Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 1:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Tijdens de drone ben ik voorzichtig begonnen aan deze, maar momenteel druk bezig thuis en op 't werk.

De hobbyruimte raakt af, nog een maandje, misschien 2 tegen dat het compleet af is:
Afbeelding

Een beetje geschiedenis:

Afbeelding

Het M198 155mm howitser is een medium groot getrokken artilleriestuk dat ontwikkeld werd voor het leger en het marinierskorps. Het werd in 1969 ontworpen, vanaf 1970 begonnen de tests, vanaf 1978 ging het in volle productie (redelijk testtraject als je het mij vraagt...) en vanaf 1979 werd het aan de eenheden uitgereikt. Momenteel wordt het vervangen door de BAE M777 howitser.

Door zijn lage gewicht (7154kg) is het mogelijk dat het per parachute afgeworpen wordt of door een CH-53E/CH-47 vervoerd wordt. Normaal gezien wordt het geschut met de achterkant getrokken, het is mogelijk om de lengte ervan te beperken door de schietbuis over de benen te draaien, maar hiervoor dient de mondingsrem verwijderd te worden. Meestal wordt het in de schietstand vervoerd voor snellere reactietijden. Tijdens het schieten rust het kanon op zijn basisplaat in plaats van in de grond verankerd te worden. Het effectieve bereik is 18.1km met standaard projectielen, wat vergroot kan worden tot 30km met raket geassisteerde of geleide munitie. Met de verandering naar een schietbuis met een kaliber van 52 kan de 40km overschreden worden. De bemanning bestaat uit 9 personen, en er kan een maximum vuursnelheid van 4 schoten per minuut gehaald worden, maar 2 schoten per minuut bij aanhoudend vuur is normaler.

ondertussen waarvoor we hier zijn:

de doos:

Afbeelding

en die heeft natuurlijk ook een inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

decals en koperwerk:

Afbeelding

en de huidige stand:

Vooral bezig met het samenbouwen van subunits die kunnen gemonteerd worden na het spuiten:

de onderbouw:

Afbeelding

Afbeelding

de gun-cradle:

Afbeelding

deze moet nog volledig geschuurd worden:

Afbeelding

en de zuigers, schietbuis, enz...

Afbeelding

Hier worden alle scharnierpunten nog verwijderd en vervangen door staafjes zodat het kanon na het spuiten weer kan worden samengesteld. Hierbij dien je wel op te letten dat je niet alle verbindingen zomaar overneemt, want je zou een paar nare verrassingen kunnen hebben...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 2:46 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Prachtig kanon, Silenoz. Hopelijk heb je er ook wat figuurtjes bij. Er is misschien wel een probleem met de toepasbaarheid op deze groepsbouw want er bestaat ook een "late version":

Citaat:
Does anyone (Gino?) know what exactly Trumpeter mean by "early" and "late" versions of M198 howitzer? What time period would their "early" kit available now be suitable for?

Citaat:
I don't know all the changes, but I believe it would be an early to late '80s version out of the box.

Citaat:
http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA249392&Location=U2&doc=GetTRDoc.pdf
This is a technical report on the M198 Product Improvement Program. According to it, the early version is broadly suitable between 1984 and 1991 when the first PIP kits began being fielded. I believe the M198 PIP later became the M198A1.

(http://armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=134727)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 8:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Spectaculair ding zeg, 40 kilometer ver schieten met een in verhouding zo'n klein kanon, daar hadden ze in de tweede wereldoorlog heel wat meer geweld voor nodig. Veel succes met de Silenoz, ik ben benieuwd, welke kleur gaat het worden?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
StevenVD schreef:
This is a technical report on the M198 Product Improvement Program. According to it, the early version is broadly suitable between 1984 and 1991 when the first PIP kits began being fielded. I believe the M198 PIP later became the M198A1.

(http://armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=134727)[/quote]

1991 was toch de eerste golfoorlog en die viel binnen de WOT? ik denk dat de lengte van de loop veranderd is (de kaliberlengte), maar juist weet ik het niet, ik kan er voorlopig niks over terugvinden. Indien een probleem laat ik het over aan de mods om te beslissen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 12:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Gaaf geval hoor! Het is in ieder geval iets wat je inderdaad niet zo snel in een groepsbouw ziet maar achter artillerie word altijd als zeer belangrijk ervaren. Leuke toevoeging dus!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 maart, 2014 18:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Zeker een mooie toevoeging zeg. Wat een gave foto dat hij net schiet!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 maart, 2014 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
@Markie: de kleur wordt denk ik sand yellow, ik denk niet dat ie overzees in 3-tone of mercd camo ingezet geweest is

@Steven VD: mocht je alle verschillen willen weten, in deze discussie kan je een document downloaden om dit na te lezen:
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=155103
figies ben ik niet zo'n held in, dus in eerste instantie wordt het zonder figuren, misschien dat ik me daar later nog aan waag...

aan de rest: bedankt...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement