Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: za 02 aug, 2014 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
Zo, dit onderwerp staat nu waar hij thuishoort: bij de groepsbouw WW1. Ik vind het een interessante groepsbouw, met boeiende verslagen en inspirerend. Ik hoop dat dat mijn vliegtuigje hierin mee kan...

Een korte update. Ik heb de romp geplamuurd en geschuurd want dat was nodig. Het kitje past goed maar ik denk dat ik de helften iets te onnauwkeurig tegen elkaar geplakt heb. Aandachtspuntje voor een volgende keer dus :mrgreen: .

Schuren en plamuren ging goed, maar kost tijd... en kost de ribben op de boven- en onderkant van de romp. Die heb ik er af geschuurd als 'collateral damage' bij het vlak schuren. En die heb ik dus nieuw moeten scratchen. Daar zag ik geweldig tegen op want zo'n dunne staafjes kun je niet in de winkel kopen en de kunst van het sprue stretchen verstond ik niet. Dus heel dun draad maken door een overtollig stukje sprue boven een vlammetje te houden, en dan trekken. Het brak altijd snel, zonder bruikbaar resultaat :evil: .

Tot ik op Youtube een filmpje zag waarop het werd uitgelegd. Bleek dat ik iets fout deed :roll: : ik trok al aan de sprue als het nog boven het vlammetje was. Niet goed. De kunst is om de sprue te verwarmen tot het zacht wordt, dan uit de vlam te halen, en dán pas de sprue uit elkaar te trekken. Dat lukte goed!

Ik ben tevreden over het resultaat:
Afbeelding

De ribben aan de boven- en onderkant zijn dus nieuw. En het is allemaal passend geplammuurd en geschuurd. Een toevallige passant zal niet veel vooruitgang zien - maar ik wel :) .

Ik ben ondertussen de motor, machinegeweer en de propeller aan het schilderen. Hopelijk binnenkort een update, voor de vleugels en de bekabeling!

Eugene


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2014 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat zijn toch wel werkzaamheden om trots op te zijn en het zal je een volgende keer minder lang doen besluiten om zo'n operatie uit te voeren omdat je weet dat het 'herstelbaar' is.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2014 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Keurig werk, Eugene. Ook voor een volgende keer: De WW I Fokker rompen hadden alleen buizen op de hoeken van de romp, niet in het midden. De "vierkanten" werden daarna kruislings verspannen met staalkabels voor de stijfheid. De zijkanten waren na het bespannen met linnen dan ook helemaal vlak. Op deze foto (na een brandje) is het frame goed te zien.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2014 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
tsjopper bob schreef:
het zal je een volgende keer minder lang doen besluiten om zo'n operatie uit te voeren omdat je weet dat het 'herstelbaar' is.

Er zat ook vakantie in Montenegro tussen waardoor de bouw even stil stond... Maar alleszins een goed opmerking, ik heb nogal een neiging om vantevoren te analyseren en na te denken - wat goed is maar het moet natuurlijk niet verlammend werken. En doen = ervaring opdoen, zelfs als het fout gaat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2014 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
robh schreef:
De WW I Fokker rompen hadden alleen buizen op de hoeken van de romp, niet in het midden.

Ik denk dat je doelt op de horizontale rib aan de zijkant. Die zat er al op door de fabrikant!

De zijkant heb ik niet gewijzigd, alleen de boven- en onderkant. Je foto van de afgebrande Fokker is zeer duidelijk, en doet me afvragen wat die horizontale ribbe daar doet. Toch laat ik het zo, het is een Oostenrijks-Hongaarse Fokker waar ik weinig informatie over gevonden heb. Misschien hebben die Oostenrijks-Hongaren wel een horizontale buis bevestigd (ja ik weet het, het klinkt onwaarschijnljk :? maar toch).

Dan wil ik wel een puntje aanbrengen waar ik al langer over denk: wat doen die twee stippen aan de zijkant, vooraan? Zie de rode pijltjes:
Afbeelding

Een idee, iemand?

Eugene


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2014 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb je hier wat aan?

Afbeelding
Bron: http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?showtopic=188759

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2014 14:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nog wat plaatjes (beide uit Leaman):

Afbeelding

Afbeelding

Hoe het er precies uitziet, hangt dus af van het registratienummer :lol: De "longeron" is waarschijnlijk gewoon een houten latje, waardoor het linnen wat fraaier opspant. Heeft geen enkele constructieve functie.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fokker B.II uit 1916
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2014 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 okt, 2013 15:02 pm
Berichten: 90
Woonplaats: Brussel
René, Rob, bedankt! Erg inzichtelijk. Blijkbkaar heeft de kit wat eigenschappen van de Fokker D.II die de Fokker B.II niet heeft; foutje van de kitmaker dus.

Het woord longeron kende ik nog niet. Heb ik opgezocht, ken ik nu wel :) Die ga ik nog verwijderen, dus die horizontale rib gaat er af. Die hoort duidelijk bij de D.II en niet bij de B.II versie 3.61 die ik ga bouwen.

Die stippen laat ik zitten want ik zie wel zo'n "stippen" op Rob's foto van de 3.61. Misschien moet er nog een derde stip komen om historisch correct te zijn. Want op de foto die René postte, zie ik een gele stip bijgetekend bij de B.II, iets rechts halverwege van de twee bestaande stippen. Als ik goed kijk op Rob's foto zie ik inderdaad een derde stip, maar dan op een iets andere plaats, namelijk meer naar rechts.
Het is niet helemaal duidelijk dus aan die stippen ga ik niets veranderen. Misschien ga ik op het einde nog een kort dun staafje op de stippen plakken om aan te geven dat het opstapjes zijn.

Ook zou ik een luikje bij moeten komen vooraan zie ik, de service panel, maar dat is een detail dat ik niet ga toevoegen op schaal 1:48.

Als ik dergelijke foto's zie zoals Rob heeft doorgestuurd, zie ik telkens wat voor avonturiers die piloten waren. Prachtig. Over vijandelijk gebied vliegen met niets dan wat linnen rondom je, aangestuurd door primitieve technologie, en de wind in je gezicht - en als je pech hebt ook olie :cry: . Dergelijke avonturiers verdienen een mooi vliegtuigje... werk aan de winkel dus!

Eugene


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement