Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Handleiding Victronic Dieselsound (004)?
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=52230
Pagina 1 van 1

Auteur:  Snoerke [ di 13 aug, 2019 20:37 pm ]
Berichttitel:  Handleiding Victronic Dieselsound (004)?

Hoi allemaal,

Ik heb een Robbe Düsseldorf brandweerboot overgenomen en ben er erg blij mee. Hij heeft 3 jaar niet gevaren en ik krijg 'm nog niet volledig aan de praat. De motoren willen niet gaan draaien, maar zijn niet vastgelopen. De hele electronische inbouw ziet er degelijk uit. De zender/ontvangerset is van het type FCX6 (mij tot voorkomt onbekend).

In het schip is een soundmodule van het type Victronic Diesel Sound (004) opgenomen. Geluid van sirene en scheepshoorn doen het. Motor kan ook stationair draaien, maar bij gas geven komt hij op gang en slaat af (de motoren gaan ook niet draaien, hooguit een halve slag).

Heeft iemand van deze soundmondule een gescande handleiding, want een zoektocht op het web leverde niets op. Victronic stopt er zelf ook mee, staat op zijn/ hun site.

groeten,
Doede


PS: heb een Robbe F14 zender/ontvanger met multiprop module die ik er eventueel in zou kunnen zetten om mee te testen, mocht dat een idee zijn.

Auteur:  Snoerke [ za 17 aug, 2019 21:33 pm ]
Berichttitel:  Re: Handleiding Victronic Dieselsound (004) + vaartregelaar

Goedenavond allemaal,

Heb inmiddels alle electronica stap voor stap nagelopen en overgezet naar de Robbe/ Futuba F14 zender/ ontvangerset. De werking is identiek aan de FCX6 zender/ontvanger. Met andere woorden: de motoren willen niet gaan draaien. Na lang doorzoeken, lijkt de vaartregelaar (Robbe Navy 540) kuren te vertonen. Wanneer ik deze vervang door een Rookie 20A, werken de motoren naar behoren. Vanavond lukte het toch de motoren met de Navy 540 te laten draaien, maar alleen als ik voorzichtig "gas" geef, anders lijkt hij kort te sluiten. De LED van de hoofdspanning dimt dan bij vol gas geven, waarna een fail-safe in de vaartregelaar in werking treedt, en de spanning weer herstelt. Zonder aangekoppelde motoren treedt deze storing niet op. Met een Rooky ipv Robbe treedt de storing ook niet op. Daarom denk ik dat 't aan de Robbee Navy 540 ligt. Kortom: niet echt betrouwbaar als je ineens wilt stoppen met je schip, of als de motoren niet aan willen en hij midden op een plas ligt.

Nu heb ik enkele vragen:
1. Kan ik al dan niet eenvoudig testen of de Robbe Navy 540 echt stuk is? Zo ja: hoe?
2. De motoren hebben geen label, hoe kan ik erachter komen hoeveel Ampere ze maximaal trekken en of mijn Rooky 20A geschikt is voor 2 van deze motoren?
3. De motoren hebben 1 condensator voor ontstoring tussen de aansluitpolen. Is het nog aan te bevelen een 2e en 3e aan de behuizing te koppelen, of kan er sprake zijn van interne ontstoring?

Ik hoop op een aantal reacties.

Gr, Doede

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/