Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 apr, 2014 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mijn inzending voor deze groepsbouw is een 1:72 Oosterijks-Hongaarse PKZ-2 verkenningshelikopter van Roden. In januari heb ik al een Fokker E-III gebouwd en ik ben nu nog bezig met een tank, een Mk.IV ‘female’. Mocht iemand nog een 1:72 kanon weten..... is ook wel kenmerkend voor deze oorlog.

Voorafgaand aan de Eerste Wereldoorlog, leek het erop dat niemand wist waar de helikopter goed voor was. Een ballon heeft dezelfde eigenschappen als een helikopter: verticaal opstijgen en landen, en zweven. Met het succes van het vliegtuig, leek het er op dat de uitvinders van de roterende vleugel hun tijd verspilden. Tijdens de oorlog startte Stefan von Petroczy een project om een vliegend, gewapend observatieplatvorm te ontwerpen, samen met de heren Theodor von Karman en Wilhelm Zurovec. Hun eerste ontwerpen betrof een ‘aangebonden’ helikopter. Het kon alleen omhoog/omlaag door kabels te laten vieren of aan te trekken. De beste resultaten werden verkregen door bij het model 3 kabels (Fessels) te gebruiken. Op 21 augustus 1917 kreeg MAG te Matyasfold de opdracht om een ‘full-scale’, bemande helikopter te bouwen. Het toestel werd een ‘Schraubenfesselflieger’ (SFF) genoemd, later de PKZ-1.

De PKZ-2 ontwikkeling werd gestart door Zurovec (zonder von Karman) in november 1917, ver voordat de PKZ-1 was afgebouwd of had gevlogen. De financiering van het toestel werd niet verstrekt door het Kriegsministerium. De Hongaarse Bank en de grote ijzer en staalfirma Dr. Liptak & Co financierden de ontwikkeling en bouw van het toestel. Zurovec kreeg binnen Liptak de leiding over een experimentele afdeling welke volledig gericht was op het ontwikkelen van de Schraubenflieger PKZ-2. Als gevolg van deze privé financiering zal het moeilijk geweest zijn om aan materialen voor de bouw te komen. Zeker het verkrijgen van voldoende krachtige en betrouwbare motoren zal zonder staatsinmenging (bijna) onmogelijk zijn geweest. Uit de patenttekening van Zurovec voor de besturing van de lijnen (Fessel) met 1 lier en 3 katrollen is één motor aangegeven welke de contra roterende propellors aandrijft. Er is (nog) niets te zien in dit patent van de 3 motoren welke in de poten van het toestel zijn opgesteld.

De eerste versie van de PKZ-2 is uitgerust met een drietal Oberursel U2 motoren van 100 pk (een kopie van de Franse Gnome rotatiemotor).

In de periode van 2 tot 5 april 1918 is er getest met de PKZ-2 versie 1. Slechts een aantal testvluchten werd uitgevoerd op een hoogte van niet meer dan 1,5 meter boven de grond (gemeten tot de onderkant van het grote luchtkussen). De duur van een testvlucht was maximaal een half uur. Uit deze tests bleek dat de 3 Oberursel U2 motoren te zwak waren, waardoor boven 1,2 meter de machine snel zijn liftvermogen verloor.

In de tweede versie van de PKZ-2 werd de Oberursel UR 1 ingebouwd. Dit was een kopie van de Le Rhone rotatiemotor van 110 pk. Dit opgegeven aantal pk's gold voor een volledig optimale en perfect afgestelde motor. Het is onwaarschijnlijk dat de drie Oberursels die ingebouwd werden dit maximum vermogen gehaald hebben. Berekeningen vooraf gaven als uitkomst dat met deze motoren geklommen kon worden tot een hoogte van ca. 50 meter.

Er werden tegelijkertijd een aantal aanpassingen aan de machine doorgevoerd:
In de tweede versie van de PKZ-2 zijn nieuwe en van vorm gewijzigde luchtkussens toegepast / Een Bosch starter is gemonteerd voor elke motor op de stijl van het chassis / Een toerenteller voor de meting van één van de motoren, bevestigd op één van de stijlen van het chassis.

Na de inbouw van de iets krachtiger motoren en het uitvoeren van de andere aanpassingen werd op 17 mei 1918 gestart met de testvluchten voor de PKZ-2 versie 2. Tijdens deze testvluchten werd een maximale hoogte van 50 meter gehaald. Door metingen werd geconstateerd dat op deze hoogte nog slechts 50 á 60 kg gewicht kon worden getild (misschien net genoeg voor een erg lichte waarnemer). Op 21 mei 1918 werden de testvluchten beëindigd. De motoren werden voor een complete revisie uit elkaar genomen om bij volgende testen een zo optimaal mogelijk vermogen te kunnen leveren.

De Kommission der K.U.K. Luftfahrtruppe wilde op 10 juni 1918 de mogelijkheden van de PKZ-2 versie 2 beoordelen. Voor Zurovec en zijn mensen kwam dit slecht uit aangezien de motoren vanaf 21 mei 1918 volledig gereviseerd werden en op 10 juni nog niet optimaal beschikbaar zouden zijn. Dit onderhoud aan de motoren was noodzakelijk vanwege het (te) geringe aantal pk's dat werd opgeleverd. Zurovec zal geprobeerd hebben de datum te verschuiven, maar uiteindelijk werd door de delegatie opgelegd dat het toestel op 10 juni 1918 gedemonstreerd moest worden.

Op 10 juni 1918 werden twee vluchten gemaakt met de PKZ-2 versie 2 met de waarnemerskorf tot een hoogte van ca. 12 meter. Het was nagenoeg windstil weer. Later op de dag is, met aanwakkerende wind nog een vlucht gemaakt zonder korf. Op een hoogte van 20 meter liep het vermogen van de motoren plotseling door overververhitting terug. Hierdoor werd de machine onbestuurbaar via de Fessels, waardoor snel hoogte verloren werd en het toestel oncontroleerbaar neerstortte. De inslag van de machine was zodanig dat versplinterd hout in een grote cirkel rondom de machine verspreid lag. Na deze crash heeft de Luftfahrtruppe de steun voor de ontwikkeling van de SFF ingetrokken.

Na de crash steunden de Liptak fabrieken Zurovec met de verdere ontwikkeling van de machine. Zurovec heeft ondanks grote problemen om schaarse materialen te verkrijgen de machine kunnen repareren. In de machine werden 3 speciaal door hem gemodificeerde Oberursel UR 2 (110 pk) met waterkoeling ingebouwd, waardoor oververhitting en daardoor verlies van vermogen voorkomen werd. Zurovec was uiteindelijk niet tevreden met het resultaat en is gestart met ontwerp en bouw van een eigen rotatiemotor specifiek voor een SFF. Deze motor is wel ontwikkeld maar nooit gebruikt voor het aandrijven van een SFF, alweer door het sluiten van de wapenstilstand.

Op 12 september 1918 rapporteerde Zurovec dat rond 1 november 1918 gestart kan worden met nieuwe proefvluchten. Vanwege de wapenstilstand zijn deze niet meer uitgevoerd. De reusachtige K.U.K. Militäraeronautischen Zentralanstalt te Fischamend is volledig onderzocht door de Italianen, waarna alle bruikbare en interessante apparaten zijn meegenomen. Niet bruikbare machines werden vernietigd. Het totale complex is daarna volledig afgebroken.

Bij de apparaten welke zijn meegenomen richting Italië was de PKZ-2. Theodore von Karman claimt in zijn autobiografie dat hij de PKZ-2 in 1935 in een museum in Italië heeft gezien. Misschien zijn delen van de PKZ-2 nog ergens opgeslagen in Italië. Er is voor deze claim van von Karman tot nu toe geen bewijs gevonden. Misschien ligt er nog steeds ergens op een bijna door iedereen vergeten plek in Italië een stuk(je) van de legendarische PKZ-2. Het is helaas waarschijnlijk een sprookje.


Een leuk verhaal om dit model te gaan bouwen. De tekst heb ik een beetje omgebouwd uit beide onderstaande site's:
PKZ-1
PKZ-2
Vooral op de site van de PKZ-2 staan prachtige foto's / afbeeldingen, ter inspiratie voor mijn model.

Goed, na dit vrij lange intro, maar even wat afbeeldingen:

Box-art
Afbeelding

Achterzijde van de doos (voor de kleurtjes en de decal)
Afbeelding

Sprue
Afbeelding

Fijn gedetailleerd
Afbeelding

Handleiding
Afbeelding
Afbeelding

Ook nog wat geschiedenis wat door Roden zelf geleverd wordt
Afbeelding

Inspiratie
Afbeelding
Afbeelding

Zo op het oog een lastig kitje. Het is erg klein allemaal en er zit nog al eens een touwtje aan hier en daar. Daar wil ik visdraad of elastisch draad voor gebruiken. Visdraad heb ik in 0.08 en 0.18 mm dik en ik heb laatst al eens een klein rolletje elastisch draad van Uschi (fine size) van iemand overgenomen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 7:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat is een leuk interessant stukje leesvoer...
Ik ga ervan uit dat ze destijds de "helikopter" net als de ballon als een observatiepost wilde gebruiken?

Zo te zien was het sowieso een onbestuurbare helicopter.....als ik de boxart bekijk zat hij verankerd aan de grond met viertouwen(lijnen), dus heb ik mijn bovenstaande vraagstelling al zelf beantwoord denk ik :lol: ?

Lijkt me inderdaad een gecompliceerde kit, waar veel uitdaging in zit. Een aantal onderdelen zullen met beleid moeten worden losgemaakt als ik dat zo zie.

Veel succes en plezier met de bouw ervan....ben zeer benieuwd.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wolf73 schreef:
Ik ga ervan uit dat ze destijds de "helikopter" net als de ballon als een observatiepost wilde gebruiken? Zo te zien was het sowieso een onbestuurbare helicopter.....als ik de boxart bekijk zat hij verankerd aan de grond met viertouwen(lijnen), dus heb ik mijn bovenstaande vraagstelling al zelf beantwoord denk ik :lol: ?


Even een quote uit mijn inleiding:
tsjopper bob schreef:
Tijdens de oorlog startte Stefan von Petroczy een project om een vliegend, gewapend observatieplatvorm te ontwerpen, samen met de heren Theodor von Karman en Wilhelm Zurovec. Hun eerste ontwerpen betrof een ‘aangebonden’ helikopter. Het kon alleen omhoog/omlaag door kabels te laten vieren of aan te trekken. De beste resultaten werden verkregen door bij het model 3 kabels (Fessels) te gebruiken.


Met viertouwen bedoel je wellicht touwen die je kunt laten vieren, want het zijn er drie touwen die via een ingenieus systeem 'gevierd' en 'gehaald' konden worden. :lol: :lol:

Inspiratie:
Afbeelding

Afbeelding

Nog meer, maar het resultaat van dit fantastische diorama zal ik niet kunnen halen denk ik.
http://www.modellversium.de/galerie/1-hubschrauber/9978-pkz-2-hubschrauber-eduard.html

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 13:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
ahem :oops: uche :oops:

Het was ook zo vroeg :lol:

Dat is inderdaad een schitterend dio.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Mooi onderwerp! Ik wist niet dat de helicopter al zo oud was, dacht dat die van rond de WOII was.
Ga je er ook zo'n diootje omheen maken René? (hint hint :wink: )

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 mei, 2014 20:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kleed het wel mooi aan, maar modelletje zal lastig genoeg worden.

@Nem, wel eens gehoord van ene Leo? Leonardo DaVinci?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben voorzichtig begonnen om het weinige flash te verwijderen.

Hoofdrotorbladen met flash.
Afbeelding

En zonder.
Afbeelding

De rest van de onderdelen ziet er zo op het oog mooi uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
@Nem, wel eens gehoord van ene Leo? Leonardo DaVinci?
Jazekers.. maar dat is toch niet echt een helicopter.
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 mei, 2014 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ech wel..... :P En dat al zo tegen het jaar 1500 aan.

Weet je nog hoe de eerste auto er uit zag.....?
Afbeelding

Lijkt ook niet echt op waar we nu in rijden (nou ja, sommigen dan :D ).
Afbeelding

Of de eerste computer.... vergelijk die maar eens met je tablet of rekenmachine.
Afbeelding

Of de mobiele telefoon van je vader in het begin.....
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 mei, 2014 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
apart mooi onderwerp heb je te pakken, ik zie het draadjes niveau bij jouw onderwerp ook erg hoog is.
veel plezier en succes daarmee.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement