Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 23:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 mei, 2014 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Het effect dat je wil bereiken is dat zoals op bijgevoegde foto?

Dat is het ongeveer, maar met toegevoegde moeilijkheidsfactor dat op de romp de verfstrepen moeten verlopen vanaf helemaal, solide groen naar een paar krasjes, zoals op dit (bovenste) plaatje.

Afbeelding

Tot nu toe de tweede ronde op de romp gedaan.

Afbeelding

Begint er een beetje op te lijken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2014 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De camouflage op de romp heeft zijn laatste groene laagje gehad en de PE treden om in de cockpit te klimmen zitten er op.

Afbeelding

Het machinegeweer staat er los op. Hoewel in de instructies allen de treden aan de linkerkant genoemd worden, zitten er vier (plus één reserve) op het PE raampje. Ik heb ze dus maar aan beide kanten er op gezet. Dat wordt ook bevestigd door foto's in het Windsock Datafile van Grosz.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2014 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoi

Ik vind het resultaat tot nu toe best aardig, voor het streperige effect zou ik olieverf gebruiken en een goede platte kwast om olieverf droogt niet zo snel waardoor je veel kunt corrigeren en experimenteren. als het resultaat niet goed is kun je het verf er ook weer makkelijk van afvegen.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jun, 2014 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb ook wel aan olieverf gedacht, het ik zelf ook vaak gebruikt om hout te maken. Maar hier is het probleem dat de "kleur" moet varieren van helemaal (dekkend) groen gradueel afzwakkend tot vage strepen over het linnen. Voor dat laatste is olieverf prima, voor het eerste niet; het is lastig een gladde, dekkende laag te maken. Bovendien heb ik de kleur niet (maar dat zou geen belemmering moeten zijn).
Dus vandaag maar op de oude manier verder gegaan. De vleugels en staartvlakken:

Afbeelding

Rolroeren zoals gebruikelijk losgemaakt. De ondervleugels worden bijna helemaal groen en krijgen nog een tweede laagje "streepjes".

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jun, 2014 19:03 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Ik weet niet welke verf je gebruikt, maar zelf ben ik met Revell aquaverf aan de slag gegaan. Heb de penseel in de verf gedoopt, een keer voorzichtig afgeveegd aan een tissue en ben vervolgens gaan strepen trekken. De eerste aanzet zit dan "dicht" terwijl deze verderop vervaagt.
Heb er al een foto-tje van staan in mijn topic. Enige verschil is dat het bij mijn Fokker wat dichter moet, terwijl jij het wat lichter en opener moet houden met de groene kleur. Op jouw foto lijkt het alsof je steeds meer verdunde verf hebt gebruikt, terwijl iets meer nat drybrushen misschien handiger zou zijn.
Succes!

Robert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jun, 2014 20:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 jan, 2010 0:54 am
Berichten: 332
Woonplaats: Kapellen (Antw.- België)
Al eens een testje gedaan met een paar verschillende tinten door elkaar.
Misschien eens een palletje nemen en het groen mengen met een druppeltje linnen, en zo van donker naar licht te gaan.
Telkens wat lichter maken dus niet beide kleuren volledig door elkaar halen.

groeten velpon man


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jun, 2014 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Scharnieren voor de rolroeren in de bovenvleugel gemaakt.

Afbeelding

Plaats overgenomen uit het boekje van Grosz, stukje ingezaagd, stripje 0,25 mm plastic er in gelijmd. Daarna rolroer passen.

Afbeelding

Dit is de stand rolroer omlaag. In die stand heb ik de schrniertjes vlak met het bovenoppervlak van het roer afgesneden. Ook zij hier al een paar gaatjes te zien voor de spandraden, geboord met 0,3 mm boortje. Voor het vinden van de juiste plaats is wer het boekje van Grosz essentieel; de handleiding geeft onvoldoende informatie.

Afbeelding

Bovenvleugel met alle gaatjes. Samen met ondervleugel en de romp zijn er meer dan dertig nodig, dus maar zo'n 16 spandraden en stuurkabels. en nog twee voor het onderstel en zes voor richtigs- en hoogteroer. Valt mee, heb wel erger gezien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2014 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke update en leuk gedaan met die 'scharniertjes'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2014 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De ondervleugel aan de romp gelijmd. Dat moest wel aardig wat uitgelijnd worden, want als ik de vleugels gewoon tegen de romp geplakt had, zouden ze in een lichte pijlvorm hebben gestaan. Dus maar netjes uitgelijnd langs de lijnen op de snijmat, en daarna gelijmd met dikke secondelijm.

Afbeelding

Die lijm omdat ....

Afbeelding

De onderkant van geen kant aansluit, en dus plastic op plastic lijmen nauwelijks mogelijk is.
De ergste spleten opgevuld met een 0,25 mm dik stripje plastic, zo goed mogelijk de lijn van de onderkant van het profiel volgend en ook gelijmd met dikke secondelijm.

Afbeelding

Daarna op maat afgesneden en met wat Valejo putty opgevuld.

Afbeelding

Afbeelding

Het teveel ga ik als het droog is voorzichtig weghalen met een scherp mesje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2014 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb de romp in de glans gezet en de decals aangebracht.

Afbeelding

Die waren mooi dun (zo dun, dat je wel erg moet opletten om ze niet ergens dubbel te vouwen). De decals kunnen goed tegen Set. Daarna (na een testje op de decals) de romp gesealed met Humbrol zijdeglans vernis. Ook bovenkant ondervleugel en onderkant bovenvleugel daarmee afgewerkt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement