Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2014 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
YES!!! Mijn kit van de Supermarine S.6B is binnengekomen!
Maar eerst even wat achtergrondinformatie. Met dank aan Wikipedia:

De Schneider Trophy, officieel Coupe d'Aviation Maritime Jacques Schneider, is een trofee die op 5 september 1912 werd gecreëerd door Jacques Schneider, een Franse luchtvaartenthousiast.

Jacques Schneider was er van overtuigd dat watervliegtuigen het meest gebruikt type toestel zou worden in de burgerluchtvaart. Om de burgerluchtvaart te promoten organiseerde hij een competitie voor watervliegtuigen waarbij de winnaar 25.000 goudfranken ontving en een trofee van dezelfde waarde. Deze wedstrijd werd tussen 1913 en 1931 elfmaal georganiseerd. Alhoewel het Schneiders bedoeling was de technische vooruitgang te stimuleren evolueerde het tot een wedstrijd waarbij de deelnemers zo snel mogelijk een driehoekig parcours van 280 km (later 350) aflegden. Vanaf 1921 moesten de vliegtuigen zes uur aan een boei aangemeerd kunnen blijven, zonder hulp van de bemanning.

De wedstrijd was zeer populair en trok vaak meer dan 200.000 toeschouwers. De eerste race werd gehouden in Monaco en de winnaar organiseerde de volgende race. De wedstrijd werd gesuperviseerd door de Fédération Aéronautique Internationale en de Aero Club van het organiserend land. Na drie opeenvolgende overwinningen werd de winnaar definitief eigenaar van de trofee.

De technische vooruitgang die bij het ontwerpen en bouwen van de deelnemende vliegtuigen werd geboekt had ook sterke weerslag op de militaire vliegtuigontwerpen. De winnaar van de editie 1929, de Supermarine S.6B lag mee aan de basis van de Supermarine Spitfire.


The Supermarine S.6B is a British racing seaplane developed by R.J. Mitchell for the Supermarine company to take part in the Schneider Trophy competition of 1931. The S.6B marked the culmination of Mitchell's quest to "perfect the design of the racing seaplane" and represented the cutting edge of aerodynamic technology.

The last in the line developed by Supermarine, it followed the S.4, S.5 and the S.6. Mitchell and his team's experience in designing high speed Schneider Trophy floatplanes greatly contributing to the development of the later Supermarine Spitfire, an iconic fighter and Britain's most successful interceptor of World War II.
Funding

Despite Prime Minister James Ramsay MacDonald's pledge of government support for the next British race entrant immediately after the 1929 victory, official funding was withdrawn less than two months later following the Wall Street Crash, with the official reason given that the previous two contests had collected sufficient data on high speed flight, so further expenditure of public money was unwarranted. A committee formed by the Royal Aero Club, who were responsible for organising the 1931 race, which included representatives from the aircraft and aero engine industries, was formed to discuss the feasibility of a privately funded entry but concluded that not only would this be beyond their financial reach but that the lack of the highly skilled RAF pilots of the High-Speed Flight would pose a severe problem. This caused enormous public disappointment: having won two successive races a victory in a third race would secure the trophy outright.

As ever active in aviation affairs, Lord Rothermere's Daily Mail group of newspapers launched a public appeal for money and several thousand pounds were raised, and after Lady Houston publicly pledged £100,000 the Government changed its position and announced its support for an entry in January 1931, leaving less than nine months to prepare any race entrant. The RAF High Speed Flight was reformed, and Mitchell and Rolls-Royce set to work.

Design and development
There were only seven months to prepare an entry, and as Mitchell did not have enough time to design a new aircraft, better performance had to be obtained by getting more power from the R-Type engine. Modifications to the airframe design were limited to minor improvements and some strengthening in order to cope with the increased weight of the aircraft. Additionally, the floats were extended forward by some three feet (0.9 m). Rolls-Royce had managed to increase the power of the engine by 400 hp (298 kW) to 2,300 hp (1,715 kW).

Operational history
Although the British team faced no competitors, the RAF High Speed Flight brought six Supermarine Schneider racers to Calshot Spit on Southampton Water for training and practice. The aircraft were: S.5 N219, second at Venice in 1927, S.5 N220, winner at Venice in 1927, two S.6s with new engines and redesignated as S.6As (N247 that won at Calshot in 1929 and S.6A N248, disqualified at Calshot in 1929), and the newy built S.6Bs, S1595 and S1596.

The improved aircraft was designated the Supermarine S.6B to differentiate the variant from the S.6A. The British plan for the Schneider contest was to have S1595 fly the course alone and if its speed was not high enough, or it encountered mechanical failure, then the more proven S.6A N248 would fly the course. If both S1595 and N248 failed in their attempts, N247 held in reserve would be used. The S.6B S1596 was then to attempt the World Air Speed Record. During practice, N247 was destroyed in a takeoff accident, resulting in the death of the pilot, Lieut. G. L. Brinton, R.N., precluding any other plans with only the two S.6Bs and the surviving S.6 prepared for the final Schneider run.

The winning Schneider flight was piloted by Flt. Lt. John N. Boothman in aircraft serial number S1595 at a speed of 340.08 mph (547.19 km/h), flying seven perfect laps of the triangular course over the Solent, between the Isle of Wight and the British mainland. Seventeen days later, Flt Lt. George Stainforth in S.6B serial S1596 broke the world air speed record reaching 407.5 mph (655.67 km/h).

The S.6B is hailed as giving the impetus to the development of the Supermarine Spitfire and the Rolls-Royce Merlin engine.

Aircraft on display
At the completion of the record flights, both S.6Bs were retired. The Schneider Trophy winning S.6B S1595 was donated to the Science Museum in London, where it resides in an unrestored state. For a short period of time, S1596 was tested at the Marine Aircraft Experimental Establishment (MAEE) at Felixstowe. Until the 1960s, S.6A N248 was displayed incorrectly as S1596 at Southampton Royal Pier as a visitor attraction. S1596's ultimate fate is unknown.

General characteristics

Crew: 1
Length: 28 ft 10 in (8.79 m)
Wingspan: 30 ft 0 in (9.14 m)
Height: 12 ft 3 in (3.73 m)
Wing area: 145 ft² (13.5 m²)
Empty weight: 4,590 lb (2,082 kg)
Loaded weight: 6,086 lb (2,760 kg)
Max. takeoff weight: lb (kg)
Powerplant: 1 × Rolls-Royce R, 2,350 hp (1,753 kW)

Performance

Maximum speed: 354 kn (407.5 mph, 655.8 km/h) (world speed record)
Wing loading: 42 lb/ft² (205 kg/m²)
Power/mass: 0.386 hp/lb (0.635 kW/kg)



De volgende informatie komt van de website http://www.boat-angling.co.uk:

The Schneider Trophy Air Race

This famous series of air races culminated in the outright win for Britain in 1931, over this part of the sea. The air race was designed to improve aircraft and engine design, and started with annual races from 1913. The outright winner had to win three events in succession. The countries competing included Britain, France, Italy and America, some with government and some with private sponsorship. There was a break in the series for the First World War, and after 1923 the race was held every two years.

Britain won in Venice in 1927, and brought the race to The Solent for 13th September 1929. This race caught the public imagination and over a million people gathered on the beaches on both sides. Even the Prince of Wales and Prime Minister were there. Ten thousand left London by train before 7am. There were all night beach parties, and the whole of Southsea beach and sea front was a heaving mass of people. The red Italian Macchi planes were beaten by the blue Supermarines from Britain to make it two in a row. The final race was to be 1931, but because of the Depression, little funding was available. With a last minute donation from Lady Houston, the Rolls Royce engine manufacturers and Supermarine put together and vastly improved race plane in only six months. Both the main French and Italian competitors had serious problems, which left only Britain in the race so it was a walkover. This made it three in a row, Britain kept the trophy and the race series was over. However, Supermarine continued to develop very advanced planes in Southampton and a direct descendant of the Supermarine S6B that won the race was the Spitfire. You can see the S6B, Spitfire and many other exhibits at the Solent Sky Museum in Southampton.


Afbeelding

Goed, genoeg woorden. Tijd om de kit voor te stellen:

Afbeelding

De zeer uitgebreide bouwbeschrijving :? Ondanks de aanduiding rechtsonder is-ie toch echt 1/72.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit is oorspronkelijk in 1964 uitgegeven door FROG. Ondanks dat de mallen al 50 jaar oud zijn ziet de kit er nog best goed uit.

Ik ga eerst mijn Spitfire Mk.I afmaken voordat ik met deze begin.

_________________
Born from jets!


Laatst bijgewerkt door Saab 900 op vr 21 maart, 2014 14:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2014 13:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er gaaf uit, tussen alle 'normale' Spitfire's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2014 18:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Ja, en ik kan lekker afkijken. Bij mij ligt deze ook nog op de stapel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2014 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Toch nog wel één met drijvers? :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2014 22:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk hoor, de kist waar het allemaal mee begon.
Maar ik kan het mishebben hoor, maar was de kit van Frog niet schaal 1/72?

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2014 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wel apart inderdaad. Doosnummer is 72033, schaalvermelding op doos is 1:72 terwijl schaalvermelding op de bouwbeschrijving 1:48 is.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 feb, 2014 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Citaat:
Toch nog wel één met drijvers? :lol:


ja, en inmiddels ook een setje floats voor een Vb binnen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2014 1:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Leuk doosje, succes met de bouw!

Gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2014 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
dave the doctor schreef:
Leuk hoor, de kist waar het allemaal mee begon.
Maar ik kan het mishebben hoor, maar was de kit van Frog niet schaal 1/72?

Dave


Jazeker, hij is echt 1/72.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2014 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Wat een goede keuze, een heel interessante kist. Ik volg je.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement