Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Goedemiddag,

Op dit moment ben ik bezig met een 1:24 poppenhuis, maar later ben ik ook van plan om te beginnen met de scratch bouw van de Zwarte Zee IV. Ook ben ik parallel bezig met de bouw van een modelspoorbaan van Marklin H0.

Bij alle bovenstaande projecten heb ik verlichting nodig. Ik wilde eerst aan de gang met LED-jes, maar na gezien te hebben dat "warm wit" naar mijn mening nog te fel was, heb ik een aantal mini gloeilampjes gekocht bij een lokale echte ouderwetse elektro shop. Dit zijn 3 [mm] gloeilampjes inclusief een stukje draad.

Ik dacht dat ik vrij goedkoop uit was, maar ik kreeg toch de tip dat ik dit soort lampjes wel goedkoper zou kunnen krijgen. Of het nou met of zonder snoer is, dat maakt me niet uit, want ik wil zeker mijn soldeer skills wat gaan verbeteren, plus dat maakt het uiteindelijk ook alleen maar leuker.

Het zullen wel echt lampjes moeten zijn die niet groter zijn dan de 3 [mm]. Als je dat met een poppenhuis omrekent tot echte maat met 1:24, dan is 5 [mm] simpelweg al te groot, plus het licht is net even wat minder en geeft meer sfeer.

Ik heb in de winkel van deze site ook al gekeken, maar hier zag ik ze eigenlijk alleen maar duurder staan (mits het om 1 lampje gaat).

Dus mijn vraag is nu eigenlijk: zoek ik nou krom/verkeerd, of is 1.50 euro voor een miniatuur gloeilampje van 3 [mm] incl. een stukje draad gewoon niet duur?

Alvast bedankt!!

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Ik snap eerlijk gezegd echt niet waarom je nog gloeilampjes zou willen gebruiken. Het is duur en heeft veel nadelen. Leds zijn alleen te fel als je de verkeerde (of geen :shock: ) weerstand gebruikt. Je moet eerst even uitrekenen hoe groot de weerstand is en dan kun je die vervolgens vergroten. De led zal steeds zwakker gaan branden. Ook is er nog het verschil tussen smd-leds en gewone leds. Ik denk dat voor een poppenhuis beter gewone 3mm leds gebruikt kunnen worden en dan misschien wel gele.

Mocht je toch gloeilampjes willen dan zijn dit de goedkoopste die ik kon vinden
http://nl.aliexpress.com/item/50pcs-Edison-Miniature-Indicator-3mm-Lamp-Bulb-Bombilla-Incandescent-Filament-Antique-Lamps-Light-1-5V-0/32570949921.html?spm=2114.010208.3.1.sEvPbf&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201602_5_505_506_503_504_10032_10020_502_10001_10002_10017_10005_10006_10003_10021_10004_10022_10018_10019,searchweb201603_2&btsid=5ed7b43a-fb3b-4cce-8205-5d4ab8e3b91f


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 maart, 2016 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Ha Kees,

Bedankt voor de reactie.

Je hebt gelijk in dat opzicht dat ik waarschijnlijk toch wel led's ga gebruiken voor de treinbaan en het schip. Voor het poppenhuis blijft het toch een ander verhaal (en dat is persoonlijk).
Het licht van een LED vind ik niet sfeervol genoeg. Het geeft toch een wat harder licht dan kleine gloeilampjes. Het zogeheten warm wit vond ik totaal niet warm en geel was weer zo geel. Daar zijn de meningen vast over verdeeld, haha :lol:

Ook ben ik eventueel van plan om meerdere lampjes te maken, al dan niet voor verkoop. Ik kan natuurlijk alvast een weerstandje eraan solderen, maar aangezien alle poppenhuizen anders zijn qua grootte, is een gloeilampje wat vriendelijker in gebruik, daar je hem simpelweg gewoon aansluit en het brand.

Dus je hebt me wel overtuigd voor gebruik van LED's bij de modeltreinbaan en het schip, maar bij het poppenhuis ben ik toch bang dat ik richting de gloeilampjes blijf neigen. Of ik moet gewoon gaan experimenteren... een bundeltje kopen met dezelfde spanning/stroom, een bundeltje weerstandjes en dan eens zien wat het wordt.

Bedankt voor de link!

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Even op poppenhuisverlichting googelen en je vind er genoeg.
Maar ledjes gebruiken ze hier ook al voor.Led heeft ook een langere levensduur,je zou ook nog met fibers kunnen werken voor echt kleine licht punten.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jun, 2015 9:30 am
Berichten: 65
Bert 65 schreef:
Even op poppenhuisverlichting googelen en je vind er genoeg.
Maar ledjes gebruiken ze hier ook al voor.Led heeft ook een langere levensduur,je zou ook nog met fibers kunnen werken voor echt kleine licht punten.


Zo, lekker een snelle reactie vanuit mijn kant :D

De reguliere poppenhuis verlichting is me wel bekend. Echter zijn dit de standaard lampjes. Gewoon de 1:24 lampjes (voor 1:12 heb je veel meer trouwens). Deze zijn kant en klaar en vrij prijzig. Mij lijkt het juist leuk om te leren om ze zelf te maken, omdat je dan meer vrijheid hebt en je het als het goed is niet doet voor de hoofdprijs.

Alles kant en klaar kopen, dat kan i.p.c. iedereen. Maar het is veel leuker om alles van scratch te maken. Wie weet dat ik als het lukt, ik het ook wat commerciëler wil aanpakken, maar dan moet ik natuurlijk wederom zorgen dat de kosten laag zijn.

Maar allereerst gewoon ons poppenhuisje afbouwen en lekker aanklooien tot we onze weg gevonden hebben! De fibers ben ik wel benieuwd daar. Daar kan ik me eigenlijk niks bij voorstellen?

Bedankt voor de reactie in ieder geval!

Grts,
Bart


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 maart, 2016 18:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
eventueel kan je ook eens kijken bij merken als Faller, Viessmann enz... die verliching voorzien voor spoorbanen, daar kan je hele kleine lampjes voor krijgen:

http://www.viessmann-modell.com/index.p ... 0LEDs.html

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2016 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Fibers zijn een kunststof vezels,je kan aan 1 kant een ledje plaatsen met meerdere fibers.Deze kun je dan als licht puntjes gebruiken.

Hier zoals ik het bij mijn Titanic aan het doen ben
photo 298805
photo 298806
photo 298930




Waar ik alles koop.
http://www.leds-buy.nl/interieur-verlic ... els/fibers

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement