Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2010 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ik maak de binnenkanten altijd gewoon zwart als het om ruimtes gaat. Zonder dit gaat het vrijwel doorschijnen en krijg je een kerstboom. Bij de Queen Mary II heb ik lichtbakken gemaakt en bekleed met zilverfolie. Dat was nodig om een gerichte lichtstraal te krijgen naar buiten. Bijkomstigheid was dat het ook meteen mooi doorschijnen deed voorkomen. Volg ook anders tussendoor mijn huidig project van de Emma. Daar komt ook led verlichting in.

Ik gebruik ultra bright leds. Hierbij zijn er verschillende drempel spanningen van de kleuren (leds).

De berekeningen voor de weerstanden zijn prima uitgelegd door Kruithof. Daar kan ik niets aan toevoegen.

Eventueel kun je ook deze weerstands calculator gebruiken.

De vraag in serie of parallel aansluiten is een smaak kwestie. Ik sluit ze altijd parallel aan. maar moderne leds hebben 100.000 branduren ongeveer dus hoef je je over de levensduur geen zorgen te maken verder. Alles kan het natuurlijk altijd stuk gaan daarom dat ik ze niet in serie aansluit. En als er al iets stuk gaat is het meestal de weerstand. Bij een parallelle aansluiting is het natuurlijk zaak om niet boven de drempelspanning te komen en zul je bijna altijd een weerstand ervoor moeten plaatsen. In serie hoeft dat niet als je met het totale aantal leds gelijk dan wel boven de voedingsstroom komt.

Let bij het solderen van de weerstand en/of kabel erop dat je niet te lang aan de pootjes zit met de soldeerbout. Ze zijn wel gevoelig voor overhitting. De pootjes van de leds geleiden de warmte goed. Dus bij het solderen even voor vertinnen.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2010 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2010 22:29 pm
Berichten: 14
Ondertussen zijn we weer een paar dagen verder en heb ik tijd gehad om er eens goed voor te gaan zitten. Er is al het een en het ander gesoldeerd dus er is een begin! :D Ook is de Batavia alvast zwart geverfd aan de binnenkant.

En er is een gaatje in de romp 'gesmolten' met een spijker om er de draadjes door te doen. Ik heb besloten om de plug voor in de romp te bewaren voor de Titanic en de Batavia van stroom te voorzien met een batterij.

Ook ben ik nog bezig geweest met de berekening voor de weerstandjes. Phoe! Dat blijf ik zo lastig vinden. Het lukt me niet om dat te snappen. Wel heb ik wat gegevens verzameld die je nodig hebt om dat uit te rekenen:

1 batterij van 9 volt
2 ledjes in de Batavia. 1 rode en 1 gele.
De rode les is 1,9 volt en 15,1 mA
En de gele led is 2,1 volt en 14,9 mA

1,9 volt + 2,1 volt is 4 volt

9 volt (batterij) - 4 volt is 5 volt.

De bovenstaande gegevens heb ik van internet en van een gebruiksaanwijzing over ledjes aansluiten die ik hier heb liggen. Nu heb ik 2 weerstandjes van 470 ohm (geel, paars, bruin) Hoe ik nou weer aan die 470 ohm kom weet ik niet maar ik DENK dat ik die moet hebben. (anthans, ik vind ze niet te fel en ook niet te zwak branden, precies goed eigenlijk) Nu lees ik wel weer dingetjes dat je soms ook met 1 weerstandje weg kan. (het zijn toch maar 2 ledjes) Iemand die dat weet?

De ledjes ga ik wel alle twee apart aansluiten. Parallel heet dat geloof ik he? Niet dat er straks een kapot gaat en dat de andere dan niet meer brand. Dat zou wel jammer zijn.

Ik zal nog wat foto's bijvoegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

homeghost: Bedankt voor je antwoord. Jou huidige project van de Emma ga ik zeker volgen! En bedankt voor de link om de weerstandjes uit te rekenen. Die site had ik nog niet. En inderdaad niet te lang de soldeerbout op de pootjes houden. Ze zijn zo kapot gebrand. :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2010 16:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 10 jun, 2009 12:27 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Deventer
scheepsmeisje,

Belangrijk is in deze dat je gaat voor parallel, dit betekend dat je voor beide leds apart een weerstand nodig hebt. Voorop gesteld: Je vind de leds precies fel genoeg en dus heb je de goede weerstanden.
Als je even wilt rekenen, je bent een heel eind op weg, maar hou in de gaten dat je ze parallel doet, dus beide kringen apart. (In serie zou je maar 1 weerstand nodig hebben gehad en dan moet je de beide leds wel bij elkaar op tellen)
Kijk eens op http://projects.edte.utwente.nl/pi/CEA/ ... ingen.html Daar staat de basis redelijk duidelijk uitgelegd. Misschien maakt dit een hoop duidelijk.

Berekening:

Je hebt nu:
Voor Rood: (9V-1,9V)/470 Ohm = 0,0151 A (dat is 15,1 mA)
Voor Geel: (9V-2,1V)/470 Ohm = 0,0147 A (dat is 14,7 mA)

_________________
mvg,

Marc Kruithof


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 nov, 2010 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2010 22:29 pm
Berichten: 14
Bedankt voor je antwoord Marc en ook voor de link die je gaf. Een duidelijke site is dat.

Ondertussen zijn we weer wat daagjes verder...
En het BRAND! Jah jah! Gisterenavond ben ik gaan solderen en ik heb de 2 ledjes (geel en rood) vastgemaakt. Ik was echt stomverbaasd toen ik de batterij aansloot en dat het ook daadwerkelijk brandde :shock: Ik ben echt zo super blij! Wel is het een heel gedoe om het ook daadwerkelijk vast gesoldeerd te krijgen. Ik kom handen te kort! Je hebt er al 1 nodig voor de soldeerbout en eentje voor het ledje vast te houden en dan eigenlijk nog 1 hand voor het weerstandje. Al snel kwam ik er achter dat een stukje tape wonderen kan doen. Gewoon het ledje op een verhoging plakken zodat je die al niet vast hoeft te houden.

Wel kwam ik vrij snel tot de conclusie dat er toch wel wat meer ledjes in hadden gemogen. Maarja, dit is helemaal nieuw voor mij en ik ben het nu aan het uitproberen. De afgelopen weken heb ik ontzettend veel geleerd. Ik weet nu ook al heel goed hoe ik het wil gaan doen bij de Titanic. Ook alleen al met de voorbereidingen. Hoe vaak ik de afgelopen week al niet heb gezegd: 'Als ik dat had geweten dat het zo moest had ik het anders gedaan, als ik straks met de Titanic begin dan ga ik dat zeker doen!' En ik heb ook ontzettend veel (mee)gelezen op dit forum. Op het moment dat je het dan leest op het forum denk je van: 'Ja, het zal wel'. Totdat je er zelf tegen aan loopt en dat je dan denkt van: 'hey, stond dat niet op het forum?' :roll:

Ik ben er echt super blij mee! Ondanks dat ik het nu al weer anders zou gaan aanpakken als ik het nog eens moest doen bij de Batavia. Maar dat zijn dingen die je weer leert door het te doen dus jah...

Nu ga ik komende week verschillende kleine boortjes halen. (1mm) Dan kan ik ga uitzoeken hoe je nou precies een fiber aan moet sluiten op een ledje. Want ik kan een fiber dan via het ledje onder in de romp, via de mast naar het hoogste punt leiden, dan heb ik daar ook een lichtje.

Nu had ik hier al gelezen dat je dan gewoon een gaatje moet boren in het ledje. Hoe diep moet dat gaatje zijn? En hoe zet je die fiber dan vast in dat ledje? Een druppeltje lijm?

Misschien is het wel een goed idee om een eigen topic aan te maken over de Batavia. Zo'n bouwverslag. Daar kan ik ook nog me vragen over led verlichting stellen natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2010 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 10 jun, 2009 12:27 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Deventer
Leuk dat je zo enthousiast bent, Zoals je nu hebt gezien is het niet zo moeilijk als het lijkt...
En dat je het bij je volgend project het anders gaat aanpakken is logisch.. Geld dat niet ook voor modelbouw? :wink:

Nog een kleine opmerking, ik persoonlijk zou als ik jou was dunnere draden gaan gebruiken. De leds nemen niet zoveel stroom en hoe dunner de draden hoe makkelijker ze weg te werken zijn.

Voor wat betreft fiber, je kan in de led boren, of de kop van de led vlak maken, je kan aan de led wel zien hoever je kan gaan, je ziet zelf waar de werkelijke chip zit die licht geeft. Als je daat iets boven blijft zit je goed. (zit ook nog een haardikte draadje op). Je moet geen lijm gebruiken. Dit beschadigd het led oppervlak en de fiber. Wat goed werkt is krimpkous of tape.

Wat veel gebruikt word voor het vasthouden van onderdelen/draden ed. is een zogenaamd derde handje. Zoek maar eens op google.

Uiteraard is het leuk om een brouwersverslag te maken. Leer je zelf van anderen en anderen van jou.

Heel veel succes met je volgende projecten.

_________________
mvg,

Marc Kruithof


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 nov, 2010 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2010 22:29 pm
Berichten: 14
Dunnere draad gebruiken? Hmz... Waar kan je dunnere draad kopen?
Ik vind deze al vrij dun. Maar als het nog dunner kan... GRAAG!

En een derde handje zal er zeker komen! :D

Vandaag heb ik trouwens de Queen mary ontvangen. Het merk is Revell en hij is 1:400.
Het is dat pakket wat meerdere forummers hier ook hebben gebouwd of er nog mee bezig zijn. De doos zelf is echt gigantisch groot! Toen ik hem eenmaal open had om toch even een blik te werpen op al dat mooie plastic viel me gelijk op dat ook ik al die patrijspoortjes en raampjes ga uitboren. Want ook de Queen mary zal branden! (net als de Titanic, Batavia, en de North Cormorant) Maar dat gaat veel tijd kosten, heel veel. Maar dat is niet erg met de winter voor de deur! Maarja, eerst nog een keus maken welke van deze bouwpakketen ik als eerste ga bouwen als de Batavia klaar is. En het zou ook slim zijn om eerst de Batavia maar eens af te maken :roll: Hihi

Ondertussen heb ik wel 1mm boortjes aangeschaft en ook secondenlijm. Kan toch altijd handig zjin met modelbouw. Verder heb ik er tot nu toe niks meer aan gedaan sinds afgelopen weekend. Ik ben nog steeds aan het uitzoeken hoe ik fiber moet aansluiten op een led. (daar had ik dus die boortjes voor nodig) En als ik dan eenmaal door heb hoe zo'n fiber aan gesloten moet worden kan ik gaan kijken of en hoe ik dat eventueel kan gaan toepassen bij de Batavia voor in de mast. Tot die tijd kan ik dus niet echt verder met de Batavia. Dus nog even afwachten hoe het allemaal gaat lopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 nov, 2010 17:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 10 jun, 2009 12:27 pm
Berichten: 79
Woonplaats: Deventer
Als je echt dun draad wilt hebben?

Eens in de zoveel tijd heb je wel ergens een trafo liggen die kaduuk is of die je nooit meer gaat gebruiken. Het mooie is dat de trafo zelf heel dun geisoleerd (dmv draadlak) draad heeft. Deze gebruik ik veel. Dus slopen die trafo's.
Nadeel is wel van dit draad dat je de uiteinden (waar je gaat solderen) even schoon moet krabben).
Soms gebruik ik ook wel draad van flatcables.

Verder kun je bij elke elektronica zaak wel behoorlijk dun draag krijgen.

Voor Fibers is het gewoon zaak dat je het licht uit de led recht in de fiber stuurt en de fiber liefst tegen de led aan houd. maar je moet oppassen met lijm en dergelijke. Lijm tast het kunststof van zowel de fiber als de led aan waardoor minder licht er door gaat.

_________________
mvg,

Marc Kruithof


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement