Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2012 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 dec, 2011 15:36 pm
Berichten: 403
Woonplaats: Susteren
Ik heb dus het idee om eens een modelauto van verlichting te voorzien, nu is mijn kennis qua electronica beperkt, wel eens gesnuffeld enzo en snap ook wel de berekeningen, maar hoe en wat exact is me onduidelijk.
Ik wil dus de auto sowieso van koplampen (en eventueel stadslicht) en achterlicht voorzien, knipperlichten zou ik ook nog wel willen, maar dat word misschien lastig?
Het idee was om de elektronica in een klein diorama weg te werken, dus ruimte is slechts een klein punt, alleen voor wat in het model zelf komt van toepassing.
Voor de voorverlichting en achterverlichting was mijn idee om 3mm leds te gebruiken, vanzelfsprekend rood voor de achterlampen en koud wit of blauw (xenon) voor voorverlichting, bij oudere auto's zou warm wit of geel ook nog wel kunnen. De voeding zou dan een 9V batterij worden of een batterijbox met 4 AA(A) batterijen behoort ook nog tot de mogelijkheden.
In hoevere is dit te realiseren? Dit zou dus betekenen een 9V voedingsbron en 4 tot 7 ledjes (afhankelijk of ik alleen dimlicht en achterlicht doe of ook stadslicht en/of remlicht+3de remlicht)
Voor knipperlichten zou ik nog wel een apart circuit kunnen aanleggen, maar ik weet niet of het mogelijk is om links en rechts apart te kunnen laten knipperen, als knipperen al mogelijk is en anders om dit ook in 2 aparte circuits te doen. Dit zou dus ook op een 9V batterijtje kunnen en zou 2 a 3 led's per kant zijn en dan met 1,8mm led's of ook 3mm led's (ligt eraan welke auto ik dit idee op ga uitvoeren).

Ik heb dus nog helemaal niks van led's of weerstanden gekocht, ik wou alleen even de kennis en ervaring van jullie gebruiken om te kijken of dit te realiseren is?
Ik heb dus ook alleen basiskennis van elektronica, dus ga het niet te lastig maken, is iets niet mogelijk (voor mijn doen), dan laat ik het varen, maar ik ben best bereid om wat meer moeite te doen om het te snappen, want het lijkt me ontzettend ruig dit op een model toe te passen.
mvg,
Chris.

_________________
Whether you think you can or can't, you're right.
Volg mijn Facebook pagina:
https://www.facebook.com/124scalemodels/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 okt, 2012 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik heb geen idee (stroom + Nem = kortsluiting :lol: ) dus ik volg dit topic aandachtig - ik wil verlichting in een vliegtuigmodel maken namelijk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 nov, 2012 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 jul, 2012 13:35 pm
Berichten: 8
Hallo Chris,

Het is zeker mogelijk om verlichting in te bouwen (zeker als het kan met 3mm leds), zelf bouw ik leds in op voertuigen met H0 schaal (zie link in profiel).

Enigste wat nog nodig is om te weten of het echt kan, is of het model wel geschikt is, al zijn de meeste het wel.

_________________
Groeten John


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement