Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 0:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Na de SHADOW en de REAPER, had ik al door laten schemeren dat ik ook wel eens mijn UAV wilde bouwen. Ik zag dit mooi als duwtje in de rug om dit 'extra' project er even tussendoor te knallen. Want zo heel erg moeilijk lijkt het kitje niet te zijn. Ik heb het ooit eens gekocht omdat het niet duur was en weer eens wat anders is.

Even ter inleiding wat iedereen kan vinden, maar hier schaamteloos van Wikipedia is gekopieerd.
Citaat:
De MQ-1 Predator is een onbemand luchtvaartuig (Engels: Unmanned Aerial Vehicle (UAV) of drone) van de Amerikaanse luchtmacht die 57 vliegtuigen van dit type heeft. De Predator kan gebruikt worden als verkennings- en aanvalsvliegtuig. Hij is ingezet bij recente operaties in Afghanistan en Pakistan en wordt daar nog steeds gebruikt. Voor Operation Enduring Freedom is een squadron MQ-1 Predators gestationeerd op het Afghaanse vliegveld Bagram als onderdeel van het 445e Air Expeditionary Wing. In 2002 is de oorspronkelijke aanduiding RQ-1 gewijzigd in MQ-1, omdat de Predator naast zijn verkenningsrol ook kan worden bewapend (met Hellfire-raketten). Deze vliegtuigen zijn zeer belangrijk voor de luchtmacht. Aan de hand van met Predators verzamelde inlichtingen worden militaire besluiten op hoog niveau genomen. De Predator kan een lange tijd in de lucht blijven, is in staat gegevens realtime door te sturen naar het Command and Control Center en kan bewapend worden met 4 Hellfire antitankraketten. Deze Hellfire-raketten worden ook gebruikt door de AH-64 Apache gevechtshelikopter.


Plaatje van de doos:
Afbeelding

Er zijn 2 uitvoeringen mogelijk, ik ga even voor RUDD, geen aftermarket etc.
Afbeelding

2 sprues, 1 decalvelletje, let op de ingepakte vleugeluiteinden om 2 delicate antennesprietjes te beschermen, top Italeri !!
Afbeelding

Ach.... even knutselen en je hebt al iets van een 'vliegtuig'. Weinig tot geen flash, passing is erg goed. Ga alleen even plamuren om de vleugels strak met de romp te maken (al zie je op de foto ook wel iets van een paneellijn) en aan de onderzijde moet ik de bodemplaat plamuren om deze strak met de romp te krijgen tussen de hoofdvleugels en de achterste vleugels.
Afbeelding

Afbeelding

Even een vergelijk met een Spitfire (waar ik ook binnenkort mee begin in de Spitfire groepsbouw):
Afbeelding

Zoals vermeld, zijn er 2 opties. Ik ga voor de Italiaan, wellicht omdat iedereen de Amerikaan zou kiezen.
Afbeelding

Binnenkort meer.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op zo 16 feb, 2014 19:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
veel succes met deze. zie ik het goed en heeft deze geen bewapening meegekregen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 13:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Klopt. Geen bewapening.

Zoals vermeld in het stukje van 'wiki', de eerste aanduiding was RQ-1. In 2002 is dit gewijzigd in MQ-1, omdat de Predator naast zijn verkenningsrol ook bewapend kan worden met Hellfire-raketten.

Ik ga puur voor een verkenner, dus zonder Hellfire's. Op de plaats waar raketten aangebracht moeten worden, moest ik een dun stripje in de vleugel lijmen. Dat zal dan wel de plaats van de launcher zijn als je er een MQ-1 van wilt maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 16:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk kitje zo te zien, originele keuze om voor de Italiaanse versie te gaan.
Succes,

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 21:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Gaaf, nog een drone!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 0:43 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk inderdaad, nog een drone. Ook grappig dat je er een Italiaan van maakt, al had ik als iemand me zo zou vragen of er kleurverschil in zou zitten geantwoord van 'waarschijnlijk niet'.

En nu zal ik ook nog even terug smsen :P ;)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Vanavond modelletje ontvet/schoongemaakt met verfreiniger van de HEMA. Om wat kleurnuance te krijgen, een preshade van Vallejo 71052 'German Grey'. Dat preshaden heb ik toch nog niet echt lekker in de vingers, had gehoopt op wat dunne streepjes over de naden heen, zijn meer donkere vlekker geworden.
Afbeelding

Italeri geeft 'Medium Grey' aan voor de Italiaan. Dit omgenummerd naar Vallejo air geeft 71049. Deze kleur heb ik niet, ik ga voor 71050 'Light Grey'. Ietsje lichter, maar het verschil is minimaal, dus ik vind het wel best.

Bovenzijde na behandeling:
Afbeelding

Onderzijde na behandeling:
Afbeelding

Het kleurverschil komt er heel subtiel doorheen, ik ben wel tevreden. Nu even laten drogen voordat de laklaag er op gaat en we het modelletje op kunnen leuken met een paar plakkers. Gaat mooi vlot zo.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 1:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
strak spuitwerk.

Hopelijk is de decalaanduiding bij deze iets beter dan bij de mijne, ik denk dat ze daar 1 persoon de decals hebben laten maken en een andere de handleiding, zonder dat die elkaar ooit gezien hebben...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 11:02 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Dat gaat inderdaad lekker vlot zo. Wat de preshade betreft, dan moet je maar eens goed bij je broertje in de leer ;)
En de kleur, dat verschil zal waarschijnlijk minimaal zijn. En als je het nog gaat bewerken met een wash oid zal het uiteindelijke resultaat ook wel weer iets veranderen.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Preshade gaat wellicht wat strakker met Revell aqua, maar had even geen zin om daar een spuitmengsel voor aan te maken. Ik heb toch het idee dat hele dunne lijntjes met Vallejo wat lastiger te spuiten zijn omdat de spuitmond snel luchtdroog is en het voor de verf wat lastiger wordt om uit de spuit te komen.

Wash ga ik niet doen, model staat ook clean op de foto, zo ga ik hem ook neerzetten. Het is geen tank die dagelijks door het stof gaat. Het lijkt me dat deze toestellen lekker vertroeteld worden :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement