Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 dec, 2013 17:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mijn tweede bouw zal deze imposante tank zijn. De M1 Abrams die flink is opgewaardeerd de laatste jaren om hem combatproof te maken in een stedelijke omgeving.
M1A2 SEP Abrams Tusk II: De naam is een flinke mond vol, laat ik eens uitleggen wat voor wat staat.
M1: dat is de MBT (Main Battle Tank) van de USA. Het is een grote en krachtige tank voor een bemanning van 4 personen. Iedereen op dit forum herkent de tank wel.
Abrams: de tank is vernoemd naar Creighton Abrams. Hij was een belangrijke generaal uit de jaren '40/'50 en '60 in het Amerikaanse leger.
A2: Dat betekent dat de M1 is opgewaardeerd tot de A2 versie. Het biedt de tankcommandant een onafhankelijke thermische zicht en de mogelijkheid om, heel snel, te schieten op twee doelen. Tevens zit er een 2e generatie verarmd uranium bescherming op.
SEP: System Enhancement Package. Dat betekent dat er een 3rd generatie verarmd uraniumbescherming opzit en andere componenten met een grafieten coating.
TUSK: Tank Urban Survival Kit. Na de vlot verlopen Golfoorlog in 2003 kregen de Amerikanen te maken met een ander soort gevechten. Niet tegen een leger zoals we dat kenden maar tegen groepen als burgers verkleedde vechters die in de steden vochten. De Abramstanks waren daar niet tegen opgewassen. Ze verloren meer tanks in straatgevechten dan tijdens de reguliere gevechten in de woestijn! Deze upgrades omvatten een reactief pantser aan de zijkanten van de tank en slat armour (vergelijkbaar met die op de Stryker) op de achterkant ter beschermen tegen raket-aangedreven granaten. Een Transparante Armor Gun Shield en een thermisch vizier systeem worden toegevoegd aan de bovenkant en een Kongsberg Gruppen Remote Wapen torentje met een .50 kaliber machinegeweer (weer vergelijkbaar met die op de Stryker). Een exterieure telefoon laat ondersteunende infanterie communiceren met de tankcommandant.
II: Het is alweer een geupgrade versie van de TUSK.

Zo. Dat weet je weer.

En hoe ziet dat er dan uit?
Afbeelding

Afbeelding

Een closeup van het torentje.
Afbeelding

Natuurlijk is de tank ideaal om er even een dutje onder te doen.
Afbeelding

De kit is van Tamiya. Een fantastische kit, natuurlijk is dit een shake and bake. Heerlijk. Echt zin in!
Afbeelding
Hier een review met inbox foto's: http://www.armorama.com/modules.php?op= ... nt&id=8599 en nog een kortere review van een bekende: http://www.militaryscalemodelling.com/r ... -ii-35326/

Nog enkele weken geduld hebben. Dus nu even knallen met mijn AMX-30!

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 dec, 2013 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Hehe, het lijken net dakpannen aan de zijkant, maar dat is dus dat uranium? Even off-topic: waarom werkt uranium zo goed als pantser? Komt dat omdat uranium een relatief zwaar element is?
Gave tank heb je uitgekozen Eelco. Ik denk dat er wel meer Abrams gebouwd gaan worden in deze gb. Mijn tankje heeft geen schijn van kans tegen jouw tankgeweld. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 dec, 2013 19:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Mooi kitje inderdaad, ik heb hem hier zelf ook liggen en genomineerd voor deze groepsbouw. Kan ik mooi even spieken bij jou. Ga je er ook nog iets van bepakking op doen?

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 dec, 2013 23:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Gaaf ding is dit zeg! :o
Deze kit ga ik ook zeker nog eens kopen, veel succes er mee.

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2013 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
ik vind de TUSK II versie van de Abrams een ontzettend lelijke uitvoering, maar het is wel bruut. Ik kijk er naar uit om je hem te zien bouwen.

(tip: AFV Club heeft een lekker setje reflective lense stickers - die maken het model helemaal af, heb ze gebruikt op mijn M1A1 AIM)

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 sep, 2013 21:06 pm
Berichten: 19
Woonplaats: Geraardsbergen, België
Dit ding illustreert perfect waar de Russen en de Amerikanen het voorbije decennium keihard mee geconfronteerd zijn: een MBT is gemaakt om tegen andere tanks te vechten op afstand en in open terrein. Van zodra het up close en personal wordt, zeker in verstedelijkt gebied, loopt het klassieke ontwerp tegen zijn grenzen aan: een stilstaande tank is een 'sitting duck'. Infanteristen met lef en doodsimpele wapens, kunnen een tank makkelijk uitschakelen. En dan krijg je dit soort 'stekelvarkens' met uitbreidingen en aanpassingen aan alle kanten. Het zou mij niet verbazen als de MBT over nog 's tien jaar geschiedenis is. Ik denk dat stadsguerilla's en 'gewone' oorlogen in de toekomst zullen uitgevochten worden met drones, robots en onbemande voertuigen. Mocht ik vandaag minister van defensie zijn, ik investeerde in hoogtechnologische projecten met bijbehorende technici en voorts in de opleiding van grotere eenheden commando's en special forces.
Los daarvan is het wel een errug interessant bouwproject. Hoe meer een voertuig aangepast is aan echte oorlogsomstandigheden, hoe leuker het is om het na te bouwen en te verven. Geen wonder dat Duitse en IDF voertuigen verreweg de populairste modelbouw onderwerpen zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 14 dec, 2010 9:13 am
Berichten: 119
Damn, dit is een brute tank... succes!

_________________
Groet, Paul
-------
Af in 2014: 1/72 JU-87 G-2 , 1/72 A-10a Thunderbolt II voor War on Terror Groepsbouw, 1/72 Me-262 A-1a en 1/72 Me-163 voor groepsbouw Zu wenig & zu spät: Duitse operationele jets in WOII
WIP: 1/72 Eduard BF110 G2 / 1/72 Hobby Boss Heinkel HE-162 / 1/72 PM Model DFS-194


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Bruut inderdaad, vind het zo wel wat hebben. En een mooie Tamiya kit beschikbaar maakt de keuze makkelijk denk ik zo?!

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 15:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ik ben klaar met mijn AMX-30 (viewtopic.php?f=2&t=41392&start=40) dus kan ik mooi aan de slag met mijn Abrams. Ik pak den doosch en ik schud!! Ik open den doosch ende kijk eensch aan.
Afbeelding

Nog een keer schudden!!
Afbeelding

Heerlijk zeg, wat een eenvoud, gebruikersvriendelijkheid en passing. Maar wat zag ik in de romp!? Toen was ik zeven! Dus de basis van deze kit is al enorm oud. Hoogbejaard bijna! ;)
Afbeelding

Ook de wieltjes zitten in elkaar en met een scherp mesje freesde ik het randje weg.
Afbeelding

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 15:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Gaaf hoor, de bouw ziet er tot nu toe al strak uit!

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement