Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 2:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Als je echt veel oude WW I Fokkers wilt bouwen, kan ik je de boeken van Grosz en Leaman aanraden; gewoon zoeken op internet naar een tweedehands exemplaar. Eventueel kan ik je een PDF leveren van het boek van Engels (of je kunt het zelf kopen, ik meen voor vijf euro, op CD bij Engels).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
robh schreef:
Er was inderdaad een B.II (of B.I) was die de Fokker typenummer M.10 had. Die is in twee versies gebouwd is, een anderhalfdekker met twee vleugelstijlen aan elke kant (M.10E) en een tweedekker met vier vleugelstijlen aan iedere kant (M.10Z). Wat precies de B.I en de B.II was, is niet echt duidelijk. Peter Grosz (Fokker Flugzeugwerke), Paul Leaman (Fokker Aicraft of WW I) en Achim Engels (Fokker und seine Flugzeuge), allen "experts" op het gebied van vroege Fokker vliegtuigen, zeggen dat de anderhalfdekker B.I de versie met de kleine 80 pk Oberursel U 0 motor was, terwijl de B.II een 100 pk U I motor had (en vermoedelijk vanwege het toegenomen gewicht ook de grotere vleugel). Het vliegtuig was geen groot succes.
Een tweede Oostenrijkse B.II was de M.17E met twee vleugelstijlen aan iedere kant en een grotere Oberursel UR.I motor van 100 pk. Die is later met een grotere vleugel, een iets langere romp en vier vleugelstijlen bekend geworden als Fokker D.II bij de Duitsers. Mijn bronnen maken geen melding van licentieproduktie, en geven registratienummers 3.61 tot 3.83.

Lijkt me duidelijk. Voor de volledigheid tiep ik even de tekst over die Special Hobby geeft in zijn bouwbeschrijving:

"During the First World War the Austro-Hungarian Air Force lacked aircraft production capacities. It even tried to purchase aircraft from its German ally. Fighter-trainers M 17 in two modifications were bought from Fokker co. in 1916. Both series were designated Fokker B.II (M 17). The first 03.5 series matched exactly Fokker D.II, 03.6 series had single-bay wing and less powerful seven-cylinder 80Hp Oberusel engine. In July 1916 a large number of completed Fokker B.II fighters were stored at Fokker factory awaited arrival of machine guns. These should have been mounted in Aspern but it never happened. Excluding one machine the rest of the aircraft served unarmed. Eventually the Flars adopted only 23 Fokker B.11 s designated 03.61 to 03.83, as the recod shows. The first machine 03.61 was delivered in April 1916. Due to the lack of the seven-cylinder 80Hp Oberusel engines the next 19 aircraft arrived in August and the last 3 in September 1916. All aircraft served as unarmed trainers assignef to Fleks 4, 6 and 8 until the end of the war. The only exception was the first delivered machine the 03.61, which served as a test bed for variety of armament installation.

Fokker B.II was a single seater fighter-trainer biplane with single-bay wings absenting the ailerons. Instead of the ailerons the aircraft was equipped with wing-warping controls. It was powered by seven-cylinder 80 Hp Oberusel engine."


(Ter info nog: op de doos staat een vliegtuig met serienummer 03.61. Die zit in de doos om te maken, alsook 03.77 en 03.82.)

Het ziet er dan naar uit dat Special Hobby de plank wat heeft misgeslagen. Maar het blijft een mooi vliegtuigje, hoewel niet historisch correct. De geschiedenis en zijn historische correctheid interesseren me zeker, en ik verdiep me daar ook in. Maar deze ga ik zo maken, ook al omdat het vliegtuigje zelf wat obscuur is. Misschien evolueer ik binnenkort naar een bouwer die zijn vliegtuigjes wél historisch correct wil maken.

Wat ik wel grappig vind om te lezen is dat deze vliegtuigen dus eigenlijk 2 machinegeweren hadden toebedacht gekregen. Dit was dus eerst teruggeschroefd naar 1 machinegeweer, en vervolgens is die alleen nog maar bij het eerste vliegtuig geleverd, de rest uit de serie kregen geen machinegeweer. Als ik op het werk niet al het materiaal krijg zoals ik het vroeg moet ik dus niet zo zeuren... :wink:

Groetjes,
Eugene


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 13 jul, 2014 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
Dit weekend eindelijk weer tijd gehad om te bouwen. Vanaf afgelopen februari zit ik voor het werk gedurende de week in het buitenland, elke week. En de weekends worden dan erg druk... dus geen tijd in overvloed. Dit weekend tijd gemaakt om te bouwen. Daar moet ik vaker tijd voor maken want het werkt erg ontspannend. Ik hoop dus binnenkort nog updates te kunnen geven.

Goed, waar ik was gebleven: de cockpit was te breed, het vliegtuigje sluit niet. Dus resin wegvijlen. Dat ging vlot. Nog wat passen, meten, bijvijlen en het paste! Ik trots. :brouw:
Afbeelding

Volgens mij was zo'n cockpit in de eerste wereldoorlog een smeerboel. De piloot zit er een tijd alleen, alles gewoon in de buitenlucht, en daarbij is linnen en hout niet echt proper te houden. Met wat olieverf een wash gemaakt en de cockpit vervuild, vlak voor ik het in elkaar zette. k ben tevreden over het resultaat. Ik heb geprobeerd het vast te leggen op foto:
Afbeelding
Afbeelding

Aan de romp is nog wat schuurwerk. En de ribbels zal ik waarschijnlijk opnieuw moeten maken.

Terwijl ik bezig was heb ik ook de motor in elkaar gezet. Ook hier heeft de fabrikant een mooi gedetailleerd onderdeel van gemaakt, van resin en metaal. Maar net als de cockpit wordt het een beetje een verborgen schat: van de motor ga je niet veel zien omdat er een koepel boven komt met een voorstukje, en de propeller komt ervoor :? Maar het gaat om het bouwplezier dus daar gaat-ie:
Afbeelding
Dat lukt goed, met voldoende concentratie en de juiste lijm.

Ik zit weer op het spoor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 13 jul, 2014 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk dat je weer tijd hebt gevonden om dit gebakje op te pakken. In de groepsbouw WO-1 wordt ook zoiets wel gemaakt, wellicht een kijkje waard.

Rompaanpassing is goed gegaan en ook het werk aan de motor ziet er goed uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: di 15 jul, 2014 2:28 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Hallo Eus,

Je werk ziet er netjes en verzorgd uit. Zo te zien heb je al ontdekt dat de kitjes van Special Hobby doorgaans wat minder bekende onderwerpen betreffen en ondanks wat een hoop denken vaak toch prima passen.
Zelf heb ik 2 Special Hobby kits achter de rug:
Afbeelding
:)
Ik zag je op pagina 1 het resin droog zagen, en zoals eerder is aangegeven kan je dit beter onder een kraan o.i.d. doen i.v.m. het stof wat anders vrijkomt.

Veel succes verder met dit toestel. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: di 15 jul, 2014 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Nog een Special Hobby, de TH-55 Osage (de kleine heli voor de Chinook)

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: di 15 jul, 2014 13:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
En nog eentje:

Afbeelding

Koolhoven F.K.51 in MLD uitmonstering.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: vr 18 jul, 2014 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
tjopper bob schreef:
In de groepsbouw WO-1 wordt ook zoiets wel gemaakt, wellicht een kijkje waard.

Bedankt tjopper bob om dat even te melden! Ik heb die groepsbouw WO I nu gevonden, hij is gestart nadat ik er tussenuit moest. Ik ga daar eens goed in rondkijken, vliegtuigjes uit WO I hebben ondertussen mijn hart gestolen. Ik ga ook zien of mijn bouw wellicht beter daar naar toe verhuist kan worden.

Bedankt ook voor de complimenten. Geeft de moed om door te gaan...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: vr 18 jul, 2014 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
Juggernaut schreef:
Zo te zien heb je al ontdekt dat de kitjes van Special Hobby doorgaans wat minder bekende onderwerpen betreffen en ondanks wat een hoop denken vaak toch prima passen.

Inderdaad. Dit kitje vond ik in de aanbiedingenhoek in de winkel, wat ik vreemd vind want het is gewoon een goed kitje. Past allemaal redelijk goed, netjes gemaakt, én bevat resin en metaal. Maar het is inderdaad een wat minder bekend vliegtuigje - wat ik dan weer extra interessant vind.

De vliegtuigjes die je laat zien zijn mooi, gedetailleerd en goed afgewerkt.

tjopper bob: juweeltjes van helicopters. Speciaal, heel mooi gemaakt.

robh: ik weet ondertussen dat je de speciale modellen niet schuwt en die zeer gedetailleerd afwerkt. Dit model is ook weer zo'n juweeltje. Is het out-of-the-box?

Beste groeten,
Eugene


Laatst bijgewerkt door Eus op zo 20 jul, 2014 15:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: vr 18 jul, 2014 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De F.K.51 is wel hier en daar wat aangepast en gedetailleerd (kan het niet laten :wink: ). Bouwverslag staat hier bij Modelbrouwers (viewtopic.php?f=202&t=38676). Was deel van de MLD GB. Succes verder met de B.II.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement