Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 apr, 2014 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Twee flinke kieren en een plekje waar geen plastic zit. Deze openingen zijn veel te groot om te laten zitten. Dat wordt vullen. Ik ga twee dunne strips
plastic lijmen op de romp. Eenmaal droog worden de strips op maat geschuurd. Dit is een betere oplossing dan putty, omdat je zo plastic tegen plastic
kunt lijmen en aldus een sterkere verbinding krijgt. Putty vult wel maar voegt nauwelijks mechanische sterkte toe.

Afbeelding


______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 apr, 2014 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Heb hier nog twe UPC catalogi liggen, had even moeten kijken wat het betekent een jouw aanduiding klopt inderdaad Erik. Ben er alleen vrij zeker van dat er geen Airfix kits tussen zaten bij dit merk, in die tijd was Airfix niet van het mallen uitlenen. Althans behalve dan dat ze de Amerikaanse markt samen met MPC bestormd hebben.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2014 0:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Natuurlijk klopt het.......het staat gewoon op de doos ! :-)

Vandaag heb ik niet veel gedaan aan het model. Ik ben ENORM druk bezig met een papieren model van Metop, in opdracht van ESA/Eumetsat. Binnenkort meer daarover op mijn website.
Maar goed, net voor bedtijd toch nog tijd gevonden voor een kleine update :

Afbeelding

Afbeelding

Morgen gaat er een laag Revell Primer over. Ik gebruik het spul zelden, al was het maar omdat zo'n klein spuitbusje maar liefst 10 euro kost. Maar ook omdat er dan teveel details
verloren gaan onder een laag primer. Echt dun spuiten is met zo'n spuitbus niet mogelijk maar gelukkig droogt deze primer erg mooi en strak op. Eenmaal droog gaan we de airbrush
erbij halen.


_________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2014 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Zeg Erik, tip van Flip: Revell verkoopt ook primer voor gebruik met de airbrush! Het is wit en zit in flesjes van 25ml en kost 4 euro in hier in de Brouwersshop.
Afbeelding

Is het trouwens schaduwspel of moet je nog even met plamuur in de weer bij de aansluiting romp/vleugel linksvoor? (zie 2e foto)

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2014 13:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of ik het spul kan vinden, hier op Walcheren. In september gaat Van Kempen, de ENIGE modelbouwwinkel hier op 't eiland, met pensioen en
daarmee gaat ook zijn winkel voorgoed dicht. Er is helaas niemand die de winkel overneemt. Vanaf dat moment wordt modelbouw een stuk duurder, want ik kan dan alleen nog spullen
krijgen via internet of ik moet naar Goes of Bergen op Zoom rijden..........

Plamuur nodig? Op mijn model ? Ik dacht het niet ! ;-)

Afbeelding

Dat wit wat je ziet is primer, om kiertjes op te vullen. Het is later weer weggehaald met alcohol. Het is de primer van Airbrush Almere en zoals ik elders al eens eerder schreef:
dat spul hecht voor geen meter. Ideaal dus om kiertjes mee op te vullen omdat je het zo makkelijk weg kan halen.

_________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2014 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat is lastig, dat je modelbouwwinkel dichtgaat. Hier speelt hetzelfde, één winkeltje in de regio waarvan de eigenaren ook met pensioen willen en nog geen opvolging hebben. Tja je kunt er een hele discussie over houden (daar zijn zelfs speciale topics over :lol: ) maar het is zoals het is..

Het was dus inderdaad schaduwspel en geen over het hoofd gezien naadje! Heb je al een naam voor je Spit? Wat dacht je van Plamuria? :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2014 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Plamuria?
Er zit geen drupje plamuur op....! En die twee streepjes aan de onderkant is Tipp-Ex. Eerst netjes aftapen, likje Tipp-Ex, even laten drogen, tweede laag en dan de
tape weghalen. Drogen, gladschuren, klaar.

Morgen moet ik maar even terug naar de winkel. Mijn vorige Revell primer in spuitbus werkte fantastisch, perfect opgedroogd. Maar mijn tweede spuitbus gaf alleen maar
klodders.....!!! {-(
En omdat deze primer dus WEL goed hecht, was weghalen wat lastiger. Geduldig wrijven met een oud penseel en acetonvrije nagellakverwijderaar haalde het meeste weg.
Gelukkig had ik nog een oude spuitbus primer van Motip. En - ook gelukkig - had ik eerst alleen de startvlakken en propellor gespoten. Die klodders vielen me later pas op.
Hier het resultaat van de Motip behandeling :

Afbeelding


Vanavond gaat het wit erop. Ik doe eerst het wit en lichtblauw. Niet achteraf, want dat wit dekt gewoon niet goed. Geeft misschien een realistischer effect
maar ik koos nu eenmaal voor deze volgorde. Bij enkele van mijn andere Spitfires gaf dat het door mij gewenste resultaat :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 apr, 2014 22:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Leuk onderwerp man! Ik bouw ook graag oudjes en de kick is om er toch iets moois van te maken. De oudste die ik gemaakt heb zijn een He 11 en een Sunderland, beide van Airfix en 1:72, maar ik ben trots op het resultaat.

Goed dat je nieuwere decals gebruikt!

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 1:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
Er zit geen drupje plamuur op....! En die twee streepjes aan de onderkant is Tipp-Ex.

In dat geval, de Tipp-Ex, da's ook geen naam voor een Spitfire hè! :wink:

De truc met Tipp-Ex ken ik, dat gebruik ikzelf ook voor kleine kieren, veel handiger en sneller dan plamuur :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 apr, 2014 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Gisteren ging het wit erop (Revell 301). Het is niet goed te zien op de witte primer, maar daar waar straks de invasiestrepen komen, zit 301.
De spinner en band op de romp is gespoten met eendeneierengroen (Revell 59). De gele vlakken op de vleugels zijn ook gespoten, in geel, een eigen
mengseltje. Revell 12 met wat oranje en zo.

Afbeelding

Nu kan ik de vlakken van de invasiestrepen gaan afplakken. Het zwart spuit ik pas als alle kleuren erop zitten, ik kan dan beter de breedte van
de vijf strepen afmeten. Is misschien niet historisch correct, maar ach......! ;-)

De onderkant wordt gespoten in lichtgrijs Revell 76. De bovenkant in blauwgrijs 79 en groen 68. Het blauwgrijs maak ik iets lichter met 76, zo uit het
het potje is het nét iets te donker. Ook het groen maak ik iets lichter, ik denk dat ik daar 312 (ja....die felle kleur) voor ga gebruiken. Soms wil die verf
flink gaan klonteren in het potje. In dat geval gebruik ik Humbrol 99 citroengeel.
Er gaat na dit alles nog een laag Future overheen, waardoor donkere kleuren nóg donkerder worden. Dat voorkom ik door de kleuren bovenop iets
lichter te maken. En het staat gewoon mooier, ook.

_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement