Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 mei, 2014 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Sopwith F.1 Camel [Eduard 1/48]

Momenteel ben ik nog bezig met een Growler voor de groepsbouw WOT. Maar ter voorbereiding zet ik alvast het intro voor mijn bijdrage aan de groepsbouw WW1 hier neer.

De Sopwith Camel! 8)
Afbeelding

Binnen deze groepsbouw worden eigenlijk al best veel vliegtuigen gebouwd (zijn vliegtuigbouwers meer groepsbouwminded?) en daarvan zijn er ook al drie van Eduard. Maarrr…, geen Sopwith Camel! En naar (bescheiden) mening hoort ie er toch echt wel bij! :mrgreen:

Stukje geschiedenis (met behulp van Wikipedia en een aantal andere internetbronnen)

De Sopwith Camel was oorspronkelijk bedoelt als vervanger van de Sopwith Pup (onderstaande foto).

Afbeelding

De Pup was een fijn vliegend toestel met prima manoeuvre-mogelijkheden. Maar de Camel was juist absoluut niet comfortabel om mee te vliegen. Het toestel had een gyroscopisch effect (tollend effect) door de rotatiemotor. Hij kon door dit effect scherp naar rechts draaien (waarbij de neus naar beneden werd gedrukt), maar traag naar links. Bij het opstijgen en landen ging het regelmatig mis met alle gevolgen van dien. Met name bij het lessen in deze toestellen ging het mis bij de onervaren piloten.

Echter, in handen van een ervaren piloot was de Camel één van de beste vliegtuigen uit deze periode. Samen met de SE5a konden de Britten luchtoverwicht bereiken tegen de albatros.

Door de mitrailleurs op de kap (2x 7.7 Vickers) ontstond er een bult voor de cockpit. Hierdoor kreeg deze Sopwith de naam Camel (dromedaris in het Engels). De Camel werd in juni 1917 in dienst genomen, wat eigenlijk al richting het einde van de eerste wereld oorlog was. Er zijn ongeveer 5500 Camels geproduceerd.

De kit

De doos:
Afbeelding

Met boekje:
Afbeelding

Een aantal Sprue’s (nog netjes in het plastic):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een maskingsetje (wat mij betreft redelijk nutteloos voor deze kit. :roll: ) en een klein stukje PE:
Afbeelding

Velletje met Decals:
Afbeelding

Kortom, een net setje zoals ik eigenlijk onderhand wel gewend ben van Eduard (en ook zeer waardeer).

Momenteel ben ik nog even bezig met de Growler (en een aantal niet modelbouw gerelateerde zaken), maar ik heb er wel al zin in om eens zo’n “oudje” te maken. :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Prutsel schreef:
Binnen deze groepsbouw worden eigenlijk al best veel vliegtuigen gebouwd (zijn vliegtuigbouwers meer groepsbouwminded?)


Dat zal zo zijn. Bij de scheepvaartafdeling is er wellicht één die een boot gaat bouwen, we wachten af.

Leuke Kameel inderdaad om erbij te hebben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 mei, 2014 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 jan, 2010 0:54 am
Berichten: 332
Woonplaats: Kapellen (Antw.- België)
Citaat:
Binnen deze groepsbouw worden eigenlijk al best veel vliegtuigen gebouwd (zijn vliegtuigbouwers meer groepsbouwminded?)

Het aanbod van vliegtuigen uit WWI lijkt mij groter dan bollend en drijvend materiaal.

Groeten Velpon man


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 mei, 2014 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Velpon man schreef:
Het aanbod van vliegtuigen uit WWI lijkt mij groter dan bollend en drijvend materiaal.
.. ze vlogen dan ook nog niet zoveel boven zee als bij de daaropvolgende Wereldoorlog :mrgreen:

Gaaf toestel! Om de een of andere reden moet ik aan Bigglesworth und freunde denken..

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 mei, 2014 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Citaat:
Dat zal zo zijn. Bij de scheepvaartafdeling is er wellicht één die een boot gaat bouwen, we wachten af.

Leuke Kameel inderdaad om erbij te hebben.

Hmmm, ergens wel jammer. Zelf ben ik ook niet zo’n botenbouwer.

Ennuh, tis eigenlijk een dromedaris :wink:

Citaat:
Het aanbod van vliegtuigen uit WWI lijkt mij groter dan bollend en drijvend materiaal.

Maar opzich zouden er wel meer boten, tank, en dergelijke neergezet kunnen worden door mensen die zich daarin interesseren (die doen nu niet mee aan de groepsbouw). Het gaat er denk ik meer om dat de vliegtuigbouwer de lol/voordelen ziet van een groepsbouw (en de rest niet weet wat ie mist :mrgreen: )

Citaat:
Gaaf toestel! Om de een of andere reden moet ik aan Bigglesworth und freunde denken..

Heheh. Daar heb ik hier ook een boekje van liggen (voor een euro van de rommelmarkt). Biggles leert vliegen ofzo. :mrgreen: Hierin wordt inderdaad ook de Camel omschreven. En logischerwijs nog veel meer ww1 vliegtuigen.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 mei, 2014 0:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Prutsel schreef:
Ennuh, tis eigenlijk een dromedaris :wink:


Kameel in het engels is Camel, Dromedaris is Dromedary. Dit even terzijde.
http://www.woordvertaling.nl/vertaal-nederlands-engels/dr/dromedaris/item10672

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 mei, 2014 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Zo bedoelde ik het niet helemaal (in ieder geval niet betweterig). De Engelsen gebruiken in de basis zowel voor een kameel als een dromedaris het woord ‘Camel’ . In Nederland doen we dat dus niet.

Omdat een dromedaris maar één bult heeft, net als dat de Sopwith Camel maar één bult heeft op de voorkant, bedoelde ik in die context eigenlijk “het is eigenlijk een Dromedaris”.

Maar goed, verder is er nog niets gedaan aan deze Camel.. (zal helaas ook nog even op zich moeten laten wachten :roll: ).

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 jul, 2014 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Je Growler is af, kom maar op :evil: :evil:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jul, 2014 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Ik heb zelfs al een klein beginnetje gemaakt! 8)

Afhankelijk van wat externe factoren (Vriendin, werk en aantal zonuren) zal er hopelijk binnenkort een eerste update volgen! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jul, 2014 14:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Hehe.. Eindelijk voldoende gedaan voor een eerste update van de Camel. Heel iets anders na de grote Growler! :)

Als eerste de grote stukken uit de sprue’s geknipt en wat cockpit onderdelen verzameld:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hetgeen wat mij wel gelijk opvalt is dat dit plastic eigenlijk redelijk bros is. Zeker als je het vergelijkt met de eerdere kits van Eduard welke ik in elkaar heb gezet.

Dus na een paar avondjes met schuren, plakken opvullen etc. Kom ik ongeveer op dit uit:
Afbeelding

Niet al te veel onderdelen, maar wel leuk genoeg om wat details te laten zien.

Vervolgens met verf aan de slag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ejectormarks (of hoe ze ook heten :roll: ) zijn nog niet overal helemaal weg. Maar wel is het zo dat ze straks allemaal uit het zicht zijn, dus het is ook zonde om er meer tijd aan de spenderen:
Afbeelding

Voor de cockpit en de stoel zijn ook wat decals aanwezig om het geheel nog wat aan te kleden:
Afbeelding

Afbeelding
Bij de stoel is het zo het idee dat het wat op riet lijkt..

En omdat het geheel zo nog strak en clean aanvoelt is er besloten om er nog een donkergrijze wash overheen te smeren. Dit met in het achterhoofd dat de motoren destijds waarschijnlijk nog wel eens een jerrycan met olie lustte en het wat dat betreft nog best wel eens vettige bende zou kunnen zijn :mrgreen: :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het leuke van die Eduard Kitjes is dat er ook nog wat PE bij zit. Het is niet veel:
Afbeelding

Maar het smoelt toch altijd lekker op de werkplek:
Afbeelding

Eén ding waar ik nog wel mee zit is de rigging (samen met nog wat mede bouwers geloof ik). Nu ga ik geen speciale stukken gereedschap en ieniemienie turnbuckels aanschaffen, hier maak/heb ik niet genoeg ww1 kisten voor. Het zal dus beperkt blijven tot visdraad van 0,1 mm (wat zo ongeveer de juiste maat zou moeten zijn.)

Hiervoor heb ik ter voorbereiding alvast wat gaatjes geboord en met secondelijm de boel vastgezet. Ik weet niet of dit de meest makkelijke manier is (zal wel niet :wink: ), maar ik heb wel het idee dat de draden zo het beste vast blijven zitten :) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover mijn voorderingen. Nu eens kijken of we de cockpit verder in elkaar kunnen plakken zodat ook de twee romphelfden tegen elkaar aan kunnen!

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement