Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Verder met de ondergrond (elders ook al geplaatst, volgens mij bij de Phönix D.II).

De 'heli' wordt met een soort liersysteem omhoog en omlaag gedaan. Het kan niet sturen. Ik heb wat inspiratiefoto's gevonden van andere modelbouwers, maar iedereen geeft toch zijn eigen draai hieraan, zo ook ik. Wellicht een beetje geïnspireerd door enkele echte foto's, waaronder deze...
Afbeelding

... gebruik ik deze tekeningen ook als lijddraad.
Afbeelding

Afbeelding

Op naar de scratch. Van styreenplaat, buis, staaf en profielen worden diverse katrollen etc. gebouwd. Hieronder 6 katrollen (nr 7 in de getekende plaatjes) in de maak.
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog 3 katrollen (nr 8 van de getekende plaatjes) en de lier. Pffff, wat een werk zeg om zelf je eigen onderdelen te maken...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2014 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Weer wat verder.

Dus 6 stuks nr. 7 (had ik al klaar). 3 stuks nr. 8 erbij gemaakt (zie afbeelding uit eerder topic) gemaakt uit U-profiel met daartussen een katrol. 7 onderdelen per staander.
Afbeelding

Hier de progressie voor de grote lierflenzen. Als mal wordt een eurocent gebruikt. Dat was de diameter die ik wilde. Eurocent vastklemmen en met een nagelknipper (ideaal bij modelbouw, overigens nooit gebruikt voor nagels, bah) het overtollige plastic wegknippen, vijltje erlangs en met schuurpapiertje mooi glad maken.
Afbeelding

Voor de lier heb ik 3 grote katrollen gemaakt en 4 steunen. Het zit wellicht wat scheef in elkaar, maar het komt redelijk nauwkeurig. Een fractie van een millimeter afwijking zorgt al voor wat scheefstand. En helaas, zo nauwkeurig is het me dus niet gelukt. Maar ik vind het wel passen bij een lier uit 1917 8)
Afbeelding

Afbeelding

De lier wordt aangedreven door zo'n zware leren aandrijfriem, welke aangekoppeld kan worden op een motor of iets dergelijke. Hieronder mijn inspiratie:
Afbeelding

Ik moet op één uiteinde dus nog even een groot aandrijfwiel maken. Mischien leg ik er wel zo'n leren riem bij, ben ik nog niet uit...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2014 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een werk René, maar het resultaat mag er zeker zijn :brouw:
Ben benieuwd straks naar het geheel.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2014 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Aan de onderzijde van alle onderdelen heb ik een pennetje gelijmd (styreenstaaf van 2 mm) zodat er een wat betere basis en verbinding is met de ondergrond zodat het niet gelijk losschiet als je tegen het dio aan stompt oid. Bovendien zijn de pennetjes handig bij het verven omdat ik ze vast kan klemmen in een knijper of klem.

De voetjes zijn metaalkleurig (gunmetal) geverfd en de schijven / katrollen hebben een eerste laagje houtkleur. Die is nog niet dekkend, dus is nog een 2e laagje nodig.

Ik vond het even niet nodig om deze stap op de gevoelige plaat vast te leggen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2014 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Gaaf, mooi werk René! Ben heel erg benieuwd naar de rest! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 nov, 2014 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gelukt. Het diorama was op tijd klaar voor de modelbouwdag van afgelopen zaterdag te Hurdegaryp. Wat nog rest, zijn de laatste foto's.

Nog even de schilderfase.
Afbeelding

Passen en meten, eerst even op papier....
Afbeelding

.... om dan over te zetten naar de ondergrond, het moet wel passen en ik wil geen fout geboorde gaatjes in het zicht hebben.
Afbeelding

Het witte pennetje is om de 'heli' op te zetten. Ik wil het geheel demontabel houden i.v.m. opbergen.
Afbeelding

Het draad om de lieren is gedaan met naaigaren. Eerst de rollen ingesmeerd met houtlijm en er vervolgens het garen omheen gedraaid, zodat de gehele as bedekt was, vervolgens een losse draad aangebracht welke via de katrollen naar de heli gaat. Op het uiteinde van de 3 poten van de heli heb ik met heel dun koperdraad nog kleine oogjes aangebracht. Aan het uiteinde van de draad heb ik een klein haakje gemaakt, ook weer van dun koperdraad, zodat ik deze aan de oogjes kan bevestigen.

En zo ziet de ondergrond er uit met de Oostenrijks-Hongaarse PKZ-2 en de Phönix D.II:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een schitterend eindresultaat René.
Een mooi geheel.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Is een mooi (eind)plaatje geworden.

Wellicht dat nog wat employé toegevoegd zou kunnen worden om het geheel nog wat meer tot leven te brengen, al is dat natuurlijk smaakgebonden (normaliter ben ik zelf niet zo van de poppetjes, maar op diarama’s/onderplaatjes voegt het vaak toch wel wat toe). Maar zoals al genoemd, het is al een geslaagd ww1 diorama geworden! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Prutsel schreef:
Wellicht dat nog wat employé toegevoegd zou kunnen worden om het geheel nog wat meer tot leven te brengen....


Heb ik wel overwogen, maar je moet maar net de juiste poppetjes weten te vinden.

Ik heb qua setting wel wat voorbeelden gebruikt waar poppetjes op stonden.
Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2014 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een ontzettend leuk geheel is het geworden René! Complimenten! :brouw:
Ben het er wel mee eens dat nog wat mannetjes erbij een goede aanvulling is, ook omdat de schaal dan veel beter uitkomt. Als je die nog een keer tegenkomt voor een mooi prijsje, meenemen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement