Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 13:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 feb, 2011 15:18 pm
Berichten: 297
Hallo allemaal!!

Ik ben eens aan het denken geweest en het resultaat is onderstaande tekening:
Afbeelding

Dit is de simpele schakeling! maar om eea duidelijk te krijgen voldoet deze wel denk ik.

wat is de bedoeling:

Ik wil graag een schakeling maken met 20 uitgangen van de 4017 om dan de uitgangen aan elkaar te knopen en zo een lichtpatroon te creeëren. Dat aan elkaar knopen moet lukken met één 555 drie 4017 en drie And poortjes. Volgens mij heb ik voor de And poort 5V nodig dus vandaar dat ik de schakeling op 5V heb gemaakt en daarna pas 12V neem.

Het belangrijkste patroon wordt telkens 2 leds in serie die elkaar opvolgen(telkens de volgende serie aan)
en dan een paar keer alles (5 setjes van 2 serie) aan! Houd dus in dat die ene BC547b dan 10 leds moet voeden.

Dan zit ik met de aansluitingen rond T5 welke oplossing is beter??En de rest van de uitgangen kan dat zo??
eigenlijk wil ik ivm de beschikbare ruimte R1 - R5 buiten het model houden en D12 - D16 helemaal weglaten.......maar dat brengt de nodige risico's met zich mee!!
Volgende vraag is hoeveel van die transistortjes mogen er op één uitgang??

Wie heeft er tips / aanvullingen / verbeteringen??

trouwens.....een van de modellen waar ik zo'n schakeling voor wil gebruiken is de volgende:
Afbeelding
Verkeerspolitie RotterdamRijnmond
Mercedes C-klasse
Schaal 1:87
gebruikte LED's: SMD0603

Voor deze auto gebruik ik een eenvoudigere schakeling
ook komen hier nog leds in de koplampen.

Groeten Robert Bles

_________________
1:87 brouwer
Projecten: Ambulances; Brandweer; Politie; KNRM Schepen en Scenery
KNRM Arie Visser klasse 1:87 uit styrene:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=38238


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2011 14:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 10 jun, 2009 12:27 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Deventer
Robert,

Leuk projectje...
Een aantal 4017 is een optie. moet kunnen werken.
Let op dat je voor je torretjes op de basis geen weerstanden hebt zitten. dat betekend dat of de tor of de 4017 het niet zal uithouden. Hier moet een weerstand voor. Daarnaast schakel je de torretjen (NPN) met de waarde hoog. Betekend dat de spanning nooit hoger kan worden aan de emitor zijde dan de schakel spanning (deze is 5V). Dikke kans dat je ledjes geen licht zillen geven. Met andere woorden. plaats van torren aan de massa zeide van de schakeling. (+12V, daarna weerstand, daarna ledjes, daarna torretje)
De hoeveelheid torretjes die je op 1 uitgang kan plaatsen is afhankelijk van de basis stroom en wat de 4017 per poort kan leveren.
D12 tot D16 hebben geen anti ompool functie. De leds zelf zijn al diodes. Dus deze kun je gewoon weg laten.
D3,4 en 17 komen raar over. Je schakeld 1 srting met een torretje op 12V en voed ze daarnaast met de uitgangen van de 4017. Ook schakel je een beetje vreemd met de diodes de andere strings. Hiermee belast je de torretjes weer vreemd waardoor je blijft rekenen om de tor in verzadeging te brengen. Je kan ook gewoon meerdere torretjes met 1 uitgang open sturen. (diodes aan de voorkant.)

Ik weet niet hoeveel ervaring je met elektronica hebt, maar het is veel reken werk en de specs van de torretjes en de 4017 door nemen. Het kan overigens wel.

Er is naar mijn idee een makkelijkere optie om de leds aan te stuuren. maak gebruik van een micro controler. Dan kun je aan elke uitgang een led string hangen en als je wilt zelfs maar 1 led. Daarna kun je in de software alle leds laten branden wanneer je wilt. Als je een PIC controler pakt en per uitgang 1 led hebt en je maakt gebruik van leds tot 20 mA, heb je geen torretjes nodig, ook maar 1 voeding (+5v), ook geen 555, en geen extra diodes. Ook je koplampjes en eventuele achterlichten kunnen hierdoor worden aangestuurt.

Dus als je een goede PIC microcontroler zoekt voor een paar euro met interne clock en genoeg uitgangen, heb je 1 IC, een voeding en een handje leds met weerstanden nodig, (daarnaast heb je wel programmeer kennis nodig) Programmeren van de PIC kun je zelf als je een programmer hebt, of zelf eventueel voor een kleine vergoeding laten doen bij het bestellen van de PIC (voti.nl doet dat bijvoorbeeld).

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

_________________
mvg,

Marc Kruithof


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement