Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 20:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 maart, 2014 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dit is geen Spitfire Mark Vb maar de Spitfire Mark Murphy...... :cry:
Chapeau dat je er mee doorgaat en 'm niet enkele reis Kliko stuurt.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 maart, 2014 19:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Nahh. Kliko is nog lang niet nodig. de verflaag was mislukt. Niet de hele kit gecrashed. Dat is gewoon een kwestie van mopperen, strippen en opnieuw beginnen. Ik weet in ieder geval wat ik nu NIET moet doen... :roll: :lol:

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 maart, 2014 20:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Jammer voor de eerste poging, die zag er al veelbelovend uit. Succes met de 2de verf-ronde.

Gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 maart, 2014 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
LUCTOR ET EMERGO !!!

Hoe toepasselijk is deze zeeuwse slogan voor mijn huidige bouwdag. Het begon vrijdag allemaal onschuldig met een gestripte spitfire..Nu ik hem toch gestripts had leek het me wel handig die kleine putjes in zijn neus nog even te dichten..

Afbeelding

En daarna met vriendin naar de stad. Om wat benodigdheden te halen. Ik had namelijk een nieuw setje mini decals nodig. En nu ik toch nieuwe ging kopen..dan maar de tempest menemen. Wegens de gele rand is veel dunner dan die van de hurricane die ik eerst nam. En dus veel meer gelijkend op het origineel.

Afbeelding

Daarbij wilde ik een paar dingen even anders doen. De laklaag beschadigde wel heel makkelijk, dus leek een grondverfje niet onverstandig..Ook die in de boodschappenmand..

Afbeelding

Wijze gedachte blijkt nu. Maar goed. Gister wilde ik eerst alle kleine dingen afhandelen..Dus cockpit afplakken en spuiten. zoals gezegd in twee fasen..Met daarbij het truukje om nog wat sneller te gaan. Hij schoot me ineens weer te binnen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

toch eens investeren in een dia of lichtbak..Maar goed zo gaat het ook. één afgeplakte kap. In het zwart zie je de lijnen die ik in de tweede fase moet afplakken..

Afbeelding

Afbeelding

tweede fase..

Afbeelding

scheelde alles bij elkaar ruim een uur aan frustratie. This is the way to go. En het hele zooitje gelijk in de P+ om de lak te beschermen..

Afbeelding

Afbeelding

EN vast zat ie. Dan de andere kleine dingen...De propellor is verweerd..

Afbeelding

Afbeelding

Waarbij ik de lessen van (volgens mij) Biggles heb meegenomen. De meeste verfslijtage zit aan de rand en daarna aan de achterkant van de prop.
Als je het eenmaal weet dan zie je het ook terug op foto's trouwens merkte ik.. Landingsgestel kregen ook een ouder uiterlijk..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wieltjes gelijk meegenomen..

Afbeelding

uitlaten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles klaar ..dan vandaag operatie laklaag!..Eerst eens iets beters proberen voor het afplakken van de wheelbays. De posterbuddy van de vorige ronde beviel ook niet helemaal...Dus watten?..Of schuimsponsje..?

Afbeelding

Afbeelding

Schuimsponsje dus..Grondverf daarna..

Afbeelding

En daar gaat ie weer...[airbrush modus aan]

Afbeelding

Afbeelding

Restje gebruiken om de ogen, van een Meesje die mijn vriendin gemaakt heeft, te maken..

Afbeelding

En toen had ik alweer mijn bedenkingen bij het eindresultaat Het was niet vlak. Maar goed..Toch ook weer de Gloss op de Spitfire..[/airbrush modus uit]

Afbeelding

But..&*^^*$$#&%&%&^$$##... :evil:

Afbeelding

Afbeelding

Niet dus!!!..Weer vlekkig... :evil: :evil: :evil: Maar waarom..En hoe..???
Eens kijken of we dat wat minder ruw kunnen krijgen..Tandpasta wellicht?

Afbeelding

nope, 3000 schuurpapier dan maar...

Afbeelding

Stiekum was ik me ondertussen af aan het vragen of het wel aan de gloss lag...En ook trouwens of het werkelijk een fout was die ik zelf maakte..Even een testje doen met de Tamiya Flat black die ik tot nu toe gebruikte..en een Vallejo Black.

Afbeelding

Afbeelding

Links ruw..rechts glad. Je kan het nog veel beter voelen als zien..En op een vliegdingetje..

Afbeelding

Afbeelding

Wederom zelfde resultaat. De flat Black is gewoon ruw van zichzelf als het opdroogd. Tja, en zolang je dat niet weet, dan kan je bezig blijven met bijwerken..
Enfin..Poging DRIE. [airbrush modus aan] Nu met Vallejo black. Weer de sky erop..

Afbeelding

sproei..(ondertussen gelijk geleerd dat Vallejo black fijner spuit met een 2.0 als met een 4.0 spuit. [/airbrush modus weer uit]

Afbeelding

Beter opletten met afplakken volgende keer :roll: ..

Afbeelding

Maar na het bijwerken heb ik toch ineens een heel ander laklaagje..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al zei. Luctor et emergo. (Nou alleen nog hopen dat de Gloss laag nu inderdaad goed gaat. Duim maar voor me als je wilt..


latere edit Yep de gloss heeft nu precies gedaan wat het moest doen. (Sproeien met een 0.2 i.p.v. een 0.4 naald gaf me ook in dit geval meer controle trouwens.)

Afbeelding

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart, 2014 12:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Respect voor al de moeite die je in dit model hebt gestoken!
Blij voor jou dat de inspanningen lonen, ziet er mooi uit.

Gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart, 2014 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Dank je Lt D. Aan de andere kant. Ik wil modelbouwen & airbrushen leren. En er is een bepaald niveau van afwerking wat ik in gedachten heb. En om dat te bereiken moet ik er wel wat moeite in willen stoppen. Als ik het nu zo had gelaten was het bij de volgende nachtjager alsnog weer fout gegaan..(kijkt met een schin oog naar een Boulton Paul defiant die op de voorraadplanken ligt.) ..Of bij de eerste de beste poging de buik van een engelse bommenwerper te spuiten.

Enfin. Vanmorgen lekker in het ochtendzonnetje de plakkertjes gedaan. En wat me gelijk opviel. Ik heb ook minder last van waterresidu als met de vorige laklaag..

Afbeelding

Goh, wat vind mijn camera dat diepe zwart toch fijn..( Ruis ruis ruis)
Verders is het plakkertjesfestijn een herhaling van vorige keer...Weinig spannend dus. Enige is eigenlijk dat ik ondertussen wat letters mis om de EB/W te maken..

Afbeelding

Nou wist ik eerlijk gezegd niet eens waar zo een code voor stond. De doos zegt altijd dat ik het erop moet plaken. Dus doet ik dan altijd braaf.
Nu moest ik toch echt even zoeken wat dan kon en niet kon. Dus op google: "markings of 41th squadron" ingetoets. En er kwamen allemaal foto's van kisten met EB codes tevoorschijn. ..Ahaha..dus dat bent de squadron aanduiding.
De Z bleek de persoonlijke kist te zijn van de Squadron leader..Donald O' Finlay. Die trouwens een Bf 109 claimde op de eerste dag dat ie de EB/Z vloog ,nadat hij was afgeleverd.

Afbeelding

Omdat er rond deze kist toch wel weer een extra verhaal leek te kunnen zitten, wilde ik die nu niet maken..Maar elke andere letter was prima. Uiteindelijk vond mijn vriendin dat het de O moest worden. Eerst maar eens plakken als de 'F'B/O..

Afbeelding

Dan een L extra opofferen...

Afbeelding

En ziehier de wedergeboorte van de EB/O (voorheen bekend als de EB/W)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het valt me trouwens op dat bij de EB/Z foto die ik plaatste geen antennedraad te zien is. Zat die er in voorjaar 1942 niet meer? Weet iemand dat toevallig.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 maart, 2014 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooi werk hoor, na alle tegenslagen gaat dit een hele fraaie worden!
Alles over Spitfire-antennes kun je hier lezen: http://spitfiresite.com/2010/04/spitfir ... als.html/2

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 15:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
De laatste loodjes. Oftewel de eindafwerking. Na het opplakken van de decals heb ik eerst en laag Gloss lak extra aangebracht. In voorbereiding voor het verouderingswerk...Maar toen ik daarna de referentiefoto's doorging..

Afbeelding

Afbeelding

Viel het me op hoe goed onderhouden en vooral schoongehouden die kisten er eigenlijk allemaal bijstonden. Dus onder het motto less is more..Is dit het enige verweren wat ik nog heb gedaan..

Afbeelding

Dan naar een beetje styreen in een driehoekje schuren..

Afbeelding

beetje geel maken..

Afbeelding

pielebeetje styreen snijden..

Afbeelding

en opplakken als achteruitkijkspiegel..

Afbeelding

En daarna al de andere delen die nog los rondslingerden erop plakken...en dan zit je in dit stadium...

Afbeelding

Gaat ie nog mooier kunnen worden? Nee? Dan hups naar buiten voor een fotoshoot...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is redelijk geworden zo.
Tevreden ben ik over de laklaag. De verwering op de prop. De uitlaat en de vleugel.
Minpunten zijn de plamuurplekken die toch niet voldoende afgeschuurd zijn. De onhandige tijd van de kleine deeltjes plaatsen, waardoor een e ander alsnog beschadigde bij het verwijderen van verflaag 1. Het op zijn tijd wat overtollige lijmgebruik. Afplakwerk. Al met al genoeg nog om aan te pakken.
En heel frustrerend. Maar de lettercode aan een kant zit verkeerd. Ik heb goed gekeken hoe de letters bij de Tangmere versie in de Revell kit zaten. Die gebruikt voor de EB/O .En ging ervan uit dat dat de standaard RAF manier zou zijn. Maar niet dus. Oh well so be it.

Belangrijkste is dat ik een flinke stap in afwerking gemaakt heb. Een redelijke stap in mijn bouwvaardigheid. Heel veel geleerd heb met deze kit. En vreselijk veel plezier gehad heb met het bouwen. En dat is het allerbelangrijkste..

Oh en die stofdeeltjes..Tja met deze drie monsters..

Afbeelding

...en deze graafmachine..(er zit ergens een konijn verstopt)..

Afbeelding

En ook nog deze negen slaapkoppen (als ze wakker zijn noemen we ze ook wel ratten..)

Afbeelding

is dat in ons huishouden een vergeefse wedstrijd. Het stof zit in ieder geval niet vast in de lak. )

End on that bombshell...

Afbeelding

Op naar de volgende bouw.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Katteharen in de lak, dat klinkt bekend :lol:

't Is een mooi model geworden al met al! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mooi interessant project geweest! Wordt binnenkort in de gallerij geplaatst :-)

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement