Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2014 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
All,

Voor deze groepsbouw bouw ik een Britse Challenger II tank van Dragon in de schaal 1/72.
Afbeelding
Afbeelding

Niet echt een mooie tank vind ik, daarom wel leuk om eens te bouwen. Ik ga een versie bouwen die door de Britten in Irak in 2003 is ingezet. Kit wordt OOTB gebouwd.

Wat geschiedenis:
Citaat:
The FV4034 Challenger 2 is a British main battle tank (MBT) currently in service with the armies of the United Kingdom and Oman. It was designed and built by the British company Vickers Defence Systems (now known as BAE Systems Land and Armaments).[5]
Challenger 2 is an extensive redesign of the Challenger 1. Although the hull and automotive components seem similar, they are of a newer design and build than those of the Challenger 1, and fewer than 5% of components are interchangeable. Challenger 2 replaced Challenger 1 in service with the British Army and is also used by the Royal Army of Oman. It has seen operational service in Bosnia, Kosovo and Iraq.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Challenger_2.

Dan over de kit:
Wat ik er tot nu toe van kan zien is dat de kit vrij gedetailleerd is en erg mooi opgebouwd. Helaas wel redelijk wat flash op vervelende plekken die weggewerkt moeten worden, alsook wat sprue-bevestigings-punten (tegenovergestelde van sinkmarks :P).

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2014 14:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Leuk dat je meedoet Jurrie!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2014 16:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Jij hebt wel vaker bewezen met die kleine inimini schaal uit de voeten te kunnen dus kom maar op met inimini-Chally! :mrgreen:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2014 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Ik ga mijn best doen. Mijn doel is om de modulatietechniek te gaan toepassen.

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 0:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
Dit ga ik zeker volgen; moduleren op deze schaal lijkt mij een behoorlijk grote uitdaging en leerrijk voor ons allemaal, succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 1:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Ik vind dit zelf juist één van de mooiste tanks...
In ieder geval veel succes met de bouw, ik ben benieuwd naar hoe het moduleren gaat slagen.
Wellicht pak ik ook nog wel even een 1:72 Challenger II van Trumpeter er bij als ik er de tijd voor heb.

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 mei, 2007 13:19 pm
Berichten: 700
Woonplaats: Oost Groningen
Jurrie,

modulatietechniek leg eens uit wat is dit precies, nog nooit van gehoord :oops:
overigens wel een mooie bak om te bouwen.

succes ermee
Fr.

_________________
Als je het niet probeert, zal je nooit het resultaat weten

in de planning:
Junkers Ju 87 Stuka 1/48 revell


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
Modulatie is het aanpassen van een monotone kleur om meer 'leven' in je model te krijgen. In de natuur bestaan monotone kleuren niet; licht en schaduw, vervaging door zonlicht, sleet en verwering, zorgen er voor dat voertuigen, vliegtuigen, etc...er in werkelijkheid vaak heel anders uit zien dan het kleurtje dat ze volgens de kleurcode zouden moeten hebben. Neem zwart: een zwarte auto zou er nieuw af fabriek monotoon zwart moeten uit zien, maar in werkelijkheid zie jij met je ogen lichtere en meer donkere oppervlakken. Dat komt doordat er in werkelijkheid geen echt zwart pigment bestaat (eigenlijk bestaat het wel, zuiver koolstof, maar dan alleen in laboratoria...), maar ook doordat er licht op de wagen valt, wat voor schaduwen zorgt en dus kleurverschillen. Een veel extremer voorbeeld: blader een uurtje door een boek met kleurenfoto's van IDF voertuigen en je zou geloven dat ze allemaal in een andere kleur gespoten zijn, nochtans gebruikt de IDF maar één FS kleur. Ik heb Merkava's gezien in Panzer Grau en in Olive Drab, al naar gelang van de lichtinval en het uur van de dag. Het houdt modelbouwers al jaren bezig :p
Modulatie is een methode om die verschillen op schaal weer te geven. De eenvoudigste manier om dat te doen is dry brushen en washen, zo krijg je fijne highlights en schaduw. Maar om de meer subtiele schakeringen tussen panelen weer te geven op schaal, volstaat dat niet. Daarom mengen modelbouwers basiskleuren met wit en zwart en andere kleuren en spuiten ze verschillende lagen om de kleur tot leven te brengen. Zo kun je een voertuig lakken in een grondlaag van Olive Drab uit het flesje en vervolgens met de airbrush moduleren met OD waar je geel aan toevoegt om de highlights te doen uitkomen en donkerblauw om de schaduwen te doen uitkomen. Modulatie kan heel subtiel zijn of net heel extreem. Het ligt eraan wat je wil bereiken en hoe ver je durft gaan. Op 1/35 kun je redelijk ver gaan omdat je oppervlakken vrij groot zijn, op 1/72 is het al een grotere uitdaging.
Om goed te moduleren lees je best eerst iets over subtractieve kleurmenging: http://nl.wikipedia.org/wiki/Subtractieve_kleurmenging


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 7:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
ik kijk er naar uit, de Challenger II heeft toch iets.

wat betreft die color modulation...nice, ik vind het altijd leuk om te zien hoe anderen dit aanpakken. Eén van de leukste technieken die er is, zeker als het na al het weatheren er subtiel uit blijkt te zien

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Dank voor alle reacties!

@Johan72,
Dank voor de uitleg/toelichting. Ik ga me met name focussen op de techniek van MIG, waarbij vlakken die het meest aan licht onderhevig zijn, het lichtst zijn, en die aan schaduw / minder licht onderhevig, lichter. Dit aangebracht met de airbrush. Normaliter werk ik al met het verkleuren van panelen, maar dit is weer een net wat andere techniek. Drybrushes en washes pas ik sowieso toe, daar verschillen we qua definitie over de term 'modulatie', aangezien ik dit als losse technieken beschouw die niet onder de modulatietechniek vallen.

Maar goed, what's in a word :).

Wordt in 1/72 een hele uitdaging, daarom ga ik het ook doen :).

Bouwfase - Stap #1
Met goede moed aan de kit begonnen. De eerste stap bestaat uit het aanbrengen van de loopwielen aan de hull. Altijd een irritant klusje, maar het lijkt al heel wat wanneer het gedaan is.

Geen problemen tegengekomen op één na, de achterste (tand)wielen bevatten enorm veel flash waar normaal uitsparingen (ovaalvormige) horen te zitten (B3/B4).
Afbeelding
Afbeelding

Bouwfase - Stap #2
De tweede stap brengt de eerste elementen op de toren aan. Hier geen problemen.
Afbeelding
Afbeelding

Tot de volgende update

Gr,

Jurrie
PS: Excuus voor de lagere kwaliteit foto's, dit ivm het feit dat ik op vakantie ben en ze met de telefoon neem
PS2: Zoals je ziet gebruik ik de pen veelvuldig om aan te geven wat ik gehad heb, niet gebruik of eventueel later aanbreng.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement