Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Her en der ben ik al aan het zoeken geweest naar een goede spuitcabine en heb (zoals vele anderen met mij) uiteindelijk besloten om er zelf een te bouwen. In verband met mijn afwezigheid van genoeg ruimte bouw ik een kleine doch krachtige cabine op basis van een Ikea archiefkastje, twee PC ventilatoren en wat hout.

Voor de nieuwsgierigen onder ons, om deze jongens gaat het:
Afbeelding

En dit is mijn basis:
Afbeelding

Als uitgangspunt gebruik ik deze beschrijving (in het Duits). Omdat ik bijna altijd met Vallejo spuit lijkt een filter mij voldoende en als ik toch iets anders spuit heb ik ook mijn oude met uitlaat nog die ik dan wel even uit het raam hang.

Nu heb ik de volgende ventilator uitgezocht en die moet volgens mij voldoen aan mijn eisen (110 CFM ook wel 186 m³/h per stuk), maar nu zit ik met het aansluiten...
Aangezien dit 12 volt ventilatoren zijn kan ik natuurlijk een computer voeding inbouwen, maar die zijn me te groot en te zwaar. Ik wil het doen met een simpele 12 volts voedingsadapter. Dus gewoon zo'n blok dat je in het stopcontact steekt. Wat ik me afvraag is, hoe zit dat met de stroomsterkte (ampére)? De ventilator die ik heb uitgezocht draait op 0,53 A. Hoe weet ik nu zeker dat ik straks niet mijn adaptertje opblaas? Moet ik dan gewoon een adapter zoeken die 1,5 A trekt?

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Laatst bijgewerkt door flim op za 29 mei, 2010 22:35 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 dec, 2008 17:37 pm
Berichten: 133
Woonplaats: Omgeving Rotterdam
Het antwoord staat eigenlijk al in de link die je zelf gaf.

Namelijk:
1 Widerstand 5,6 KiloOhm

Als je de voeding bij een elec. speciaal zaak haalt vraag dan gelijk of ze er weerstanden bij hebben (kunnen ze ook makkelijk voor je uitrekenen)

Dan moet het goed komen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Lambiek12 schreef:
Het antwoord staat eigenlijk al in de link die je zelf gaf.

Namelijk:
1 Widerstand 5,6 KiloOhm

Als je de voeding bij een elec. speciaal zaak haalt vraag dan gelijk of ze er weerstanden bij hebben (kunnen ze ook makkelijk voor je uitrekenen)

Dan moet het goed komen


Uuh... :shock:

Goed gevonden, maar die weerstand is voor het LED-je... En een ledje heb ik niet nodig. Wat ik wil is gewoon een aansluiting in het kistje bouwen waar ik deze (of een soortgelijke) adapter vervolgens op aan kan sluiten:

Afbeelding
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=510822

De specs van deze adapter zijn:
Vermogen: 24 W
Uitgangsvermogen: 24 W
Uitgangsspanning: 12 V=
Uitgangsstroom: 2000 mA

Is het dan zo dat ik gewoon de 0,53A van de twee ventilatoren kan optellen en dus een adapter moet zoeken die minsten 1,06A kan trekken zoals bovenstaande?

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 jan, 2010 11:49 am
Berichten: 65
Woonplaats: Zevenhuizen ZH
Uitgaande van je verhaal worden de ventilatoren parallel aangesloten. In dat geval heb je inderdaad minimaal 1,06A nodig.
De 2000 mA van de adapter die je laat zien is het maximale wat deze kan leveren, dus die zou moeten voldoen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Scorpion biker schreef:
Uitgaande van je verhaal worden de ventilatoren parallel aangesloten. In dat geval heb je inderdaad minimaal 1,06A nodig.
De 2000 mA van de adapter die je laat zien is het maximale wat deze kan leveren, dus die zou moeten voldoen.


100 punten! Bedankt! Ik ga vanavond de ventilatoren, voeding, inbouw bus en wat kroonsteentjes halen... Lekker eens met hout brouwen ;)

Zal hier nog even een updateje doen als het zover is en alles werkt :D

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Ik ben wel benieuwd hoe groot deze gaat worden,het kastje lijkt zo op de foto niet echt groot wat zijn de afmetingen hiervan?

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 mei, 2010 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Nou, Bert en andere, het werkt als een trein!

Hier eventjes wat ik met het kastje heb gedaan. Allereerst de laatjes eruit en gedemonteerd (beetje botte kracht en je trekt die verbindingen zo uit elkaar). Nog wel bewaren want die bodempjes kan ik nog gebruiken! Het tussenstukje in het kastje kon er ook zo uitgetrokken worden. Vervolgens uit een stuk resthout de basis gemaakt voor de ventilatoren. Met een viertal blokjes creëer ik wat afstand van de achterwand en een plek om de plaat met ventilatoren op vast te maken. Hier alle onderdelen nog onaangeroerd bij elkaar...

Afbeelding

Nadat dan ook de adapter, plugje en schakelaartje gekocht waren moest natuurlijk alles even snel in elkaar gedraaid worden! Test met die bende!

Afbeelding

HIJ DOET HET!

Afbeelding

Wat wel een beetje jammer is, dat de adapter die ze verkochten bij Conrad hier, geen passend 'stopcontactje' heeft (althans niet bij hun). Kortom ik moet eventjes een andere stekker aan het snoer solderen, maar dan doet alles het prima!

Voor de rest van de avond heb ik de gaten gezaagd en de ventilatoren bevestigd.
Afbeelding

Vervolgens zijn de schakelaar en het stopcontactje aangebracht. Een kroonsteentje zit ook al op zijn plek inclusief de stekkertjes voor de ventilatoren.
Afbeelding
Afbeelding

En als je alles dan aansluit ziet het er zo uit :)
Afbeelding

Nu moet ik alleen nog een verbinding maken tussen stopcontactje, schakelaar en het kroonsteentje. Maar dan moet ik solderen (ook bij de nieuwe stekker trouwens) en daarvoor moet ik eerst een soldeerbout hebben...

Heb dus nog even geduld, maar ondertussen ga ik me alvast bezighouden met het berekenen en aftekenen van de onderdelen om vanaf de opening naar de ventilatoren toe stukken dun multiplex schuin te plaatsen. Op die manier krijg ik zeg maar een soort trechter naar de vent's toe.

Nog belangrijker zijn de gaten die ik nog aan de achterkant ga maken om alle aangezogen lucht ook weer kwijt te kunnen ;)

Goed dat en meer waarschijnlijk dus morgen!

===
Voor de fun nog even de totale kosten tot nu toe.
Kastje €14,-
Ventilatoren (twee stuks) €10,-
Adapter en onderdelen €15,-
Totaal: €39,-

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 mei, 2010 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Nou, dagje gewerkt en daarna aan het brouwen geslagen! Ik heb alvast in de ventilatorenplank gaten geboord en de schotjes uitgetekend die daar op komen.
Afbeelding

Toen ik alles nog eens goed bekeek zag ik dat er wat kiertjes zaten tussen de ventilatoren en de plank... Niets dat een beetje houtlijm op kan lossen!
Afbeelding
Afbeelding

Als dat dan opgedroogd is ziet dat er zo uit :)
Afbeelding
Afbeelding

Verder had ik een soldeerbout geleend van schoonpa, maar na 10 minute gekloot en gek*t en twee bijna verbranden vingers heb ik maar eventjes mijn eigen boutje gekocht. Schakelaartje voor 15 of 30 Watt en aan de slag! Binnen no time zat alles in elkaar!
Afbeelding
Voor de oplettende kijker, ik heb de schakelaar in de zwarte draad gemonteerd, maar het is wel de PLUS draad... Ik weet het, verkeerd om, maar ik had geen zin het opnieuw te doen 8) .

Elektronice is ook al getest en alles werkt! Morgen weer verder met zagen e.d.

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 mei, 2010 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
Nou, vandaag flink aan het zagen geweest, maar dat was ook voor niets.

Ik wou uit hout steuntjes maken die dan op de plank komen waar de ventilatoren in zitten. Op die steuntjes zouden dan stukken multiplex komen om de 'trechter' te maken. Dat liep iets anders :lol:

Uiteindelijk heb ik alles met dik karton (bananendozen, yeah!) en smeltlijm in elkaar gedraait. Prima te doen en erg stevig!
Afbeelding

Het kostte wat lijm, maar dan heb je ook wat ;)
Afbeelding

Aan de achterkant heb ik ook twee gaten gezaagd die minsten zo groot zijn als de ventilatoren zelf. Ik vraag me af of ik er nog wat gaten bij moet maken om zo ervoor te zorgen dat de lucht achter de ventilatoren makkelijker/sneller weg kan dan dat het aan de voorkant wordt aangezogen. Iemand die hier een sluitend antwoord over kan geven? Kortom, zo laten of gaten bij maken?
Afbeelding
(Er komt nog wel een roostertje overheen hoor ;)

Als filter gebruik ik een kunsstof filter dat normaal in een wazemkap/afzuigkap zit. Je knipt het eenvoudig op maat en voor de show zit het even met plakband op het rooster vast.
Afbeelding
Afbeelding

Morgen ga ik dan het deksel maken en daarna is hij eigenlijk al wel klaar voor gebruik, maar ik ben er nog niet klaar mee!
Ik maak nog twee scharnierende zijkanten, een plexiglas bovenkant en nog iets aan de onderkant. Op die manier verleng ik de trechter van de ventilatoren nog iets en naar mijn idee komt dat de zuigkracht zeker ten goede!

Morgen weer meer mensen! :brouw:

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 mei, 2010 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2009 15:03 pm
Berichten: 555
Woonplaats: Keulen
PS: Bedenk wel dat deze cabine wordt gemaakt met het idee om er alleen maar acrylverf mee te spuiten... Hij filter de geur er natuurlijk niet uit ;)

_________________
Bezig met 1:48 Hasegawa | P-51D/K Mustang 'Pacific Aces'


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement