Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Mijn bijdrage voor de groepsbouw War on Terror heeft te maken met een operatie genaamd 'Anaconda'. Het gaat over een gevecht op de bergtop Takur Ghar (+/- 11 000 voet) waar een Navy SEAL uit een MH-47 viel en uiteindelijk alleen achterbleef. Op deze bergtop wemelde het echter van de Al-Qaida strijders

Geschiedenis
Operation Anaconda, zoals de Yanks het noemen, was een van de eerste grote niet geheime operaties, in navolging van de aanval op Tora Bora, die Amerikaanse troepen in Afghanistan uitvoerden.
Het doel was het om de restanten van de hardnekkige Al Qaida strijders een pak op hun donder te geven. Een tweede doel was om deze heren de pas af te snijden naar het stammengebied in het noorden van Pakistan, Noord-Waziristan.
Het Amerikaanse oppercommando in het Pentagon was verliefd geworden op de 'lokale krijgsheer + speciale eenheden'-aanpak die zo goed had gewerkt om de Taliban te verdrijven. Dit zou het geraamte voor deze operatie ook worden. Het idee was om een aantal teams van Delta en SEAL Team 6, samen met een Joint terminal attack controller (JTAC), op de bergpieken in het gebied Shah-i-Khot te droppen. Dit was van vitaal belang om de lagergelegen vallei te beheersen. Een paar dagen voordat Anaconda van start ging werden zij ingezet.

De Amerikanen hadden de Al-Qaida-eenheden echter onderschat. Deze heren kwamen uit Tjetjenie en de Arabische landen. Ze waren gehard, goed getraind en gaven niet op. Ook zij zagen het belang in van het bezetten van deze bergtoppen.

Op 3 maart 2002 wilde de MH-47 landen op de bergtop Takur Ghar. Deze bergtop was echter al bezet door deze Tjetjenen en Arabieren. Zij hadden hun posities versterkt met bunkers, een DshK 12.7mm en een loopgravenstelsel. Het was voor deze heren dus prijsschieten.
Het SEAL-team stond klaar om de heli te verlaten. Op het laatste moment, vanwege hevige beschietingen, besloot de piloot om de missie af te blazen en trok op. Tijdens het optrekken viel deze SEAL, die op de open laadklep klaarstond, van 3 meter hoogte uit de heli in de diepe sneeuw. Zijn naam was Neil Roberts. De heli was flink geraakt en kon niet terug om hem op te halen.

Twee foto's van deze heli voordat ie vernietigd werd:
Afbeelding

Afbeelding

Neil bleef in als enige niet Al-Qaida-lid op de bergtop over. Hij is uiteindelijk, zo heeft Predator materiaal laten zien, in gevecht geraakt met de Al-Qaida eenheden. Wat er daarna is gebeurd is onduidelijk. Wat zeker is dat ze hem vervolgens hebben ingesloten en met een kogelschot in het achterhoofd van het leven beroofd.

Deze gebeurtenis zette een ketting van reacties in werking waardoor en dapper gevochten is door eenheden die later op deze bergtop werden ingezet. Uiteindelijk werd een tweede MH-47 neergeschoten op dezelfde plek waar Neil uit de heli was gevallen.
Het is een 17 uur durend gevecht geweest waarbij de verschillende eenheden Rangers.
Een overzicht van de jongens die hun leven lieten op deze bergtop:
Afbeelding

Meer informatie vind je hier.

Verdere bronnen die ik heb gelezen zijn:
- MacPherson, M. 2005. Roberts Ridge: A Story of Courage and Sacrifice on Takur Ghar Mountain, Afghanistan
- Naylor, Sean. 2005. Not a Good Day to Die: The Untold Story of Operation Anaconda
(Voor degenen die van podcasts houden, Sean Naylor heeft ook een uur durende presentatie over zijn boek gegeven)

Ik werd aangegrepen toen ik het boek Roberts Ridge las. Wat lijkt mij dat een enorm eenzaam gevoel, zo achtergelaten te worden op een bergtop wetende dat er niet snel hulp zou komen. Met Not a Good Day to Die ben ik nog bezig. Hier haal ik mijn 'inspiratie' voor deze groepsbouw uit.

Mijn diorama
En nu wat ik wil gaan maken. Ik wil de bergtop maken met daarop een bunker en loopgraaf. Te zien wordt hoe Neil Roberts komt aanrennen en de Al-Qaida soldaten hem opwachtten.

Het wordt dus geen MH-47...dit leek me geweldig, maar jullie kennen mijn bouwtempo zo onderhand :lol:

Neil Roberts maak ik op basis van een Preiser figuur US Army, met een hoofd van Caesar US Modern Army. De twee Al-Qaida strijders worden een mix van Casear, Esci Spetsnaz en Airfix modern RAF crew.

Het geheel maak ik op een fotolijstje. Het wordt niet groot, ongeveer 12cm x 17cm.

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 23:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11855
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Daan, heb je ergens visuele referentie gevonden van hoe de bergtop ingericht was door de Al-Qaidastrijders? Of wordt het gissen hoe de zaak er uitzag? Ik kan je aanraden om Joefix sneeuwpoeder te gebruiken, dat iswaarschijnlijk ook op 1/72 niet van echte te onderscheiden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 23:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Toevallig afgelopen week een docu over dit gebeuren gezien. Leuk dat je het dan ook gaat vertalen in een diorama!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een pracht inleiding om te gaan na-bouwen.

Daan85 schreef:
Het wordt dus geen MH-47...dit leek me geweldig, maar jullie kennen mijn bouwtempo zo onderhand :lol:


.... Omdat je het model niet hebt of omdat het teveel tijd gaat kosten?
Dat tweede kan alleen jij beïnvloedden, het eerste kan ik beïnvloeden. :wink: :wink:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 9:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
heico1980 schreef:
Toevallig afgelopen week een docu over dit gebeuren gezien. Leuk dat je het dan ook gaat vertalen in een diorama!

Ha, welke? Misschien heb ik deze nog niet gezien 8) Bron graag :lol:

tsjopper bob schreef:
Wat een pracht inleiding om te gaan na-bouwen.
.... Omdat je het model niet hebt of omdat het teveel tijd gaat kosten?
Dat tweede kan alleen jij beïnvloedden, het eerste kan ik beïnvloeden. :wink: :wink:
René

Dank René. Ik zou dolgraag een MH-47 daarop neerzetten. Maar ik zie de uitdaging / mijn valkuil al: interieur met gewonden, veel soldaten en Al-Qaida strijders....te gaaf, maar niet haalbaar voor mij om op juli af te ronden helaas.
Ik zou liegen als ik zeg dat ik dit idee wel op mijn to-do lijstje zet.

StevenVD schreef:
Daan, heb je ergens visuele referentie gevonden van hoe de bergtop ingericht was door de Al-Qaidastrijders? Of wordt het gissen hoe de zaak er uitzag?

Een aantal foto's heb ik ervan gevonden. Het blijft toch enigszins gissen, want ze zijn genomen nadat de Amerikanen de boel heb platgeschoten / gebombardeerd. In de boeken en andere bronnen komt steeds naar voren dat die Al-Qaida strijders professionals waren, ook in hun voorbereiding. Deze foto's laten dat niet zien helaas.
Daarnaast weet ik niet wanneer de foto's zijn gemaakt, want nergens is sneeuw te bekennen. Terwijl tijdens deze actie de sneeuw op sommige plekken 1 meter diep was. Anyway, komen de foto's:

De boom op de bergtop, waar Neil's lichaam is gevonden
Afbeelding

DshK
Afbeelding

Een van de restanten van de bunkers (kan ook een loopgraaf zijn)
Afbeelding

Inspectie na het gevecht
Afbeelding

Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 10:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Daan, het was deze op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=lug-_AwOthI

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
heico1980 schreef:
Daan, het was deze op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=lug-_AwOthI

Thanks!

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Oef, moet ook ik maar eens voor gaan zitten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 12:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wat een heftig verhaal. Interessant.
Maak er wat moois van!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 dec, 2013 1:36 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Inderdaad, erg heftig verhaal!
Succes met je project, ik ben erg benieuwd.

Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement