaat. Toen kon de tape er al eens af, maar ik hou het masker nog beschikbaar om de schaduwing te kunnen doen.

Afbeelding

En tenslotte heb ik de struts nog even in metaalkleur gezet met de spuitbus. Eduard heeft het wel over grijs, dus misschien komt er over een aantal delen nog een iets mattere kleur, maar voor de neussectie vind ik het blinkende metaal ook wel mooi staan.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2014 19:09 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18526
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachte prop ben je aan het maken zeg, daar kan ik dan weer niet aan tippen met mijn rotorbladen van mijn PKZ-2. En ook je kleuren gaan er goed uitzien.

Maar aan de andere kant, haal jij steun uit het liedboek. Met wat hulp 'van boven' gaat dit helemaal goed komen :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2014 22:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Afbeelding

Ja, ik zag ooit een gelijkaardig werk in het Centre Pompidou, misschien moet ik het die kant opsturen en brengt het nog eens wat op!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 jul, 2014 10:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het weer zit eindelijk eens mee, dus de meeste spuitwerkzaamheden zijn achter de rug.

Afbeelding

Nadat het houtwerk de juiste structuur gekregen had, is er nog met een gele kleur gepostshadet, zodat de foto uit de vorige update beter benaderd werd, met op de panellines nog wat meer geel. Dan kon er afgeplakt worden voor de zwarte kleur. Je merkt enkele metalige stukjes tussen de stabilisatievlakken en de romp, dat komt doordat alles achteraf toch minder goed paste dan verwacht. Hier heb ik dus met wat metaal en secondelijm aan het knoeien geweest, waarbij zelfs wat bruine verf verdween aan de onderkant. Dat is nu toch niet meer te zien.

Afbeelding

Afbeelding

De decals maken het plaatje af, maar ze hebben wel de neiging om blazen te vormen, zelfs al nemen ze mooi de vorm van het oppervlak aan. Gewapend met Sol en een naald heb ik dit tot en minimum herleid. zelfs na een beurt met p+ kwam het zwart hier en daar los, dit is met drybrushen hersteld.

Afbeelding

Afbeelding

De staartvlakken zijn ook met de afplaktechniek "dieper" gemaakt door wat grijs aan het mengsel toe te voegen. Aan de hoorntjes moeten nog kabeltjes komen.

Afbeelding

De struts en het landingsgestel zijn grijs geworden, ik heb gegokt hoeveel zwart er bij het wit moest. De spinner is wit gemaakt.

Afbeelding

Nu is de vleugel opnieuw ingepakt voor de bijkleuring na het afplakken.

Afbeelding

De ondervleugel in donkergroen, hier een beetje vaal op de foto.

Afbeelding

Het donkergroen, vlak na het spuiten. Hier is de schaduwwerking het best zichtbaar.

Afbeelding

Door het fixeren met tape was er toch nog schade gekomen aan een decal onderaan de vleugels. De laag p+ kon niet verhinderen dat de decallijm op die plek niet goed gehecht had. Ik heb voorzichtig de ontbrekende stukjes van de tape gepulkt en opnieuw vastgezet, met als resultaat dat de decal terug volledig werd (inzet).

Afbeelding

Dan was de vleugel klaar voor een laag vernis. Aan de linkeronderkant van het donkergroene gedeelte van de vleugel is er ook een stukje overspray weggespoten door het masker een paar millimeter te verdraaien en goed op te letten dat de ribbenstructuur hierdoor niet verdween.

Afbeelding

Afbeelding

Met decals en een nieuwe laag vernis. Nu zijn we klaar voor de echte verweringsfase. Ik ben wat afgeweken van het plan om de vleugel pas na het riggen te gaan schilderen, de gaatjes zijn toch zo klein dat ze haast niet te zien zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 17:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11857
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vandaag kon het cadeautje eindelijk uitgepakt worden, want de romp en de vleugels zijn in de matte lak gezet. De verwering is gedaan in een combinatie van een panelline wash met plakkaat verf aangepast aan de ondergrondkleuren en een pinwash met de airbrush.

Afbeelding

Hier zie je voor de houten romp een bruine wash. De gebruikte verf staat er achter.

Afbeelding

Hier is er een sprongetje gemaakt naar de montage van de vleugels. Ik vind dat de constructie om de ondervleugels te bevestigen, redelijk zwak is, twee paspinnetjes van een millimeter lang die in gaten komen te zitten die je zelf verder moet uitboren. Slechts een deel van de vleugelbasis hoort de romp te raken en er is ook sprake van een lichte dihedraal, die je zelf moet uitvoeren volgens een schema in de handleiding.

Afbeelding

De bovenvleugel heeft nu ook onderaan en op de kruisen een pinwash gekregen. Voor de ondervleugels moest ik rond de kruisen de vleugel nog eens maskeren, want het zwart moest er dik op gezet worden om donkerder dan de decal te worden en mocht niet op het blauw komen. De radiator is nu ook zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

De kruisdecals tonen helaas wel silvering onder de transparante delen die vermijden dat de decal inscheurt. Die had ik beter in een keer weggesneden, maar ik vond het belangrijker dat ik de decal nog kon verschuiven op de vleugel tijdens het aanbrengen. Overigens kwam nu nog een probleem van de kit naar boven, de linkerhelft van de vleugel is anderhalve millimeter langer dan de rechterkant. Als dit maar niet zichtbaar wordt bij de aankoppeling van de ondervleugels...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier zie je dan de uitwerking van de verschillende behandelingen op het houten gedeelte. Ik vind het wel geslaagd zo. Ik moest nog wel hier en daar rond de masking van de metalen delen wat bijwerken, maar de omgekeerde maskering is toch goed afgelopen. Je ziet ook hoe sommige motoronderdelen nu roestkleur ontvangen, waarbij de andere delen afgeplakt zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jul, 2014 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat is mooi verfwerk kerel! Dat hout, en die lijntjes bij de spanten op de vleugels: Nice!
En met die decal is ook wel goed gekomen: toen ik die foto met die blaasjes zag dacht ik, dat wordt nooit wat. I was wrong.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement