Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2014 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Rechter romphelft doorgezaagd net voor de bevestiging van de staartvlakken en weer aan elkaar geplakt. Dat leverde precies de halve milimeter verkorting op.

Afbeelding

Verder de vleugeldelen op elkaar geplakt (na het uitsnijden van de landingskleppen) en stripjes 0,5 mm plastic gelijmd op de vleugelachterrand van het bovendeel van de vleugel.

Afbeelding

Tegelijk ook gecorrigeerd voor een foute breedte van een van de rolroeren. Daarna de vleugelachterrand zo scherp mogelijk geschuurd. Dat kostte aan de bovenkant wel een stukje van de opliggende paneellijnen. Die heb ik voorzichtig vervangen door ingegraveerde lijnen. Maar eens zien hoe het wordt na het schilderen.
De landingskleppen gesneden uit 0,16 mm plastic. Die ga in voorzien van ribbetjes en een voorrand zoals ik ook bij de F.K.56 heb gedaan. De vier gaatjes voor de machinegeweren onder op de vleugel heb ik opgeboord, zodat er stukjes buis van 0,5 x 0,3 mm inpassen.

Afbeelding

In een oude Cockpit uit 1966 (buit van de ESM) vond ik dit plaatje van de F.K.58 no. 11.

Afbeelding

Die kist heeft dus in verschillende gedaanten rondgevlogen, met en zonder witte 11, maar altijd met een viertal koelspleten achter de motor (de andere F.K.58's met Gnome-Rhone motor hadden in Nederland al twee spleten). Die spleten ontbreken in het model, dus weer iets te doen. :)
Voor de zekerheid een scan demaakt van het decalvelletje in de kit.

Afbeelding

De decals voor het instrumentenpaneel zijn inmiddels geprint. Om de "regel" op het decalvel vol te maken, heb ik een kopietje van de zwarte teksten voor op het richtingsroer toegevoegd, te gebruiken als ik de originelen verknoei.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 11:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Hoedje af voor de inspanningen die je levert!
Benieuwd hoe het verder loopt.

Gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Wat een werk alweer zeg. Zou de Azur kit van de Fk-58 niet beter geweest zijn? (Of had je de Broplan toch liggen met het idee van die maken we eerst op? :wink: )

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Zou de Azur kit van de Fk-58 niet beter geweest zijn?

Die heb ik ook liggen, maar die is met de Hispano-Suiza motor, en de "echte" Franse F.K.58 had de Gnome-Rhone. De H-S motor was nog nieuw, en had nogal wat kuren. Toen hij eindelijk beschikbaar kwam, was hij veel zwaarder dan oorspronkelijk bedoeld, waardoor 100 kg ballast in de staart meegenomen moest worden (met desastreus gevolg voor de prestaties). Een aantal F.K.58s zijn door gebrek aan G&R motoren toch afgeleverd met H-S motoren. En ja, ik had de Broplan al een tijdje liggen.
Aan de ene kant zou de Azur minder werk geweest zijn (ziet er beter uit), aan de andere kant is het interieur weer veel simpeler, en deugt het instrumentenpaneel ook niet. Wat wel aardig is, is dat de romp wel de koelspleten heeft, hoewel de HS versie van de F.K.58 die niet had.
Wat klein spul. Had bij de LHS al een setje Franse seat belts aangeschaft.

Afbeelding

Moeten nog geverfd worden. Zal ze ter afwisseling maar licht khaki maken.
De landingskleppen zijn ook klaar. Ga ze een beetje open monteren, denk ik.

Afbeelding

Hoewel ik de heel dunne Tamyia lijm slechts spaarzaam gebruik, is een drupje toch voldoende om de 0,16 mm sheet aardig op te lossen.
De decal zit op het instrumentenpaneel. Moet nog goed drogen, daarna vernissen en afschilderen.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2014 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
robh schreef:
Die heb ik ook liggen, maar die is met de Hispano-Suiza motor, en de "echte" Franse F.K.58 had de Gnome-Rhone.

Rob



Mocht je hem ooit nog een keer willen maken, Azur heeft hem zowel met Hispano Suiza als wel de Gnome-Rhone;

Afbeelding
http://www.ipmsdeutschland.de/FirstLook/Azur/Azur_Koolhoven_FK-58C1/Azur_FK-58C1.html

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2014 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren niet veel gedaan; allemaal klein spul. Ook de koelspleten achter de motor gemaakt. Eerst met Photoshop een foto van een zijaanzicht op maat gemaakt voor de romp, die gespiegeld, afgedrukt, uitgeknipt en op beide romphelften geplakt (Hema lijm, laat geen sporen op het plastic achter).

Afbeelding

Daarna drie gaatjes per spleet door de tekening heen in het plastic geprikt, uitgeboord met een 0,3 mm boortje en de gaatjes verbonden met een mesje. Dan de status van vanochtend. Er zaten twee vacform cockpits in de kit, dus een uitgelezen gelegenheid om de cockpitkap open te schuiven.

Afbeelding

Het eerste deel voorzichtig uitgeknipt en op maat geschuurd. Uit de tweede haal ik alleen het voorste deel. De twee kleine ruitjes achter de cockpitkap maak ik of van op maat gesneden transparante sheet, of van Kristal Klear. Ik zou toch niet weten hoe ik de ruitjes in de vacform cockpitkap netjes binnen de (dikke) sponningen in de romphelften zou kunnen laten vallen. Broplan had beter het hele stuk rompbovenkant tot achter de ruiten als transparant deel kunnen bijleveren. De raamstijlen voor de kleine ruitjes zijn gemaakt van 0,5 x 0,75 mm strip.
De koelspleten zitten er nu dus ook in.

Afbeelding

Dan de cockpit. Aan de rechterkant niet veel toegevoegd, alleen een handeltje onder het bovenste doosje. De doosjes verder licht grijs geschilderd; op de foto zijn ze duidelijk lichter dan de rest van het interieur.

Afbeelding

Aan de linkerkant gashandels toegevoegd, een trimwiel en een hefboom, vermoedelijk voor de landingskleppen.

Afbeelding

Op de cockpitvloer het voetenstuur, een kompas en naast de stoel een hefboom en een slingertje.

Afbeelding

Dat moet het voorlopig maar zijn. Achter de stoel moet in de bovenkant van de romp nog een bagagecompartiment gebouwd worden en nog wat framewerk onder het cockpitdak, en er moet nog een zuurstoffles tegen de rompwand geplakt worden. Allemaal scratch natuurlijk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2014 13:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi om te zien wat je er zelf allemaal bij maakt.

vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2014 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Wat verder gefroebeld met stripjes enzo. Achterste cockpitframe en de schotten zitten in de linker romphelft (en passen op de andere :) )

Afbeelding

De radio, die nog verder achterin de romp zit, ga ik niet modelleren (geen bal van te zien). Ook de zuurstoftank is gemaakt.

Afbeelding

Nu de boel schilderen en een wash geven. En nog wat knopjes op het instrumentenpaneel aanbrengen. Dan kan de boel dicht. Ja, en de foto met het muntje komt nog.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De motor moest rodom afgeschuurdworden om in de motorkap te passen (ook al has die laatste al een tamelijk dunne wand). Na opnieuw zwart maken, de klepstoters van 0,25 mm metaaldraad er op gelijmd.

Afbeelding

Deze foto is duidelijk te veel uitvergroot (de motor diameter is 15 mm). Daarna de romphelften op elkaar gelijmd. Dat paste redelijk, al zal er nog enig schuur- en plamuurwerk nodig zijn om de naad weg te werken.

Afbeelding

Een paar plaatjes van het interieur.

Afbeelding

Zuurstoftank zit op zijn plaats.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste het instrumentenpaneel er in gelijmd (met rijkelijk dikke secondelijm, want er uit vallen zoals met de F.K.52 wens ik niet nog eens mee te maken).

Afbeelding

Ik heb op het paneel niet alle handeltjes en knoppen gemodelleerd (maar twee aan de linkerkant); zelfs voor mij is dit te klein. :mrgreen:
Nog de verf bijwerken en een lichte wash, dan kan de vloer-met-stoel er in.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpit een lichte wash gegeven en de vloer in de romp gelijmd.

Afbeelding

De vleugel doet dienst als een prima lijmklem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wash lijkt op de foto (met flits) veel geler dan in werkelijkheid. Ik ga toch proberen dat nog iets te verminderen. Nu moet ik weer aan het uitbenen van de rest van de onderdelen. :roll:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement