Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 7:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 okt, 2010 21:12 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Haaksbergen (overijssel)
Gegroet beste brouwers!


Na een hele tijd minder tot niet actief te zijn geweest op het forum (het standaard liedje: druk druk druk :roll: ) Ben ik nu weer eens aan het brouwen geslagen.
En hoe kan dat beter dan door mee te doen met een groepsbouw als deze.

Nu ben ik normaal gesproken vooral te vinden in het diorama gedeelte, en dan vooral met militaire voertuigen.
Daarom heb ik eens besloten, dit keer een andere weg in te slaan .....

Afbeelding

Misschien kennen jullie de zesdelige serie op National Geographic wel : Inside Combat Rescue
Voor wie het niet kent: In deze serie volgt men de Luchtmobiele Search and Rescue afdeling van de Amerikaanse luchtmacht.
Ze gebruiken hier de HH-60 Pave hawk, om zoek- en reddingsacties uit te voeren, zo nodig in vijandige omgeving.

In Afghanistan was deze eenheid ook actief. De eenheid die gevolgd werd in deze serie zijn de ''PJ's'', een onderdeel van de ''38th Rescue Squadron''.
Hier voeren zijn vooral zogenaamde ''Medevacs'' uit, waarbij zowel gewonde soldaten na bijvoorbeeld een bomaanslag, als ze geraakt zijn door een IED, of gewond zijn geraakt bij een vuurgevecht, of burgers die slachtoffer zijn geworden van gewelddadige acties, geëvacueerd worden doormiddel van de helicopters van deze eenheid.
Aangezien dit ook vaak gebeurt in vijandige omgeving, en ze dus soms hun eigen leven op het spel moeten zetten om een ander te redden. Hun motto is dan ook:
''That others may live''.

Afbeelding

Een van de helicopters, met o.a. een cameraman , na een missie

Mijn studie die ik doe is medisch, dus misschien kunnen jullie wel raden waar mijn interesse voor een dergelijk onderwerp vandaan komt.

Dus, wat is nu mijn plan?
Ik ga in 1:72, een van de helicopters grotendeels proberen na te maken.
Daar zeg ik dan meteen bij dat 100% accuraat lastig zal worden, gezien de schaal, maar uiteraard ga ik mijn best doen!

De kit die ik ga gebruiken is de HH-60g Pave Hawk van Revell, schaal 1:72 :

Afbeelding

Daarnaast zal ik wat figuren gebruiken uit een andere kit van Revell, namelijk uit de kit ''NATO Pilots''.
Dit zijn in principe vliegtuigpiloten, maar met wat aanpassingen probeer ik wat meer op helicopterpiloten te laten lijken.

Afbeelding


Uiteraard nog een klein verhaaltje over deze choppah!
Het is de eerste keer dat ik wat met helicopters doe, Ik weet er dan ook nog niet echt heel veel vanaf. (wat hopelijk anders is na dit projectje!)
Vandaar dat deze informatie grotendeels van wikipedia komt, vergeef mij daarvoor alstublieft :cry:

De HH-60G Pave Hawkheeft als hoofdtaak de search and rescue tijdens offensieve inzet en infiltratie, bevoorrading en exfiltratie van speciale strijdkrachten in vijandelijk gebied onder alle mogelijk weersomstandigheden.

De HH-60G treedt hierbij zelfstandig op en pikt soldaten op na een landing of middels touwladders of een lier. Bij het aanvliegen voor dit soort operaties wordt laag en hard gevlogen om de dreiging zo laag mogelijk te houden. De vliegers trainen dus regelmatig hun hulpmiddelen als tactische low-levelvluchtprofielen, night vision goggles (NVG) en forward looking infrared (FLIR) bij alle weersomstandigheden.

De standaardbemanning van een Pave Hawk is gewoonlijk 5 man; 2 vliegers, een mecanicien en 2 parachutisten/redders. Het toestel kan daarnaast nog 8 man extra vervoeren. In het geval van dit project gaat dat een beetje veranderen. Er wordt in de serie eigenlijk altijd gevlogen met 2 vliegers, 2 schutters, die de beide machinegeweren bemannen, en daarnaast 3 hulpverleners. Soms komt het voor dat ze met 2 hulpverleners vliegen, maar dit is vaak alleen als er dusdanig veel gewonden worden verwacht dat er meer ruimte nodig is.

Pave hawks hebben onderandere een lier, om vanuit het hooveren personeel op de grond te zetten en terug te takelen, en meerdere systemen zoals de opvallende bobbel op de voorkant : de Forward Looking InfraRed Camera/Radar, zoals eerder genoemd, om warmtedoelen te kunnen vinden in bijvoorbeeld overstroomde gebieden etc.
Ook hebben ze gemonteerde machinegeweren, in de deuren is er de optie om M-60, M-240, of GAU-2B machinegeweren te monteren, daarnaast kunnen er twee 7,62 mm ''miniguns'' in de zijramen gemonteerd worden. Nu wil dat nog wel eens verschillen, je ziet ook regelmatig een Browning .50 M2 langskomen.

Afbeelding

Hier zie je een vooraanzicht van de Pave Hawk


Wat wil ik dus gaan doen met deze kit :

- De Revell Pave Hawk omtoveren met medische apparatuur en tassen.
- De Radarbol voorop de helicopter plaatsen
- De bij de kit geleverde machinegeweren vervangen met andere types zoals in de serie wordt weergeven
- Piloten en schutters maken die matchen bij het toestel
- PJ's maken en toevoegen

Uiteindelijk wil ik het misschien onderdeel gaan maken van een diorama, zodat ik het ook een beetje in de juiste context kan laten zien.
Dit hangt echter af hoe goed dit project verloopt, en of er tijd over blijft.

Ik hoop er komende week aan te beginnen.
Nu heb ik al vermeld dat het mijn eerste helicopter gaat worden.
Daarom zou ik graag van tevoren ook al wat tipjes ontvangen, waar ik eventueel op moet letten bij het bouwen van een helicopter.

Nou, dat is het even voor nu, ik hoop het begin snel te kunnen laten zien!





Met uiteraard vriendelijke groet,

Dan 23


Laatst bijgewerkt door Dan23 op di 04 maart, 2014 0:59 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 21:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Stoere chopper!

Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 21:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 689
ambitieus project, maar erg interessant. ben benieuwd wat je er van gaat maken. Als ik je een tip mag geven kijk eens bij Armycast kijken. deze hebben een aantal resin upgrade sets voor een HH-60. volgens mij met de correcte radar bol en een Flir bol.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 mei, 2013 21:02 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Brabant
Succes!
Ga je die ene maken met die mooie krulsnor op de neus? :mrgreen:

_________________
From this day, to the ending of the world,
We in it shall be remembered,
He, that sheds his blood with me,
Shall be my brother.
- William Shakespeare


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 okt, 2010 21:12 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Haaksbergen (overijssel)
@ LeonV : Dank voor de tip! ik ga zeker even kijken.

@ Jeffrey: Natuurlijk :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Hèhè, hij leeft weer hoor :brouw: 'k dacht al, die is verhuist naar verwegiestan.

Gaaf onderwerp , ben benieuwd naar je verslag!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 22:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ja, een erg leuk onderwerp. Ik ken de serie inderdaad en het is toch vrij heftig om naar te kijken.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 okt, 2010 21:12 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Haaksbergen (overijssel)
Klopt Heico, maar als je dan ziet hoeveel mensen eigenlijk zijn gered, dan wordt je daar toch wel even stil van...
Ik kan vertellen dan velen van de patiënten die ze hebben vervoerd het niet hadden gered als ze dat stuk naar het ziekenhuis hadden moeten rijden o.i.d.

Ook omdat het niet alleen maar soldaten zijn die gered worden, maar bijvoorbeeld ook een kind die een schot in het hoofd heeft gekregen. Zonder die actie had die het zeker niet gehaald. Zo wordt ook maar weer duidelijk dat oorlog meer treft dan alleen de vijand.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
In plaats van aftermarket, heb je wellicht iets aan de kit van Fujimi, UH-60J.

Afbeelding

Wat foto's van mijn model.

Afbeelding

Afbeelding

Wat een brute bak wil je maken. Die tankbuis voorop maakt het nog stoerderder.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ''PJ's''
BerichtGeplaatst: ma 03 maart, 2014 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 mei, 2013 21:02 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Brabant
@tsjopper bob
Dan heeft die alsnog aftermarket nodig voor die lange stok op de voorkant (Sorry, weet niet hoe die heet :oops: )

_________________
From this day, to the ending of the world,
We in it shall be remembered,
He, that sheds his blood with me,
Shall be my brother.
- William Shakespeare


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement