Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2014 19:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Tijd voor mijn bijdrage. Het wordt niet degeen die ik had gewild, maar deze:

Afbeelding

In de doos bevinden zich de twee romphelften

Afbeelding

en twee sprues, eentje met de onderdelen voor cockpit en motoren

Afbeelding

en eentje met de rest, zegge en schrijven alles voor het landingsgestel en bommenruim.

Afbeelding

De details zijn best aardig voor deze schaal:

Afbeelding

Maar van die sprue gaat weinig gebruikt worden - deze moet in-flight... En da's maar goed ook, dat scheelt weer een
hoop werk om dit toonbaar te krijgen:

Afbeelding

De kit is voorzien van ingegraveerd lijnenwerk waar verschillende losse onderdelen (lees: flaps en slats etc) bij elkaar komen
maar heeft verder slechts wat opliggend detail:

Afbeelding

Ook dat wordt geen probleem, dat gaat er allemaal af. In deze schaal zal een stealth jet toch echt niks zichtbaars meer hebben...

Het gietwerk is niet overal even netjes, zie bijvoorbeeld dit bergje op de buitenkant

Afbeelding

Maar da's uiteraard geen probleem.

En dan natuurlijk ook nog een enorme sprue met heldere onderdelen. Nou ja, eentje dan:

Afbeelding

Revell levert een klein decalsetje bij, maar aangezien die uitsluitend voor een prototype is kan die rechtstreeks naar de reserveonderdelen.
Prototypes hebben immers niet meegedaan in dit verhaal...

Afbeelding

En dus een aftermarketsetje aangeschaft waarmee je 5 verschillende toestellen kunt bouwen. Het wordt nog even uitzoeken welke, er
is keuze uit de Spirit of Missouri, de Spirit of Washington, de Spirit of Alaska, de Spirit of Pennsylvania en de Spirit of New York.

Afbeelding

De decals zien er prima uit, zelfs de kleine stencilling (NO STEP in 1/144...) is prima leesbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Toppunt van ironie: een van de meest Top Secret bommenwerpers van de USA, en de enige aftermarket decalsheet in deze schaal verkrijgbaar
is van een Russisch bedrijfje (Begemot).

Tot slot levert Revell uiteraard wel nog een boekje bij:

Afbeelding

Nou is dit van origine een span-tite kit, en dat is de merken. Droogpassen is leuk, maar je bent langer bezig de boel weer los te krijgen zonder het
te vernielen dan met het passen zelf...

Eerst maar eens wat reparatie gedaan daar waar het cockpitglas een de sprue zat:

Afbeelding

Ziet er dramatisch uit. maar na wat schuurwerk variërend van 800 tot 12000 grit en een bad in de Future ziet het er straks prima uit.

Verder vast een begin gemaakt met de deuren van het landingsgestel. Die zijn er nier voor gemaakt in de gesloten positie te worden geplaatst, dus
al het detail aan de binnenkant moet eraf, getuige het volgende BEFORE / AFTER plaatje:

Afbeelding

En om dat ding er dan ook nog mooi op te krijgen worden wat steuntjes aangebracht:

Afbeelding

Tot mijn grote verbazing passen beide deuren van het bommenruim vrijwel vlekkeloos (nadat ook dar het detail eraf is gehaald).

Verder is dit kitje erg eenvoudig. Glas erin, vleugeltjes en motoren erop en klaar. Een ideale kandidaat dus om eens wat verlichting te doen. Al eens eerder
geprobeerd en hopeloos gefaald, maar nu wordt het simpeler: een zacht wit LEDje voor de cockpit, en een oranje/gele voor de motoruitlaten. Grootste
probleem zal zijn het geheel op een standaard te krijgen....

Wordt Vervolgd....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2014 20:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Gaaf ding is dit, alhoewel ik zelf de F-117 net wat stoerder vind.
Succes,

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2014 23:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Aah, de B-2! Stoer ding! Je kent de 1/72 van Vojtech neem ik aan wel? De B-2 der B-2's van plastic: http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... -2/00.shtm

En anders is het een stukje inspiratie :) Blijft enorm knap wat deze man hiermee heeft gedaan, zelf deze kit (in mijn begindagen als modelbouwer) ook eens gedaan en dat viel allemaal vies tegen. Toen ik dat ding na een paar maand nog eens goed wou bekijken waren de vleugels spontaan weer losgeknapt zo krom was dat ding en zoveel spanning zat er op.

In ieder geval, ik vermoed dat je wat dat betreft wat minder werk er van zult hebben. Je zegt dat je hem vliegend wilt maken, hoe had je dat in gedachten?

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 1:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik kijk ook liever naar een F-117, maar zo'n B-2 is ook erg imposant om te zien. Gracieus ook, hoe zij vliegt.

Je hebt voor een standaard verschillende mogelijkheden: hout, ijzer, doorzichtige staaf (plexyglas). Ik heb eens een moer in het model gelijmd, waarin ik dan een stuk draadeind kon draaien. Dat draaieind was weer bevestigd op het hardstenen voetje van een oude beker die ik eens gewonnen had (wellicht goedkoop te vinden in een 2e-hands winkel).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 11:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wat een bijzonder vliegtuig is dit. Dat zoiets kan vliegen hè.
Kan je nog wat vertellen over hun operationele geschiedenis, was er niet iets met de langste raid?

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 13:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ja, een apart ding, ik heb hem zelf eens in het echie gezien in het USAF museum in Dayton,OH!
Afbeelding
Ben benieuwd wie hem eens in 1:48 uit gaat brengen.. :D

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 15:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 26 feb, 2012 17:47 pm
Berichten: 254
Woonplaats: Suwâld
Deze ga ik ook zeker volgen, staat ook hoog op m'n wishlist. Twee jaar geleden nog op Fairford gezien. Majestieus ding .... :shock:

_________________
Think Big, Act Small......


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 21 aug, 2011 22:39 pm
Berichten: 394
Woonplaats: Almere
Eelcog schreef:
Wat een bijzonder vliegtuig is dit. Dat zoiets kan vliegen hè.

Gr.
Eelco



Dat komt door een zeer geavanceerd computer systeem Eelco..

Quote van Wiki
In order to address the inherent flight instability of a flying wing aircraft, the B-2 uses a complex quadruplex computer-controlled fly-by-wire flight control system, that can automatically manipulate flight surfaces and settings without direct pilot inputs in order to maintain aircraft stability. The flight computer receives information on external conditions such as the aircraft's current air speed and angle of attack via pitot-static sensing plates, as opposed to traditional pitot tubes which would negatively affect the aircraft's stealth capabilities.The flight actuation system incorporates both hydraulic and electrical servoactuated components, and it was designed with a high level of redundancy and fault-diagnostic capabilities.


even door translate.(caretaker)google heen

Om de inherente instabiele vlucht van een vliegende vleugel vliegtuig aan te pakken, maakt de B-2 gebruik van een complex quadruplex computergestuurde fly-by-wire flight control systeem, die automatisch de vlucht oppervlakken en instellingen zonder directe ingreep van de piloten kunnen manipuleren om de stabiliteit van de vliegtuigen te handhaven. de vlucht computer ontvangt informatie over de externe omstandigheden, zoals de huidige luchtsnelheid en de invalshoek van het vliegtuig via de pitot-statisch sensing platen, in tegenstelling tot traditionele pitot buizen wat nadelig zou zijn stealth-mogelijkheden van het vliegtuig. de vlucht bediening systeem bevat zowel hydraulische en elektrische servogestuurde onderdelen, en het werd ontworpen met een hoge mate van betrouwbaarheid en fout-diagnostische mogelijkheden.

_________________
\m/ (-_-) \m/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
prutser332 schreef:
Afbeelding

Wat is dat ding groot! :shock: Ik was er echt van overtuigd dat hij kleiner was, maar dat zal wel gezichtsbedrog zijn geweest. Ik heb persoonlijk niks met moderne vliegtuigen, maar aparte kisten zoals deze trekken toch altijd wel mijn aandacht. Ik ben benieuwd hoe je een geheel uniform gekleurd model als deze toch realistisch gaat verven, met genoeg variatie.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 jan, 2008 20:33 pm
Berichten: 3690
Woonplaats: Pforzheim, Duitsland
Heel gaaf ding. Blijf je bouw volgen en ben benieuwd naar je vorderingen. Hij ligt hier nog in 1:72 dus jou verslag is een mooie inspiratie :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement