Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2014 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Zo, daar gaan we dan: mijn tweede kit in deze groepsbouw.

Het is de oude (1993) Tamiya kit van de Mk.1. Ik bouw de versie met de zwarte linkervleugel. Zwart aan de onderkant.

Afbeelding

Bouwbeschrijving, camo (op 1:1 grootte van het model) en de decals.
Afbeelding

De transparante delen zijn erg mooi :
Afbeelding

Mooi gegoten, vrijwel geen flash :
Afbeelding

Gedetailleerde binnenkant :
Afbeelding

Afbeelding

Erg mooi instrumentarium :
Afbeelding

De rest ziet er ook goed uit. Geen verrassing, bij Tamiya :
Afbeelding

Afbeelding


De decals......Hmmmm..... het wit is beslist geen mooi wit. Een beetje verkleuring is acceptabel, maar het wit op deze decals
is gewoon veel te geel. Tamiya, zo goed als het merk is, laat wel eens een steekje vallen als het om decals gaat. Zo heb ik ook een
1:12 Ducati motor van Tamiya. Het wit op de decals is geen wit, maar lichtgroen !! Niet een beetje, maar echt duidelijk
lichtgroen. Op de echte motor zijn de strepen en de tekst toch ECHT spierwit. Ik heb de motor zelfs ooit in het echt gezien, dus
ik weet met zekerheid hoe alle kleuren weergegeven moten worden. En zie nou maar eens aan de juiste decals te komen, voor een
kit als deze. Soms gebeuren er dus hele rare dingen, daar in Japan.
Bij een Spit hoeft het wit van mij geen super-spierwit te zijn, maar dit Tamiya geel....nee, dat kan echt niet. Daarbij komt, dat ik
ook nog eens twijfel over de juiste verhoudingen in de grootte van de strepen en stippen. Zo zijn de rode stippen, vooral die in
de roundels met gele randen, duidelijk te klein. Mijn onlangs gekochte decals van Xtradecal zien er beter uit. Ze komen exact
overeen met wat ik zie op foto's uit WO2 en dat weegt voor mij erg zwaar !
Vreemd genoeg zijn de witte cirkels WEL mooi wit...?! Op de foto is het verschil tussen de tinten goed te zien. Dat kan ook betekenen
dat ze bij Tamiya iets weten dat ik niet weet.
Dus..... op onderzoek !!!

Intussen begin ik aan de cockpit.

__________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Laatst bijgewerkt door ETG op za 31 mei, 2014 10:58 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 mei, 2014 14:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Er is wat geschilderd aan het model.
Fotografie is een raar concept. Wat er met het blote oog goed uitziet, wordt redelijk "vervormd" weergegeven als foto, hetzij digitaal of op papier.
Maar ja, het meeste verdwijnt tussen twee stukken plastic, met een klein stukje transparant plastic erop.

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb inmiddels ook al enkele delen droog gepast en ik moet zeggen.....dit is veelbelovend. Zelden zo'n goedpassend model gezien.
_________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 mei, 2014 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Ziet er een veelbelovend begin uit :wink:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 mei, 2014 15:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Weer een kleine update :

Het kleine beetje wit is geen putty, maar een dun laagje primer. Dat vult voldoende, zeker als je maar heel weinig
nodig hebt. Het bewijs dat de pasvorm best wel goed is.
Afbeelding

Ik heb PE riemen gevonden voor een redelijke prijs. Ik denk dat ik die voortaan ga gebruiken. Ziet er toch wel beter
uit dan mijn zelfgemaakte papieren stripjes......
Afbeelding

Afbeelding


___________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 mei, 2014 18:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Zomaar even wat extra info, tussendoor.
Omdat niet niet elke stuk gereedschap wil kopen dat er voor de modelbouwer beschikbaar is, maak ik gewoon zelf
mijn gereedschap. En ik maak het alleen als ik het nodig heb. Daarbij komt dat ik niet altijd tevreden ben over de kwaliteit
of het gebruiksgemak van hetgeen ik gekocht heb. Pas na uren of dagen van gebruik blijkt hoe bruikbaar het product
werkelijk is. Teruggeven kan niet meer en het geld is al uitgegeven.
Dan maar zelf maken. En klagen kan niet, want ik heb het tenslotte zelf gemaakt. Eén van die hulpstukken zijn schuurstokjes.
Of dat een officiële naam is weet ik niet, maar dat ze goed werken weet ik wel. Ik ben er blij mee. Die latjes....daar had er
genoeg van liggen (nog over van een ander project), lijm heb ik genoeg en schuurpapier heb ik ook zat, een leuke stapel,
van grof tot zeer fijn.
De stokjes zijn 9 cm lang en 6 mm breed, de stukjes schuurpapier zijn 12 x 25 mm. Op de achterkant staat de korrel vermeld.
Het is waterproof schuurpapier, dus dat slijt niet snel. Het is ook afwasbaar, dus na gebruik kan ik ze schoonmaken zonder
dat er iets kapot gaat.
Afbeelding

Mijn lijm maak ik ook zelf. Gedeeltelijk dan. Ik gebruik een klein beetje commerciële lijm en voeg daar tolueenthinner aan toe
en een stukje transparant plastic. Dat plastic en de lijm zorgen ervoor dat dit mengsel niet te snel verdampt en ook nog
een heel klein beetje een vullende functie heeft.
Het Revell potje op de foto is zeker 10 jaar oud ! Een tubetje of flesje lijm gaat bij mij jaren mee omdat er wel 50 keer zoveel
Thinner bij gaat, en transparant plastic heeft elke modelbouwer ook wel in huis. Een fles Thinner kost +- 8,50 euro maar gaat
wel jaren mee. Een een tubetje lijm is ook maar één of twee euro of is zelfs gratis inbegrepen bij een Revell kit.

Nu weer verder met de Spitfire.

________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 mei, 2014 12:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Interessant,

Moet ik onthouden en als het past ook eens proberen.
En die schuurstokjes met verschillende korrel lijken mij ook wel handig :brouw:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 mei, 2014 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Ik ben inmiddels weer een stuk verder.
Eerst het frame van het cockpitraam gespoten:

Afbeelding

Daarna heb ik alle delen in een HELE dunne laag lichtgrijs gespoten. Het is niet overal dekkend maar dat hoeft ook niet.
Afbeelding

Afbeelding

Mooi strak geworden.
Afbeelding

Daarna: de échte kleuren :
Afbeelding

Deze verflagen laat ik nog even drogen. Morgen afplakken en dan gaat het bruin erop !!
Sommige onderdelen moeten nog wat bijgewerkt en bijgespoten worden, waaronder de "kin" van het vliegtuig, de kap
onder de motor. Daar moet nog een zwart vlakje komen.

__________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 mei, 2014 15:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De drie hoofdkleuren zitten erop !


Na de bruine laag (Revell Donker Aarde 82) heb ik stevig papier gebruikt om de camo af te plakken. Vele kleine stukjes tape tot een cilinder
gerold en dat onderop de stukjes papier geplakt. Dit geeft een mooie scheidingslijn en je hebt geen rare effecten van vettige klei en dergelijke.
Afbeelding

Klaar om gespoten te worden (Revell Donkergroen 68) :
Afbeelding

Ik ben bijna tevreden. De scheidingslijn mag van mij NOG dunner. Het papier moet NOG dichter op het model. Een halve millimeter ongeveer. Ik
zat bij dit model op of boven de 1 millimeter. Toch nog iets te hoog, maar dit resultaat is acceptabel.
Afbeelding

Nog een paar hele kleine vlekjes bijwerken en dan gaat er een laag MS-wax op (aka Future). Daarna de decals, gevolgd door een hele
lichte weathering.

_________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 mei, 2014 16:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Ziet er goed uit. Mooie overgang zo.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 mei, 2014 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Ziet er inderdaad goed uit, al lijkt er op sommige plekken wat overspray te zijn.
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement