Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verlichting aansluiten
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 15:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik wil in mijn model een drietal leds aansluiten. Een groene 3mm led, een groene 3mm led welke een bundel glasvezel verlicht en een rode 3mm led welke zo'n zelfde bundel verlicht. Nu is mijn vraag welke voltages ik moet aanhouden voor deze leds.

De groene zou volgens mij 3,3 volt moeten krijgen en een standaard rode slechts 1,9 volt. Echter zijn de groene en rode die de bundel glasvezel verlichten helder witte leds die rood danwel groen oplichten. Origineel werden deze gevoed door twee knoopcellen in serie, één van 3 volt en één van 1,5 volt. Dus 4,5 volt (maar laag amperage natuurlijk)

Ik wil als voeding een adapter gebruiken welke 4V 75 mA levert. Iemand die mij hierin kan helpen?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 22:43 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Heb je de leds in serie of in parallel staan? Het is me nu niet duidelijk wat de gewenste voltages voor de individuele leds zijn - 3,3V voor de groene, en 2x 1,9V voor de witte (die van kleur veranderen)? Heb ik dat goed?

In dat geval, als je in serie voedt, dan krijgen alle leds evenveel stroom, en heb je een totale spanningsval van 3,3 + 2*1,9 = 7,1 V. Dat gaat je voedinsbron niet trekken, aangezien die maar 4V kan leveren.

Dus, om dat te overkomen zou je kunnen de 3,3V led in een parallelle tak zetten, en de 2 andere in een andere tak - twee takken in totaal. In de eerste heb je dan een spanningsval van 3,3V, in de tweede 3,8V. Die tweede tak ziet er goed uit, met je voeding komt er 4V over te staan dus de led zal iets meer stroom trekken dan bij 3.8V, maar dit zou verwaarloosbaar mogen zijn. Typisch is dit 15-20 mA. Bij de ander tak zou ik het niet riskeren, meer stroom betekent meer warmte, dus je wil nog 0.7V wegwerken met een weerstand. Aan ~20mA (dit getal moet je uit de specificaties van de leds zelf halen eigenlijk) Dus, dan met de wet van Ohm: R = U / I = 0.7V / 0.020A = 35 Ohm

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 23:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik heb nog niets aangesloten. Maar de heldere leds (groen en rood) werken met knoopcellen op 4,5 volt. Dat is in beide gevallen volgens mij te veel, maar het komt ook uit Chineese zooi dus dat ze snel doorbranden kan in het "design" meegenomen zijn. Dat wil ik zelf wel vermijden natuurlijk.

Vraag is vooral welke voltage in de berekening ik moet aanhouden voor dit soort leds. De spanningen die ik vind zijn meestal vuistregels...

Tweede vraag is of de voeding met 4V 75 mA niet te veel mA's levert of dat die middels de weerstanden die voor de leds komen wordt verwerkt. Lees her en der dat 20 mA een beetje de max is voor leds.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2016 7:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
4V/75mA : het aantal ampères is wat maximaal kan geleverd worden: maximaal te leveren vermogen = spanning * stroom. Dit is dus niet de stroom die geleverd wordt, maar die maximaal kan gevraagd worden.

Zelf ben ik niet echt thuis in elektronica, maar als je de voltages van de led's ongeveer weet kan je in elke kring een weerstand zetten volgens de formule van BBT...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2016 10:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Dank. Blijft de vraag op hoeveel spanning ik de led's moet zetten. Gewoon groen zou 3,3V moeten zijn, maar wordt nu gevoed met 4,5V...

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2016 12:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 aug, 2008 10:29 am
Berichten: 76
Woonplaats: Schellebelle (B)
Dag Martijn,

Elke LED heeft een voorschakelweerstand nodig. Deze kan je berekenen op volgende site : http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html.
Er bestaan natuurlijk verschillende soorten 3mm LED's die elk hun karakteristieken hebben, eigenlijk zou je die moeten weten. Je zou inderdaad voor de spanning over de goene LED's 3,3V kunnen nemen, bij de rode, 1,9V. Ik zou daar een stroom doorsturen van 15mA wat wil zeggen dat je 2 weerstanden van 120 Ohm nodig hebt voor de groene LED's, en eentje van 150 Ohm voor de rode. Hiermee blijf je met 45 mA ver onder de maximumstroom van de adapter. Kijk wel eerst of de adapter een gelijkspanning van 4V afgeeft !

_________________
Mijn huidig project : -
Voltooid : He162A-2 'Salamander', Richard Stephen "Steve" Ritchie, F-4D , F-15E Strike Eagle Tiger Meet 1998 en 74-Z Speeder Bike MPC-ERTL


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement