Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 214 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kinetic 1/35 M-ATV Done
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 2:29 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Toen ik op 24 maart van dit jaar de beurs van 25 jaar Modelbouw Leuven zou gaan verlaten, stelde ik tot mijn ontsteltenis vast dat ik nog niet veel soeps in mijn plastic zakje had verzameld. Een ouwe Esci Flak die ik alleen kocht voor de figuurtjes, een stel voorwielen voor een halftrack, niks gewonnen bij de tombola... Niks waar je al glunderend huiswaarts mee keert, dus. Ik besloot dan maar eens te kijken bij Sturmtiger welke kitjes me nog niet opgevallen konden zijn. Ik loop zo'n beurs toch altijd een drie-viertal keren op en af met het gevoel dat er misschien nog iets bruikbaars boven komt als je er vanuit een andere hoek naar kijkt. Toen zag ik deze staan.

Afbeelding

Ik zou toen 's anderendaags al aan een zwaarbewapend terreinvoertuig beginnen (http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=36056&f=195) en werd misschien daardoor beïnvloed. Blindelings heb ik dan maar deze kit gekocht zonder reviews te controleren, deze doos zag er namelijk zo cool uit en de prijs zo indrukwekkend (toch in de veertig euro) dat de inhoud moeilijk teleurstellend kon zijn. Ik wist niet dat er van dit type recent nog een andere kit uitgebracht was van Panda Models. Deze twee kits zijn meteen aan een vergelijkend onderzoek onderworpen toen ze uitkwamen en daardoor kwam aan het licht dat er tussen beide kits heel wat verschillen waren in de verhoudingen van de kitonderdelen. (http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/kinetic/k61007.html) Het zag er naar uit dat de Panda de superieure kit was en dat er grootteverschillen tot 10 procent optraden. Die zouden het heel moeilijk gaan maken om met dit model ooit een realistische kit neer te zetten. Ik werd daar nog eens op gewezen toen ik het Pandamodel bekeek op de stand van KMK Mol dit jaar in Putte. Daarna zag ik de Kinetic bij de stand van Leuven en viel me het verschil in glaswerk al meteen op:

Afbeelding

Afbeelding

Dat is ook de drijfveer om met dit model aan een groepsbouw mee te doen, iets wat me onbegonnen werk lijkt als je ook nog eens alle correcties en vervangingen zou moeten uitvoeren binnen de zes maanden. Een andere meevaller is dat hij onveranderlijk helemaal in zandkleur ingezet is, wat de schilderwerken ook zal vereenvoudigen.

Desalniettemin vond ik het nodig om weer een aantal goodies in te slaan op volgende beurzen, omwille van het feit dat je hier reeds heel wat voor kan terugvinden. Dit ligt er uiteindelijk allemaal op de tafel.

Afbeelding

De linkerzijde is wat je in de doos rechtsboven terugvindt. Rechts heb ik de referentie en de extra's gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De sprues vullen de doos goed op. De gietkwaliteit en de details zijn fijn maar ook weer niet super. Zeker de clearparts zijn een spijtige affaire, want je kan op mijn foto zien dat ze niet erg strak gegoten zijn en dus ook niet de indruk van echt glas geven. Hiervoor zal ik waarschijnlijk een alternatief moeten zoeken, want ik heb gemerkt op mijn laatste beursbezoek dat ze afbreuk doen aan het model. Er zitten ook vinylonderdelen bij en deze waren het grootste punt van kritiek uit de reviews. Om die reden besloot ik ze niet te gebruiken en ook de remleidingen zullen waarschijnlijk vervangen worden.

Afbeelding

De weighted resinwielen zijn van Real Models. Je moet er bij de extra's voor deze kit wel goed op letten dat je ze voor het juiste merk koopt, want er is verschil in de aansluiting van de as op het wiel. Omdat de SKP lichtenset op mijn DANA zo plezierig was om te maken, heb ik ook hier weer zo'n setje gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Bij de kit zat al een klein vel p.e. om de radiatorgrille te bouwen (overigens zit er geen motor in de kit maar daar hoef je niet per se wat van te tonen) maar ik vond dat er nog wat zaken voor verbetering vatbaar waren. Het is namelijk zo dat Kinetic niet in licentie werkte voor Oshkosh dat de M-ATV fabriceert. Men vond het wijselijk om dus ook de merknaam niet op de kit te tonen. Dit kan je met deze Voyager basis-p.e.-set corrigeren, naast andere toevoegingen aan bijvoorbeeld de dakkoepel. Het is een beetje zonde dat je een detailset koopt voor een kit die op zich al wanverhoudingen tentoonspreidt, maar ik kon toch niet meer terug... Tenslotte zie je nog een fraai referentiewerk dat uitgebracht is door AK (die van de verweringssetjes) en dat alle hoeken en kanten van deze stofbak uitdiept.

Tenslotte nog wat feitenmateriaal:

Afbeelding
(foto http://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_M-ATV)

Na veldervaring in Irak was gebleken dat de doorsnee APC op wielen in de vorm van de HMMWV ontoereikend was om een gevechtscrew weerstand te bieden aan wat dagelijkse sleur zou blijken in dat van insurgents en IED-mafkezen vergeven landje. Onvoldoende pantserdikte, chassishoogte en hellende carrosserievlakken bleven slachtoffers eisen. Voor Afghanistan moest er dus iets komen dat al deze zwakke punten kon verslaan. Oshkosh leverde het winnende ontwerp voor de Mine resistant ambush protected All Terrain Vehicle. Je vindt een aantal testgegevens en een interview op http://www.caranddriver.com/reviews/oshkosh-m-atv-specialty-file. De M-ATV combineert een aantal maatregelen tegen aanvallen door terroristen, zoals het shockproof interieur met zetels die alleen indirect bevestigd zijn via riemen en opbergruimtes om alle voorwerpen in vast te maken zodat de schokgolven bij een mijnexplosie de inzittenden niet kunnen verwonden. Er is een reservewiel dat met een takel kan neergelaten worden. Het kijkglas heeft een binnen- en een buitenpaneel waardoor het niet met een enkele granaat doorboord kan worden, wat deze klasse voertuigen een kenmerkend uitzicht geeft. Met een topsnelheid van 65 km/u en een goede off-roadkwaliteiten is dit voertuig goed aangepast aan het strijdtoneel. Verschillende wapenplatformen zoals CROWS, een mijnenvegerversie en RPG-netting zijn beschikbaar. Er is wel niet veel bagageruimte in de achterbak, schijnt het.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 9:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
In een woord: gaaaaf! Interessante informatie en inleiding Steven.

Deze kit is nieuw onbetaalbaar in 1/72, ik had deze graag ook willen maken. Ik ben benieuwd, die aanpassingen lijken me moeilijk. Wel een mooie uitdaging.

Wist je trouwens dat wanneer de Amerikanen uit Afghanistan wegtrekken, ze van plan zijn alle MRAP's en M-ATV achter te laten als oud schroot?
Bizar, laat onze landmachten er maar een paar van kopen :lol: (al is het alleen maar om er cool uit te zien in deze wagens)

Ik wil je onderstaand boek aanbevelen, er staat veel info in over het terrein en de voertuigen (waaronder de M-ATV)
Afbeelding

Groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 jan, 2010 14:45 pm
Berichten: 662
Woonplaats: Antwerpen, België
ziet er een leuke kit uit, Steven. En veel leuke goodies! Hopelijk passen die SPK lenzen goed...ik heb ooit een setje voor de Merkava IV in huis gehaald en hun afmetingen klopten langs geen kanten voor het model...heb uiteindelijk enkel de koplampen gebruikt...zonde

Cheers

_________________
https://www.facebook.com/trackswheelsnprops


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 11:04 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Tsja, Kinetic.. Het merk van Luckymodel zelf. Ik heb er voor review doeleinden al een paar door mn handen gehad, en het 'oogt' altijd wel leuk en aardig. Maar het is inderdaad niet erg 'fijn' te noemen dat gietwerk. Als model zelf vind ik het altijd wel volstaan, maar voor puristen mankeert er inderdaad vaak nogal het een en ander aan. Ikzelf ben verre van purist te noemen en doe deze hobby 'for the fun of it' maar ik had met bv de M109A2 van Kinetic toch meer werk dan dat ik had verwacht van zo'n nieuwe kit en eentje die in NL bijna achterlijk duur is. Ik verwacht dus ook inderdaad dat dit geen 'shake and bake' zal gaan worden, maar dat is het sowieso nooit met zoveel extra's erbij.

Succes met deze!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 12:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Mooie intro van een bakbeest! Ik wil deze wagen ook nog eens een keer maken.

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 23:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
@Daan: ik ben het boekje nog niet tegengekomen, maar zoiets zou ik zeker eens doornemen. Temeer daar de Dingo ook nog op het programma staat, al zal dat niet voor de groepsbouw zijn.
@Wouter: dan had je pech, bij de DANA zaten ze net goed. Er ontbrak wel een exemplaar in de set, gelukkig was dat te camoufleren.

Afbeelding

@Heico: ik heb forumdiscussies teruggevonden waaruit wel blijkt dat ze bij Kinetic zulke kritiek ter harte nemen, bijvoorbeeld toen het over de prijs/kwaliteit ging van de M109 was er een reactie van de producent die zich daarvoor verontschuldigde.

@Eelco: dan weet je nu welke kit je moet kiezen... Tenzij je niet van p.e. houdt, want dat zit er wel in grotere mate bij de andere kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 15:19 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben alvast begonnen aan het interieur, want Kinetic begint bij het onderstel maar ik concentreer me eerst op wat Voyager doet. Het volledige rek waar de boordcomputer en accessoires in zitten wordt vervangen door metaal. Hier zie je al enkele delen die met de etch-mate geplooid zijn en gedeeltelijk ineen zitten.

Afbeelding

Om het rek te verstevigen worden dwarsstangen gebruikt. Hier slaat Voyager de bal een beetje mis. Als ik mijn referentiefoto niet had gehad, dan zou ik deze stangen fout bevestigd hebben. Men wil ze op de hoeken zetten maar ze moeten iets lager of verder op de frames ingevoegd worden.

Afbeelding

Aan de achterkant zou ook zo'n stang moeten. Die bleek bij het dryfitten een heel stuk te lang.

Afbeelding

Wanneer ik ging kijken in mijn boek, was de stang er niet eens.

Afbeelding

Dit wordt dus constant opletten geblazen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 15:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
De eerste update! Steven heeft de eer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 16:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Erg gaaf ding is dit, en een dergelijk voertuig kan natuurlijk ook absoluut niet ontbreken in deze GB vind ik.
Het eerste PE werk ziet er in ieder geval al strak uit, succes.

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kinetic 1/35 M-ATV
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2014 16:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dank jullie, jongens. Ik heb de M-ATV net nog in een film gezien, namelijk Man Of Steel. Een behoorlijk militaristische film geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 214 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement