Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 mei, 2014 19:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
....pfffffffffffff.............

Ik weet niet wat er aan de hand is maar echt niks wil lukken aan dit model......

Die decals van ICM bleven maar in stukken breken. Na een behandeling met Liquid Decal Film (het tweede setje) krulden ze
allemaal krom en vielen bijna van het model af..??!! Ik dacht dat LDF zo hoog stond aangeschreven ? Maar dat spul werkt
voor geen meter. Ook getest met decals van een ander merk en ook die trokken krom tijdens het drogen. Ik breng twee lagen
aan. Mogelijk is dat teveel ?

Na veel gefriemel, gevloek en gezucht heb ik het grootste deel van de decals kunnen verwijderen, maar sommige restjes kan ik niet
verwijderen zonder ook de verf aan te tasten. Jammer, dan maar gewoon een nieuwe decal erover.

Dit keer neem ik de duurdere en bloedmooie decals van TechMod. ? ? ? JA.......G********** !!!! Wat is DIT nu weer....???!!!
Deze decals breken ook in stukken ! Bijna zo bros als die ICM decals. Raar, want ik heb al eerder decals van TechMod gebruikt en
waren gewoon echt goed. Niks te klagen. Niets dan lof, zelfs.
Ook enkele oude decals uit de reservebak werkten niet mee. Okee.....sommigen zijn 40 of 50 jaar oud. Nou ja, dan kan je zoiets
verwachten. Maar van nieuwe TechMod decals? Ik zal ze eens mailen.
Ik heb wel meer decalvellen van TechMod dus ik hou mijn hart vast.... Direct na het constateren van afbrokkelende decals heb ik
Micro Sol erover gesmeerd. Weinig resultaat, na vijf minuten. Weer een laag. En weer een laag. En w.....
Afijn, zeven of acht lagen verder ben ik er maar mee gestopt. Ook de volgende dag zag ik weinig verbetering. En ik smeer geen
dunne lagen, nee, het druipt er bijna vanaf.

Alle benodigde decals zitten erop. Behalve de lichtblauwe letters ( LOB ) , die komen deze week binnen. Xtradecal is ook goed, die heb
ik ook al eens gebruikt.


De decals zitten erop. Ongeveer......
Afbeelding

Afbeelding


Zodra ik ze aandrukte (met een PENSEELTJE notabene !!) braken er stukjes af....!
Afbeelding


Na vele lagen Micro Sol nog steeds weinig verbetering.....
Afbeelding


Zodra de bleuwe letters erop zitten kan ik de foutjes weg gaan werken. Dan nog wat weathering. Volgens verschillende
bronnen hadden Spits met invasiestrepen het maar druk. Foto's laten foto's zien van zwart-wit gestreepte Spitfires vol met
oliesporen aan de onderkant. Lijkt me wel leuk om zoiets eens te schilderen.

Hopelijk gaat de bouw van mijn volgende Spitfire iets makkelijker.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 mei, 2014 20:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik snap je frustratie heel goed, Erik. Mijn laatste twee modellen zijn Spitfires en ik loop tegen van alles aan. Voor mij voorlopig maar even geen Spits meer... De gekste problemen met ogenschijnlijk simpele kits. Ik dacht al even: I lost my touch. Het leidt bij mij tot een lichte bouwdip.Volgende keer beter, zullen we maar zeggen.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 mei, 2014 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Ik heb ook eens Techmod plakkers gebruikt op een 109, inderdaad echt een rampenplan. Veel te fragiel, bij de minste aanraking waren ze beschadigd. En inderdaad weinig reactie op Sol. Het was ook mijn eerste en laatste ervaring met Techmod.

Maar laat je niet ontmoedigen Erik! Je spit ziet er mooi uit en er zijn Xtradecals onderweg, die zijn altijd goed.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 mei, 2014 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Jan..... dat is voor mij geen probleem: gewoon aan een andere kit beginnen. Frustraties, gebroken of kwijtgeraakte onderdelen, decals die mislukken.... Allemaal redenen waarom ik nog meerdere
onafgebouwde kits heb liggen. Vorig jaar ben ik dan ook begonnen met mezelf ertoe te dwingen om ze alsnog af te bouwen. En ook om mijn verslaving (modelbouw alsook het kopen van nieuwe kits)
in bedwang te leren houden.
Spitfires zijn voor mij hetzelfde als elk ander model. Het is gewoon een verzameling van stukjes plastic. Maar alle problemen die ik (en wij allen, denk ik) tegenkom(en) stellen niets voor bij
probleem nummer één: Hoe word ik oud genoeg om al de modellen die ik nog wil bouwen ook KAN bouwen....?!
Ik word er niet jonger op en ook mijn ogen worden slechter. Is misschien de reden dat ik zo snel bouw, gewoon om ze maar gebouwd te hebben.
Waarom....?
Ach....al die vragen.....
Al die antwoorden.......


_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 mei, 2014 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
(Knett) Erik :

Dit zijn decals van Techmod. Niks mis mee. Waarom zijn deze decals gewoon prima, terwijl hun andere gewoon troep is?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

....weet jij het....?

Zeer dun, wit dekt prima, superstrak gedrukt, mooie kleuren en ze reageren prima en voorspelbaar op Micro Sol ( De decals op de vliegtuigen hierboven ).

Volgens mij ben ik de hoofdrolspeler (het slachtoffer), middenin een aflevering van Decals Of The....uh.....Tales Of The Unexpected.
Afbeelding

__________
Roald

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 13:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Heb ook eens Techmod decals gebruikt en zelfde verhaal bij mij. Héél fragiel.

Op Engelstalige sites spreken ze van de "techmod-trap". Zéér wisselende kwaliteit.

Succes met de reparatie.

Gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 mei, 2014 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Soms zit het mee, soms zit het tegen...
Heel veel sterkte toegewenst :mrgreen:

maar straks kan je wel met vreselijk veel voldoening naar je model kijken als 'ie af is! Dat dan weer wel :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 mei, 2014 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
De decals van Xtradecal zijn gearriveerd en zitten inmiddels al op het model. Ook zit er al een matlaag overheen.

Op een paar kleine onderdelen na is het model klaar. De externe brandstoftank, de pitot tube en achteruitkijkspiegel moeten er nog op,
een beetje bijwerken en dan is 'ie klaar.
De onderkant is niet zo mooi geworden als de bedoeling was, maar op sommige foto's is het bij dit soort Spitfires maar een smerig
zootje, aan de onderkant.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna wil ik aan de Tamiya versie beginnen (Mk. 1 QJB, kit no. 61032), al vind ik de Special Hobby versie van de Mk. XV ook erg mooi. Die versie
is de Franse uitvoering, de grijs en blauwe Seafire, 54S-25, met gele spinner. Ik zag hem op de ESM van 2013 en ik wist meteen dat ik hem ook
wilde hebben. Revell heeft hem ook, een rebox (04835), de Mark 15 is deze kit, die van Special Hobby.
De SH versie is iets beter, omdat er extra onderdelen bij zitten, zoals een photo Etch set en een transparant raampje, voor het instrumentenpaneel
in de cockpit.
Van dichtbij gezien is de SH Spitfire niet erg netjes afgewerkt maar een echte Spit is van dichtbij ook niet superstrak gebouwd, een gebruikte
Spit zit vol kreukels, deuken, krassen en panelen die meer perfect passen. De SH Spit is ook niet bepaald "Flash-vrij"!
De pasvorm van de SH kit is ook twijfelachtig, vooral de cockpit is een uitdaging om netjes en goed passend te krijgen. Dat ik ze beide ga bouwen is
zeker. In welke volgorde....dat weet ik nog niet.

___________
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2014 8:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo zie je maar weer, als je zo'n oude kit netjes bouwt is het ook absoluut een eyecatcher :-)

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 mei, 2014 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik vind die onderkant mooi, met dat vuil. Maakt het meteen een stuk realistischer.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement