Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Led mysterie
BerichtGeplaatst: ma 14 okt, 2013 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan, 2007 21:47 pm
Berichten: 136
Ben met een plan bezig geweest om in mijn 1/9 Kawasaki ZZR1400 verlichting te bouwen. Nu heb ik al wat zitten McGyveren, alleen ik loop tegen voor mij een mysterie aan.

Gewenste opstelling
o-------- 100 Ohm------------- LED 1 -------- LED 2 ---------- (dimlicht/stadslicht links)
o-------- 100 Ohm------------- LED 3 -------- LED 4 ---------- (dimlicht/stadslicht rechts)
o-------- 100 Ohm------------- LED 5 ------------------------- (grootlicht links dus moeten iets feller branden)
o-------- 100 Ohm------------- LED 6 ------------------------- (grootlicht rechts dus moeten iets feller branden)
o-------- ??? Ohm------------- LED 7 -------- LED 8 ---------- (achterlichten)

Witte leds zijn 2.2-2.4 Volt 20mAh
Achterlicht LED's moet ik nog halen dus weet voltage nog niet dus ook de weerstand nog niet.


situatie wat ik nu al heb "draaien":

2x knoopcel CR2032 3V 225mAh in serie... dus 6V totaal
de eerste twee dimlicht/stadslicht units met een weerstand van 100 Ohm.

Zodra ik alleen al led 5 erop zet dan stort de eerste 4 volledig in en alleen led 5 brand zoals hij hoort.

Wat doe ik fout ??

Even nog een algemene vraag moeten de weerstanden allemaal hetzelfde zijn ? Dit ivm een eventuele andere benodigde weerstand van de rode leds.

Spontane ingeving:
Wat ik me nu kan indenken is dat ze geen 20mAh zijn zoals de verkoper zei, maar meer (bijv. 50mAh) zodat ik teveel mAh trek van die kleine knoopcellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Led mysterie
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2013 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 10 jun, 2009 12:27 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Deventer
Dit is niet zo gek, Je gebruikt knoopcellen die een capaciteit hebben van 225 mA/hour. dat houd in dat ze 225 mA een uur lang zouden leveren en dan leeg zijn. Deze knoopcellen zijn gebouwd voor lange levensduur met lage stromen (+- 1uA). dat wil ook zeggen dat ze een relatief hoge interne weerstand hebben, dus hoe meer stroom je vraagd hoe lager de spanning op de over de knoopcellen zelf. Lagere spanning betekend weer minder stroom door de leds.
Ook een slechte keuze om 1 en 2 leds in serie voor de felheid van een led is niet handig. Dit betekend dat bij 1 led je (6-2,2)/100=38 mA trekt (wat overigens bij een sterke 6V bron einde led betekend), en bij 2 leds (6-4,4)/100=16 mA trekt.
Als dan de spanning 2V inzakt heb je ineens 18mA bij de ene en tekort bij de andere.

Daarnaast kun je vrij snel uitrekenen dat de knoopcellen snel leeg zijn.

Tip, mA is een stroom waarde miliAmpere, en mAh is miliAmperehour. Dus de eerste is stroom, de tweede is Capaciteit.

Als je dit wil laten werken zou ik het volgende doen:

Neem een geschikte bron: bv een telefoon lader ofzo, die zijn meestal 5V 1A (1A is gelijk aan 1000mA) 500 mA zou ook meer dan zat zijn. Nu gaan we rekenen. De opgegeven stroom moet je niet overschrijden. dit beperkt de levensduur. 50% meer stroom en de levensduus is niet langer dan 10 min. als ie dat wel red. terwijl je op de opgegeven stroom zit is het 1000den uren.Dus kijk je eerst naar de leds die het felste moeten branden. 1 led icm 1 weerstand, 20 mA, 2,2V. (5-2,2)/0,02=140 Ohm. Pak een waarde in de weerstaden reeks die er het dichtst bij zit. (Ik zou hier overigens gewoon 150 Ohm pakken)
2 witte leds in serie met een weerstand bij deze spanning is niet aan te raden. dit omdat er te weinig spanning over de weerstand heen komt te staan. Dit is ook niet nodig, want als je gewoon een testje doet met weerstanden groter dan die 150 Ohm tot hij precies fel, of juist dim genoeg is voor jou kun je de andere leds gewoon voorzien van deze weerstand. (denk aan 300 Ohm of zelfs 500 Ohm)
Voor de achter lichten is het wel te doen, Rode leds hebben vaak specefikaties als: 20 mA bij 1,4 V ==> (5-2,8)/0.02 = 110 Ohm. (hier zou ik met 120 Ohm beginnen en misscien nog wel hoger gezien anders rood weer te fel is).

Ik hoop je hiermee wat meer inzicht te hebben gegeven in de wereld van de leds.

Groet, Marc

_________________
mvg,

Marc Kruithof


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement