Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Uiteindelijk toch een hele mooie Spit neergezet.

Wel duidelijk dat ze nog het één en ander moesten leren over nachtcamouflage gezien de spinner, codes en tailband in sky/wit.... :roll:

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
KitBoy schreef:
Mooi interessant project geweest! Wordt binnenkort in de gallerij geplaatst :-)

Nico


Ah, dat regel Jij? Was het eigenlijk vergeten om te doen. :oops:

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 19:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Biggles schreef:
Uiteindelijk toch een hele mooie Spit neergezet.

Wel duidelijk dat ze nog het één en ander moesten leren over nachtcamouflage gezien de spinner, codes en tailband in sky/wit.... :roll:


later was de nachtcamo veel bleker dan zwart, want zwart 's nachts zie je redelijk duidelijk als contour (vooral omdat de lucht 's nachts niet echt zwart is), terwijl de latere duitse nachtcamo uit een mottling van lichtgrijs op quasi wit bestond. Veel minder opvallend, ook in een zoeklicht...

Bij de S-100 schepen was de uitvoering zelfs wit, omdat deze dan het meest overeen kwam met de reflectie van de maan op het water. De experimenten met zwart toonden aan dat het silhouet van de boot zich te duidelijk aftekende aan de horizon.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 21:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Knap model! Proficiat!

Gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 21:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Hele leuke toevoeging voor deze GB geworden.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
de Spitfires hebben maar een korte tijd als test 's nachts rondgevlogen. Blijkbaar was daar het compleet zwart maken niet nodig.

Ze hebben ook rondgevlogen met andere kleuren.

Afbeelding

Afbeelding

dit zijn allebei voorbeelden van het 111ste squadron.
Maar ik vond juist die sky versie het leukste. Zit wat meer contrast in. :wink:

Over die nachtcamou. Ikzelf had voor de geallieerden in WO 2 een andere versie in mijn geheugen.
Ik meen me te herinneren dat het matzwart inderdaad teveel afstak. En dat daarom de kisten vanaf een bepaald tijdspunt geverfd werden in Glans zwart. Zoals hier bij de P 61 Black widow..

Afbeelding

Alhoewel ik het zo snel even niet kan vinden in mijn prive archiefje. Dus ik kan er volledig naast zitten.
Wat ik ook zie op internet is dat er wel een verschuiving is naar de lichtere kleuren. in modernere tijden. Dus het kan ook goed zijn dat ik alleen de zwarte variatie's ken. Omdat mijn interesse vaak niet verder gaat dan het Propellor tijdperk.

Overigens hoefde de spitfire piloten van het 41ste zich niet heel erg druk te maken over die zichtbare witte band. Nog een klein beetje info van IPMS Stockholm. (waar ik ook de kleurenschema's weer van geleend heb.)
" Night-fighting Spitfires were painted matt black overall. In spite of the black colour scheme, the aircraft could still give itself away in the darkness because the exhaust manifolds used to glow red hot, so part of the maintenance routine was applying very thick red lead paint to the manifolds to reduce glare.

Exhaust flame dampers had not been fitted to these aircraft and the pilot's night vision suffered accordingly."


Verder zoekend naar de nachcamouflage kleur kwam ik dit artikeltje tegen. Wat lijkt te kloppen..Want daardoor kwam ik weer op de link eronder.

Actually, the US Airforce conducted extensive experiments for camouflage and dtermined that the best night camouflage color is pink!

Here's why: energy from the sun causes a molecule to vibrate at a frequency that we perceive as color. When the sun goes down, colors don't get dark, they fade to colorlessness. All that remains are the luminous colors at the edge of our ultraviolet visual perception. Pink appears to blend naturally into this "moonlight" effect by eliminating contrast and blending naturally into the background. Black actually stands out at night, particularly in the sky, on the ocean, or in the open. Total black only occurs where there is no light whatsoever, a rare occurance in nature and one where the color of your camo makes no difference at all because no one can see it anyway.

All the camo available these days is indeed in shades of gray, but not because its the best choice. It's because no hard male hard-charging full-spectrum warrior will ever run around in pink camo!


Hier de gevonden Roze Spitfire link.
http://io9.com/5872484/why-world-war-ii ... camouflage

Iemand die deze versie nog gaat maken???

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gave bak geworden Cliff. Ik had alleen nog even een touwtje aan de gele wielblokken gemaakt. Ze konden toen in één ruk aan het touw, beide wielblokken wegtrekken.

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heb je er een hele mooie Spitfire van gemaakt!
Wordt je volgende nou een roze? :wink:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 feb, 2010 15:40 pm
Berichten: 1140
Even snel rekenen Rene. een beetje touw is een cm of twee in doorsnee. Dat is schaal 1/72 0.02 cm. Ik ben zot...Maar niet zo zot. :lol:

Enne Nee Saab. De volgende wordt niet roze.
Als ik ook een roze kist maak dan wordt het deze...

http://www.youtube.com/watch?v=vajQyOhRl1Q

de eerste in de rij.

_________________
Wouldn't it be great if there was a war....and nobody came......!


Laatst bijgewerkt door cliff op wo 12 maart, 2014 23:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 maart, 2014 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Ik zie helaas geen plaatje.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement