Tijd voor mijn bijdrage. Het wordt niet degeen die ik had gewild, maar deze:
In de doos bevinden zich de twee romphelften
en twee sprues, eentje met de onderdelen voor cockpit en motoren
en eentje met de rest, zegge en schrijven alles voor het landingsgestel en bommenruim.
De details zijn best aardig voor deze schaal:
Maar van die sprue gaat weinig gebruikt worden - deze moet in-flight... En da's maar goed ook, dat scheelt weer een
hoop werk om dit toonbaar te krijgen:
De kit is voorzien van ingegraveerd lijnenwerk waar verschillende losse onderdelen (lees: flaps en slats etc) bij elkaar komen
maar heeft verder slechts wat opliggend detail:
Ook dat wordt geen probleem, dat gaat er allemaal af. In deze schaal zal een stealth jet toch echt niks zichtbaars meer hebben...
Het gietwerk is niet overal even netjes, zie bijvoorbeeld dit bergje op de buitenkant
Maar da's uiteraard geen probleem.
En dan natuurlijk ook nog een enorme sprue met heldere onderdelen. Nou ja, eentje dan:
Revell levert een klein decalsetje bij, maar aangezien die uitsluitend voor een prototype is kan die rechtstreeks naar de reserveonderdelen.
Prototypes hebben immers niet meegedaan in dit verhaal...
En dus een aftermarketsetje aangeschaft waarmee je 5 verschillende toestellen kunt bouwen. Het wordt nog even uitzoeken welke, er
is keuze uit de
Spirit of Missouri, de
Spirit of Washington, de
Spirit of Alaska, de
Spirit of Pennsylvania en de
Spirit of New York.
De decals zien er prima uit, zelfs de kleine stencilling (NO STEP in 1/144...) is prima leesbaar.
Toppunt van ironie: een van de meest Top Secret bommenwerpers van de USA, en de enige aftermarket decalsheet in deze schaal verkrijgbaar
is van een Russisch bedrijfje (Begemot).
Tot slot levert Revell uiteraard wel nog een boekje bij:
Nou is dit van origine een span-tite kit, en dat is de merken. Droogpassen is leuk, maar je bent langer bezig de boel weer los te krijgen zonder het
te vernielen dan met het passen zelf...
Eerst maar eens wat reparatie gedaan daar waar het cockpitglas een de sprue zat:
Ziet er dramatisch uit. maar na wat schuurwerk variërend van 800 tot 12000 grit en een bad in de Future ziet het er straks prima uit.
Verder vast een begin gemaakt met de deuren van het landingsgestel. Die zijn er nier voor gemaakt in de gesloten positie te worden geplaatst, dus
al het detail aan de binnenkant moet eraf, getuige het volgende BEFORE / AFTER plaatje:
En om dat ding er dan ook nog mooi op te krijgen worden wat steuntjes aangebracht:
Tot mijn grote verbazing passen beide deuren van het bommenruim vrijwel vlekkeloos (nadat ook dar het detail eraf is gehaald).
Verder is dit kitje erg eenvoudig. Glas erin, vleugeltjes en motoren erop en klaar. Een ideale kandidaat dus om eens wat verlichting te doen. Al eens eerder
geprobeerd en hopeloos gefaald, maar nu wordt het simpeler: een zacht wit LEDje voor de cockpit, en een oranje/gele voor de motoruitlaten. Grootste
probleem zal zijn het geheel op een standaard te krijgen....
Wordt Vervolgd....