Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2014 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hij is niet rechter en niet schever. De staart is een beetje scheef (zonder fotografische vertekening), maar dat wordt aanzienlijk gecamoufleerd (jawel) door de scheve camouflage strepen en de schuine achterrand van de hoogteroeren. Toch zal ik voorzichtig zijn met foto's van boven :wink: en er zeker geen driehoek naast leggen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2014 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik blijf het knap vinden wat je allemaal doet. Tot in de kleinste details probeer je een replica te maken. Een genot om te lezen en te zien.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2014 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Plakkerts time. De Hamilton Standard logo's zitten op de prop (even kijken of er wat op de vergroting te zien is).

Afbeelding

De rozetten zijn 17 mm in diameter; op het instructievel zijn ze 16,5 mm, en zit de onderste 3,5 mm op het rolroer. Dat reepje moet ik er dus af snijden en apart op de rolroeren plakken (dat zijn dus de zwarte streepjes). Voor de zekerheid (het kan scheef gaan, tenslotte) ook maar er bij gezet welke rozet waar gaat.
De richtingroerdecoratie is opgeofferd eerst aan een Set test (ging goed), daarna aan een sealing test met zijdeglans vernis (kan pas als de decal goed droog is). Na vorige ervaringen (spontaan verkruimelen en oplossen van decals) ben ik erg voorzichtig geworden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Toch de pootjes er maar onder gezet, dan is het model makkelijker "nat" neer te zetten.

Afbeelding

De banden zijn volgens Jan's recept vergrijsd. Ziet er goed uit, maar de kleur van de velgen steekt er niet erg bij af. Volgende keer zal ik daarvoor een lichtere kleur grijs gebruiken. Wat statiefoto's met de prop er op geplakt met kneedgum.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Dan de decals. Snijden blijft toch lastig, ze zijn erg kwestbaar. Bovenop goed.

Afbeelding

Maar eentje aan de onderkant is een stukje kwijt.

Afbeelding

Eerst had ik het nog gevonden, maar daarna is het verdwenen; weet niet waar. Dat wordt voorzichtig bijtippen met rood. Verder ligt een van de decals aan de bovenkant niet helemaal goed aan. Om silvering te vermijden, moet ik eigenlijk wat Sol gebruiken. Dat wordt nu uitgetest op weer een stukje van het richtingsroer rood-wit-blauw (sorry: blauw-wit-rood; de Fransen zijn erg precies daarin).
Update: De decals hadden geen hekel aan Sol, dus heb ik de verdachte plakjes daarmee behandeld. Ook de decals op het richtingsroer zitten er op.

RobAfbeelding

Heb het plaatje moeten manipuleren om de glim een beetje weg te krijgen. De tekst is goed te lezen (met een loep); toch wel mooie decals. Romp is gedaan.

Afbeelding

Roelroeren staan nu in de glans. Als dat droog is kan de rest van de rozetten daarop geplakt worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jan, 2014 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een micro-update. Control horns aan het richtingsroer en de trimvlakjes gezet. Gewone methode: oppervlakkig gaatje boren, twee of drie druppeltjes dunne secondelijm inde gaatjes aanbrengen met een metaaldraadje en met de pincet de PE control horns er in zetten. Als ze vastzitten voor de zekerheid nog een drupje superlijm.

Afbeelding

Verder is het model in de zijdeglans vernis gezet. De uitlaten zitten op hun plaats, maar moeten nog met gun metal gedrybrushed (wat een woord :roll: ) worden.

Afbeelding

Bij loodrechte belichting (de foto's zijn met flits genomen) zijn de opliggende paneellijnen vrijwel niet meer te zien. Ik betwijfel of dat met een wash (waar ik toch al zo slecht in ben) beter wordt. De rest van de rozetten zit inmiddels op de rolroeren. Op het snijvlak beschadigen die toch wel heel erg makkelijk; ze brokkelen af. Maar gauw sealen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 2:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik weet hoe klein je ongeveer bezig bent en heb veel respect voor je oog voor detail. Het ziet er allemaal zo simpel uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 9:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Deze foto was eigenlijk de uitdaging om ook de uitgeslagen trimvlakjes te modelleren.

Afbeelding

Beetje doorgeslagen, weet ik :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 15:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Gelukkig heeft ook de F.K.58 een paar spandraden.

Afbeelding

Daarzonder voel ik me hoogst ongelukkig. Gewone procedure: 0,3 mm gaatjes boren, 0,06 mm vissnoer rijgen, afspannen met een stukje tape, paar druppeltjes dunne secondelijm op de uitgaande draden aanbrengen met een metaaldraadje, laten drogen en met een zeer scherp mesje de lijmbobbels wegsnijden. De andere kant:

Afbeelding

De cilinders voor de wielpoten aangebracht.

Afbeelding

Stukje fijner dan de plastic exemplaren. Inmiddels begonnen met het glaswerk te schilderen.

Afbeelding

Ook nieuwe stijlen voor het stabilo gemaakt van messing stroomlijnprofiel. In plaats van 1 mm rond plastic nu 0.85 x 0,55 mm; veel beter in vooraanzicht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Laatste post voor een weekje; moet even naar de sneeuw. De V-stijlen zijn geverfd en op hun plaats onder de staart gelijmd.

Afbeelding

Ook het windscherm is af. Vastgelijmd met Kristal Klear.

Afbeelding

Ook de achterste raampjes zijn gemaakt me Kristal Klear (zoals bij de F.27 MPA. Over een paar dagen zijn ze helder. De foto's zijn met een andere camera gemaakt, en die heeft wat moeite met scherpstellen in de macro-stand.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2014 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een week deze weer opgepakt. Het eerste, wat ik gisteravond zag, was dat ik een klein foutje gemaakt had met de afsteunstijlen van de wielpoten.

Afbeelding

Die zaten aan de wielkast vast bij het rode ellipsje, maar dat kan helemaal niet. Dat stuk van de wielkast wordt bij neergelaten landingsgestel afgesloten door een "wieldeur" (het gele rechthoekje) en de wielstijl moet naar de blauwe stip lopen, net naast dat gele vlak. Gelukkig was de metalen wielstijl makkelijk los te maken, dus die ligt er weer uit.
Morgen verder.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement