Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 11:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst nog maar twee (betere) foto's van de verspanning van het stabilo. De stijlen aan de onderkant:

Afbeelding

En de spandraden bovenop. Het windscherm zat er netjes op tot ik deze foto zag.

Afbeelding

Omdat het model bij het mishandelen van het landingsgestel op zijn kop ligt, is het dus lekker losgeraakt. Opnieuw doen dus.
Na het slopen van de landingsgestelstijlen zijn de langwerpige deurtjes in de openingen gelijmd met een paar drupjes dikke secondelijm (nieuwe fles; de oude was langzamerhand veel te dik geworden). De verf van een van de deurtjes moet nog bijgewerkt worden.

Afbeelding

Daarna de stijlen ingekort en vastgelijmd.

Afbeelding

Tenslotte nog een vooraanzicht (met "lek"windscherm; reparatie als alles aan de onderkant op zijn plaats zit.).

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Wat leidinkjes aangebracht in de wielkast. Er moeten er minstens drie naar elk wiel lopen: wiel uit, wiel in en rem. Metalen draadjes van 0,25 mm in 0,3 mm gaatjes. Wel gepiel om het er in te krijgen. Ook de dempingskussens er in gelijmd in een positie die ongeveer het effect op de foto's oplevert. De wielkast heb ik een wash gegeven.

Afbeelding

Daarna de wieldeuren. Vastgezet met twee druppeltjes dikke secondelijm.

Afbeelding

De remleidingen moeten hier en daar nog bijgewerkt worden. De verf hecht slecht op de koperen draadjes.

Afbeelding

Vervolgens de landingskleppen. Op de opengewerkte tekening lijkt de uitslag zo'n 45 graden te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

De trimvlakjes aan de roeren gelijmd. Trek-duwstang van 0,13 mm metaaldraad (uit elektriciteitssnoer).

Afbeelding

En dan de rolroeren met een licht uitslag vastgelijmd.

Afbeelding

In de spiegel en met flits:

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 18:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Knappe details! Mooie bespanning.

Je verf ligt er op het eerste zicht wat streperig op.
Ook een klein puntje: overgang van buitenkant naar binnenkant motorkap... (zie foto 3 in je voorgaande post).
Het is natuurlijk 1/72 maar die uitvergrotingen zijn onverbiddelijk.

muggeziften, hoor

Gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2014 23:47 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18524
Woonplaats: Hurdegaryp
Inderdaad, macro is wat dat betreft onverbiddelijk. Maar deze vliegtuigjes zijn niet zo heel erg groot, dus erg knap!! Vergeet het voorste raampje van de canopy niet.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2014 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het grote retoucheren is nog niet begonnen, dus alle tekortkomingen zitten er nog in :mrgreen:
De machinegeweren van stukjes 0,5 x 0,3 messing buis.

Afbeelding

Ik vertrouwde de verbinding van het staartwiel niet, dus daar heb ik in een 0,3 mm gaatje een metalen draadje van 0,25 mm in gelijmd.

Afbeelding

Staartwiel vastgeplakt (in een bochie).

Afbeelding

Nu staat hij iets normaler op zijn pootjes.

Afbeelding

Afbeelding

Klein spul wat nog ontbreekt: het vizier. Dat van plastic in de kit was (zoals gewoonlijk) uitgesproken lomp. Dus maar weer de soldeerbout gepakt en een replica uit 0,4 mm messing draad gesoldeerd.

Afbeelding

Het vizier zelf komt uit een setje van Airwaves PE (English WW2 Seats). Er zat ook een korrel bij (een ringetje van minder dan een mm diameter), maar die heeft zich uit de voeten gemaakt. Wordt dus maar vervangen door dat stukje draad-met-knopje rechts. Er zit nog wel een ander exemplaar bij dat PE setje, maar ik ben bang dat die hetzelfde gaat doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2014 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1387
Hallo Rob,

Wordt een interessant en apart model, jammer dat de bouwdoos niet zo'n beste kwaliteit was, als ik al je werk ziet, om er wat van te maken. je bent goed op weg :)

Vergeet niet de bandjes een beetje plat af te vijlen aan de onderkant. Had je al aan gedacht neem ik aan :wink:

Veel succes met de afbouw, ik ben benieuwd,

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2014 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
... als ik al je werk ziet, om er wat van te maken.

Maar dat is toch half de lol, is het niet, John? Als doorgewinterd scratchbouwer zou je dat moeten weten :wink:
Weer wat verder gegaan. Het vizier zit in elkaar; was een ramp om het te lijmen. De korrel ging weer op reis en na veel gedoe had ik eindelijk een klein stukje metaaldraad op de goede plek gekregn. Ik heb ook de pitot buis gemaakt van een stukje stroomlijnprofiel en een stukje metaaldraad. Net zoals bij de F.K.56 zit die op de vleugelachterrand gemonteerd. De wielen zijn wat afgevijld aan de onderkant, en hier en daar ben ik met retoucheren begonnen.

Afbeelding

De rug-antenne heb ik bruin geschilderd en ook maar voorzien van een 0,25 mm draadje, zodat ik die wat steviger in een gaatje in de romp kan lijmen. De rode en groene dingetjes zijn halve schijfjes 1,2 mm plastic staf, die voor navigatielichten door moeten gaan.
Het hoogteroer gemonteerd, naar boven uitgeslagen. Dat klopt met een van de foto's en met de stand van het trimvlakje. Ze zitten voorlopig vast met tape tot de "scharnieren" (drie druppeltjes dikke secondelijm) droog zijn.

Afbeelding

Richtingsroer zelfde recept.

Afbeelding

De navigatielichten bovenaan het kielvlak heb ik eerst zilver geschilderd en daarna transparant rood. moet nog wat bijgewerkt worden; 't is ook allemaal zo verd.... klein.
Het richtingsroer heb ik er inmiddels weer afgehaald; dat gat bovenaan was niet om aan te zien. De passing is nu beter gemaakt en de verf is bijgewerkt. Wachten tot het droog is, en dan weer aan het kielvlak plakken.

Rob

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dea rails voor de cockpitkap (die opengeschoven gemonteerd wordt) heb ik gemodelleerd uit donkergrijs geschilderd 0,25 mm metaaldraad. Het richtingsroer zit (iets) beter en de bovenste antenne zit ook op zijn plaats.

Afbeelding

Ik heb inmiddels het model nog maar eens een laagje zijdeglans vernis gegeven in de hoop daarmee de kwaststrepen een beetje kwijt te raken. De zijdeglans van Humbrol is weer anders dan een paar jaar geleden (andere leverancier?); toen had ik dit soort problemen niet. Ik vind hem nu ook meer mat. Maar weer eens verder zoeken voor een alternatief (met 50/50 mat/glans Revell enamel ben ik ook niet tevreden; die droogt te snel en trekt dan draden). Misschien toch aan de airbrush? :roll:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik kan je bijzonder van harte Valejo mat- en zijde vernis aanraden. Trekt bij mij voor 95% de kwaststrepen weg. Heb ook diverse merken geprobeerd, maar deze vernis bevalt mij het allerbeste. Ik gebruik verder dit merk nauwelijks om te verven...

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 feb, 2014 19:51 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18524
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik heb ook goede ervaringen met Vallejo air-matte lak. Qua verfjes denk ik dat Revell aqua beter zijn voor het fijne werk. Voor grote lappen heb ik (nog) geen problemen met Vallejo air.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement