Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 2:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 apr, 2020 1:37 am
Berichten: 1
Hallo allemaal, Ik heb een vraag die ik maar niet beantwoord krijg of te veel verschillende meningen.
Het gaat om het volgende: Ik ben bezig een model van de Zwarte Zee te bouwen 1:100 en moet nu de electronica inbouwen. De motor is uit een 18v Dewalt accuboor machine, en dus wil ik gebruik maken van een 54v 2Ah Dewalt accu (flexvolt) die ook de mogelijkheid heeft om te gebruiken voor 18 volt maar leverd dan 6Ah en dus kan ik de motor daar me voeden. Nu heeft het model ook ongeveer 100 led's voor verligting maar deze zijn 3v 2mA en dus moet ik de spanning terug brengen naar 12v gezien servo's ook op 12v werken. Nu de vraag, kan ik 5 led's in serie verbinden en dan 7 sets parallel aansluiten en deze met 12v voeden? er zitten 36 led's in de romp aan iedere zijde en hoop door het sets van 5 led's te maken dat ik niet een te hoge spanning er door heen stuur dat de led's verbranden. Ook in de stuurhut en de masten zijn navigatie lichten maar hier kan ik geen set's maken en zal ik het met een resistor moeten terug brengen van 12v naar 3 volt.
Wie kan mij vertellen hoe ik het beste te werk kan gaan.
Mijn idee was met de tijd een 54v 12Ah accu in de boot te plaatsen om zo doende langere vaar tijd te krijgen, Dewalt heeft zelfs al 15Ah accu's die allen een zelfde format hebben.
Graag hoor ik van jullie wat jullie hier van denken en mij kunnen adviseren.
Met vriendelijke groet
Ron Blok
Kamo
Nieuw Zeeland


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 21:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ron, ik heb je een bericht gestuurd met mogelijk al een paar antwoorden.

http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_3.html (link uit een van de onderstaande topics)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2020 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 230
Hoi Ron,

Wat je vrijwel altijd ziet is dat modelbouwers met LEDs en weerstanden aan de slag gaan om de LED spanning en stroom spits te krijgen. Maar een andere tip: er bestaan ook LED drivers. Dit zijn IC's die onafhankelijk van de ingangsspanning, de uitgangsspanning a.d.v. van de belasting zodanig omlaag regelen dat er aan de uitgang altijd 20mA loopt. En dat is precies genoeg om een LED te laten branden. Op die manier ben je veel flexibeler en zal de LED altijd even hard en goed branden. Je kunt het een beetje zien als een variabele weerstand; je sluit het IC aan tussen de voeding en de LED. Het IC zal meer 'weerstand' gaan hebben naar mate de ingangsspanning hoger wordt. En als je accu leegloopt en de spanning daalt, hebben je LEDs hier geen last van (anders dan bij een oplossing met weerstanden).

Zie deze link voor zo'n IC. Deze werkt van 5V tot wel 90V. Er kunnen ook meerdere LEDs in serie aan de uitgang, maar dan is het wel belangrijk dat dat dezelfde LEDs zijn (met dezelfde spanningsval). Op pagina 1 van de datasheet (link)staat tegens een voorbeeldje hoe je deze aan moet sluiten.

Enig aandachtspuntje is wel dat hoe hoger de ingangsspanning; hoe heter het IC zal worden. Het is n.a.w. wel verstandig om deze b.v. tegen de romp van het model te plakken voor koeling.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.

Succes!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Naval Models 1:350 Hr. Ms. Friesland
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines


"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement