Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2013 23:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
De T-54/55 is de meest geproduceerde tank ooit. De Russen wilden een tank met de snelheid en mobiliteit van een T-34 en de vuurkracht van de JSII. De serieproductie van de T-54 begon in '51. De eerste versie had nogal wat onderdelen gemeenschappelijk met de laatste T-34 modellen, onder meer de 'spider' wielen en de (verbeterde) motor. Terloops: ook de latere T-62 volgt diezelfde lijn, zelfs de T-72, pas met de T-64 kwam er een compleet nieuwe tank.)
Het voornaamste uiterlijke kenmerk van de T-54 is de ventilatorkap bovenop de toren, voor de koepel van de commandant. De
vroege T-54's hadden ook een afwijkende toren en een kanon zonder rookafzuiger.
Ervaringen en nieuwe ontwikkelingen leidden tot de T-55, in productie vanaf '59. Voornaamste verschillen: verbeterd kanon
en vuurleiding, IR uitrusting, ABC bescherming en nieuwe wielen van het 'starfish' type (al had de late T-54 die ook al).

Paar algemene kenmerken:
Aangezien de tanks 'familie' zijn, hebben veel oudere exemplaren updates gekregen. Zo is het niet ongewoon T-54's te zien met een later kanon, latere wielen en IR uitrusting. Of T-55's met buikpantser van T-62 en wielen en tracks van een T-72.
De T-54/55 is de AK-47 onder de tanks: robuust, simpel en hoe minder onderhoud hij heeft, hoe beter hij werkt. Ze kunnen onderhouden worden door iedereen die kan lassen en iets van motoren en machines kent. De tank is niet echt goed beschermd en in theorie niet opgewassen tegen een moderne tank. Maar dat belet niet dat er tijdens de eerste Golfoorlog minstens twee M1's uitgeschakeld zijn door een Iraakse T-55. Kortom, een ideaal instrument voor derde-wereld legers. De Afghanen gebruikten ze ook zo: viel er een stuk af, dan herstelden ze dat indien nodig en mogelijk, anders reden ze gewoon verder zonder. Een T-54/55 kan jaren dienst doen in de meest extreme omstandigheden in een woestijn of jungle. De IDF kreeg een grote hoeveelheid tanks in handen tijdens de oorlogen van '67 en '73 en bouwde ze om met Britse L7 kanonnen. Btw: de Achzarit, weldra beschikbaar van Meng, is gebouwd op een T-55 chassis.
Kortom: je zou kunnen zeggen dat er zo veel verschillende versies zijn van de T-54/55 als er individuele exemplaren zijn.

Ik ga voor de GB twee tanks maken: een T-54 van de Taliban en een T-55 van de Noordelijke alliantie. Even de context schetsen: nadat de Russen vertrokken waren uit Afghanistan, viel het land in chaos. Met als centrale overheid een communistisch regime onder president Nadjibullah. En als voornaamste rebellengroepen de door Pakistan gesponsorde Taliban die een islamitisch kalifaat wilde installeren. En aan de andere zijde de Noordelijke Alliantie, een min of meer vast verband van meer gematigde groepen die ook de communisten wilden omver werpen maar wel hun autonomie wilden behouden. De Taliban vochten met alles wat ze in handen konden krijgen, de Noordelijke Alliantie had nauwere banden met de regering en kreeg - volgens mij - steun van de Russen en de Amerikanen via het regime. Resultaat is dat de Taliban tanks een zootje ongeregeld zijn met de meest waanzinnige 'camouflages' en geschilderde slogans terwijl de Alliantie tanks er veelal 'normaler' uitzien in Russisch groen, eventueel met geïmproviseerde camouflage en veel beter onderhouden zijn.
Ik was al langer van plan een paar Afghaanse tanks te maken, maar de trigger was een hele mooie set decals van Bison. Ik weet niet wie er achter Bison zit, naar het schijnt een kerel uit Polen die heel erg goed werk levert en blijkbaar een voorkeur heeft voor alles wat verwaarloosd is door de mainstream fabrikanten. And I like it!

Voor de modellen ga ik een kitbash maken van Esci, Trumpeter, AM van Eduard, Verlinden en nog wat obscuur spul dat ik in
de loop van de jaren verzameld heb. Ik wéét dat Tamiya een zo goed als perfecte T-55 maakt, dus je hoeft me dat niet te vertellen in de comments. Ik hou van prutsen met oude modellen en scratch builden. Ik ben begonnen met modelbouw in de vroege jaren '80 toen er zo goed als niets was, Tamiya maakte nog rotzooi, Italeri was beter maar moeilijk te vinden, Dragon bestond nog niet en de T-55 van Esci was verre van perfect maar wel een kleine revolutie. De M60 van Esci is trouwens nog steeds de beste Patton en een van de beste kits ooit, maar dit terzijde :p

Ik ga morgen of overmorgen een paar foto's posten van de dozen en inhoud en ik ga trachten in de loop van de constructie uit te leggen waarom ik welk onderdeel kies. Nu nog even mijn vrouw overtuigen om de keukentafel te gebruiken om te
bouwen. De zolder is zo eenzaam. ^^


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 2:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit lijkt een erg leerzaam topic te gaan worden. Who needs Tamiya?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 11:48 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Kom maar snel door met de foto's. Ik ben nieuwsgierig geworden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 12:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk stukje, kom maar gauw met je foto's! Ik ben wel benieuwd. Het is misschien eenzaam op zolder, maar je concentratie kun je dan wel makkelijk vast houden. :)

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
Hier alvast de T-54 zoals hij er zou moeten gaan uitzien. Wel met toren nog op de tank :p

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 15:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
Heel leerrijke foto, trouwens, je ziet de grondkleur van Russisch groen, de camouflagevlekken die duidelijk met een spuitbus (autolak?) aangebracht zijn over verweerde lak, de roest van jaren gebruik zonder al te veel onderhoud, de versleten rubberbanden om de wielen. Alles wat niet echt vast zat, is weg, dus we hoeven niet wakker te liggen over ontbrekende onderdelen. Als je details ziet die mij misschien nog niet opgevallen zijn, roep je maar. Ik kan niet wachten om er aan te beginnen :p
O, en nog iets: ik weet dat ICM dik tien jaar geleden een setje had van Taliban of Mujahideen strijders, los of samen in een doos met een Stalinorgel. Mocht er iemand van jullie dat hebben, wil ik het graag overkopen. Ik heb YT filmpjes van een Taliban T-tank waar minstens tien soldaten op meereizen en ik zou graag iets dergelijks doen in een diorama.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
Ter inspiratie en motivatie de Bison decal instructies. Volgens mij is er ooit een Taliban eenheid per vergissing een autodepot binnen gereden en hebben ze zich geamuseerd met de verfjes.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 16:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuke foto inderdaad. Lijkt me niet erg camouflerend al die kleuren haha.
Die ene op het decal-vel is nog wel simpel groen, die soldaten verveelden zich zeker niet? :lol:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Leuk, nog een bad guy. Ik was al bang dat ik de enige was. :wink: Ik ben benieuwd hoe je van allemaal losse onderdelen 2 tanks gaat maken, je hebt nu wel veel vrijheid wat betreft het uiterlijk. Wel leuk, al die rare patronen op de tanks.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Taliban T-54
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 23:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
Tomska schreef:
Leuk, nog een bad guy. Ik was al bang dat ik de enige was. :wink: Ik ben benieuwd hoe je van allemaal losse onderdelen 2 tanks gaat maken, je hebt nu wel veel vrijheid wat betreft het uiterlijk. Wel leuk, al die rare patronen op de tanks.

Het zijn géén losse onderdelen, het is een kwestie van het meest bruikbare/realistische te selecteren. Zoals het er nu naar uitziet, zal dat het chassis van Esci worden met de toren van Trumpeter. Met de nodige AM en scratch. Hoe en waarom leg ik morgen wel verder uit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement