Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2013 18:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
De voorbereiding van de bouw is vandaag begonnen. Ik ben aan het uitzoeken welke kleuren ik moet aanschaffen voor deze fraaie Franse bommenwerper.
Deze SMER-kit is een rebox van de oude Heller-kit. Het plastic is wat dun en er is veel flash, maar de decals zijn uitstekend. Er kan uit 2 versies worden gekozen, en er is een schema voor een derde versie van het fascistische Vichy-regime, maar daar zijn geen decals voor meegeleverd. Hieronder de doos en haar inhoud en wat achtergrondinformatie. Ik ben er helemaal klaar voor. :lol:

VrGr,
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Historische achtergrond

De LeO 451 zou een van de meest esthetische tweemotorige toestellen van de Tweede Wereldoorlog zijn. Het toestel ontstond na een Franse specificatie uit 1934 waarin gevraagd werd om een vierzits dagbommenwerper uit de B.4-categorie. Het LeO 45.01 prototype werd ontworpen door Jean Mercier en vloog voor het eerst op 16 januari 1937. Het toestel was veelbelovend, maar besturingproblemen bij de start maakten dat de staart aangepast moest worden. Ook liepen de Hispano-Suiza 14AA motoren vertragingen in de ontwikkeling op. In september 1938 werden Gnome-Rhône 14N motoren geïnstalleerd en kreeg het toestel de nieuwe benaming LeO 451.01. Ondertussen was de serieproductie gestart in de SNCASE fabrieken in Clichy en Levallois; Lioré-et-Olivier was in februari 1937 genationaliseerd. De eerste serie LeO 451 vloog op 24 maart 1939, maar op 25 juni 1940 waren slechts 452 vzan de 1783 bestelde LeO 451's en varianten geleverd.

In productie

De uitmuntende kwaliteiten van de LeO 451 maakten dat de Vichy-regering, met Duitse goedkeuring, 225 machines bestelde in augustus 1941. Alle contracten die in die tijd van de Franse capitulatie in 1940 nog openstonden, werden als ongeldig beschouwd. LeO 451 nr. 453, het eerste product van de SNCASE Ambérieu fabriek, vloog op 30 april 1942.

Varianten waren de LeO 455.01 met 1025-kW Gnome-Rhône 14R motoren, die op 3 december 1939 voor het eerst vloog. Vijf andere LeO 451's werden in 1948 geconverteerd als soortgelijke voortgestuwde LeO 455P civiele toestellen, en werden gebruikt door het Institute Géographique Nationale voor topografische werkzaamheden. In 1946 werden circa veertig in Noord-Afrika gestationeerde LeO 451's geconverteerd naar de LeO 453 standaard met Pratt & Whitney R-1830-67 stermotoren. Sommige vlogen bij marine Escadrille 11.S, andere werden gebruikt voor liaison of lucht/zeereddingswerkzaamheden. Er werden vier civiele LeO 453 toestellen gebruikt voor het optrekken van zweefvliegtuigen.

Operationele inzet

De gevechtsgeschiedenis van de LeO 451 begon in december 1939, toen de opbouw van operationele eskaders gestart werd. De eerste oorlogsmissie was op 11 mei 1940, toen toestellen van Groupes de Bombardement I/12 en II/12 bruggen in Maastricht aanvielen in een poging om de Duitse Blitzkrieg te vertragen. Van toen tot aan de wapenstilstand in juni werden er meer en meer LeO 451's in gebruik genomen, bij verschillende eenheden.De verliezen tijdens aanvallen overdag waren groot en in juni werd begonnen met langeafstands aanvallen tijdens de nacht op Duitse en Italiaanse doelen. Er waren ook LeO 451M's besteld, die aangepast waren voor gebruik bij de marine en een van deze toestellen werd eind mei 1940 geleverd. Vichy-eenheden van de Armée de l'Air en de Aéronavale in Noord-Afrika gingen in 1940 en 1941 over op de LeO 451. Ze namen in 1941 deel aan acties in het Oosten en tegen de geallieerde landingen in Noord-Afrika eind 1942, waarbij ze aanzienlijke verliezen leden, vooral aan de grond. Vanaf juli 1944 werden de resterende LeO 451's in Noord-Afrika ingezet voor communicatietaken. Twaalf omgedoopt tot LeO 451E2 toestellen werden gebruikt voor diverse taken, waaronder het optrekken van zweefvliegtuigen. Toen de Duitse troepen in november 1942 het onbezette Frankrijk overnamen, confisqeerden ze alle beschikbare LeO 451's. Sommige gingen naar de Regia Aeronautica om als bommenwerptrainingstoestellen te fungeren. Ongeveer vijftig toestellen werden geconverteerd tot LeO 451T transporttoestellen voor de Luftwaffe. Twaalf toestellen, die de naam LeO 451C hadden gekregen, werden gebruikt voor het vervoer van post voor Air France.

Diverse overgebleven LeO 451's die niet tot LeO 453's geconverteerd werden, bleven na de Tweede Wereldoorlog nog jarenlang dienst doen in verschillende rollen.

(Bron: http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Lior ... livier_451)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 09 feb, 2014 16:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2013 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
cupofwondering schreef:
en er is een schema voor een derde versie van het fascistische Vichy-regime, maar daar zijn geen decals voor meegeleverd.


Mooi toestel. Ik kende LeO eigenlijk alleen van enorme vliegboten. Die decals voor de Vichy-versie zitten er overigens wel bij, hoor :wink: . Succes met de bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2013 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Inderdaad een erg sierlijk toestel met kleurrijke camouflage. Ben benieuwd.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2013 20:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Jan de Vries schreef:
Die decals voor de Vichy-versie zitten er overigens wel bij, hoor :wink: . Succes met de bouw!


Jan, ik bedoelde die roodgele strepen die de Vichy vliegtuigen hadden. Het lijkt me bijna ondoenlijk om die te kwasten of te spuiten.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2013 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Spuiten c.q. kwasten (of zelf decals maken) moet wel kunnen natuurlijk, ook al is het rood op geel. Ze hebben zich er inderdaad wat makkelijk van afgemaakt: wel decals voor de roeren van A.d.l.A-versie, maar niet de rood-gele. Gevalletje van overdreven politieke correctheid?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 dec, 2013 23:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Gisteren eerst maar eens bekeken welke verf ik nodig heb voor de camouflage. Het wordt een apart schema met de kleuren dark earth (Humbrol 29), blauwgrijs (Revell 79) en chocoladebruin (Humbrol 98). De onderkant wordt licht blauwgrijs: RLM 65, maar dan met een beetje grijs erdoor. Dat wijkt af van onderstaand schema, maar uit andere bronnen komt "mijn" schema al meer correct over:

Afbeelding

Vandaag de start gemaakt en begonnen met de cockpit. Ieder onderdeel heeft flash, wat voor vertraging van de bouw gaat zorgen, vrees ik. Het fijne van zo'n weekje vakantie is dat je op je gemak research kunt doen. SMER geeft geen informatie over de te bouwen versies, maar na lang speuren vond ik toch e.e.a. Vooral via de fameuze SCRIBD-site, waar de oude Aircraft Profiles kunnen worden ingezien. In deel 173 vond ik wat ik wilde weten.

De nummer "11", die ik ga maken maakte deel uit van de Groupe de Bombardement I/25 "Tunisie", 1e escadrille, die gelegerd was op de basis Tunis-El Aouïna in 1940. Het symbool van deze groep is een uil die boven zee vliegt en op staart en neus was geschilderd:

Afbeelding

Andere eenheden die met de LeO 451 vlogen waren gestationeerd in Algerije en Marokko. Tijdens de slag om Frankrijk werd GB I/25 eind mei 1940 tijdelijk overgeplaatst naar Zuid Frankrijk. In juni werden bombardementsvluchten uitgevoerd boven Italië. Nog voor de wapenstilstand werd de eenheid weer teruggevlogen naar Tunis. Er werden diverse aanvallen uitgevoerd, o.a. op Gibraltar en samengewerkt tijdens maritieme operaties. Vervolgens werd de eenheid tijdelijk overgeplaatst naar Syrië om de Franse luchtmacht daar te ondersteunen. Waarna het weer terugkeerde naar Tunis. Toen Rommel verder oprukte en Tunesië dreigde te bezetten werd GB I/25 overgeplaatst naar Meknes in Marokko.

De enige foto die ik kon vinden van een LeO 451 van GB I/25:
Afbeelding

In alle gevallen bleek de LeO 451 geen partij voor jagers en flak en de verliezen waren groot. Na de installatie van een snelvuurkanon op de rug verbeterde dat iets. De kit die ik maak weerspiegelt het vliegtuig zoals het er begin 1942 uit zag toen hij tegen Duitse posities in Tunesië werd ingezet.

Na operatie Torch in 1943 werd een deel van GB I/25 ingezet voor transporten van munitie en brandstof voor de Amerikaanse troepen in Noord Afrika. Een ander deel werd overgeplaatst naar Engeland en uitgerust met de Halifax 1 onder de naam Sq 347 in RAF Elvington. Tot de Duitse capitulatie bleef de eenheid actief en leed zware verliezen.

De versie die ik bouw heeft de aangepaste, verbeterde stabilo's:
Afbeelding

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2013 18:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
De laatste posting van dit jaar. Zodat jullie niet denken dat ik op mijn vrije dagen alleen maar uit mijn neus zit te eten.

Werkelijk ALLE onderdelen zitten onder de flash en omdat het plastic vrij zacht is moet ik met beleid te werk gaan en duurt het lang allemaal. De instructies zijn niet erg duidelijk voor wat het interieur betreft. Daar kom ik later nog op terug, want heb jullie advies nodig. Het lijmen en plaatsen van die piepkleine raampjes was een beproeving met die pikvingers van mij, maar ze zitten er gelukkig allemaal in.

Nu ga ik me voorbereiden op vanavond, als mijn vrienden en kinderen komen om me van m'n bier af te helpen.
Fijne jaarwisseling en een constructief 2014 gewenst!
VrGr
Jan

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 17:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Diverse onderdelen in elkaar gezet en geverfd: de intrekbare "kinkoepel", het snelvuurkanon, cockpit, radiohut en de plek van de bommenrichter. De motoren hebben geen zichtbare cilinders of cowlingflaps. Er zit bij beide motoren rondom een doorlopende opening direct achter de cowlingring.

Afbeelding

Dit onderdeel ben ik nooit eerder tegengekomen: er loopt een stang van het stuurwiel door de neus, vervolgens naar beneden en sluit dan aan op het bomvizier. Weet iemand wat dat precies is? Ik herinner me dat de bommenrichter tijdens de bomb run de besturing van de piloot vaak overnam. Is dat hier ook het geval?

Afbeelding

Ik heb Humbrol 134 Satin Blue voor de binnenkant gebruikt. De kleur is al jaren uit de handel en de verf is wat aan de dikke kant, maar dekt goed. Ik had grote problemen met het aanbrengen van de piepkleine zijraampjes. Normaal doe ik dat met houtlijm , maar wilde nu eens Clear van Revell gebruiken. Dat bleek erg dik en droogde bobbelig op. Geen idee waarmee je Clear kunt verdunnen. Omdat je er straks toch niets meer van ziet laat ik dat zo. De wieldeuren voor staart- en vleugelwielen moeten worden ingesneden en voorzichtig omgebogen.

Afbeelding

De plekken voor de cockpit en de radiohut. De stoelen hebben riempjes gekregen. Bij de witte plekken wordt straks lijm aangebracht alles de romphelften op elkaar gaan.

Afbeelding

Het snelvuurkanon lag tijdens de vlucht in een sleuf in de rug. Daar heb ik geen goede foto's van kunnen vinden. Ik kies nu ervoor om hem iets omhoog te richten, omdat het zo'n spectaculair wapen is, dat vanaf de tweede productieversie, de LeO 451.02, werd toegepast, evenals de vergrote richtingsroeren. Het Heller-logo stat nog in de romp van deze SMER-kit.

Afbeelding

Het was een heksentoer om alle onderdelen in de neus op hun plaats te krijgen.... Nu kan de afwerking beginnen en gaat de romp dicht.

Afbeelding

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Nu snap ik ook jou vraag over de Revell Clear ;) Dergelijke raampjes bevestig ik meestal met een druppie secondenlijm en dan aangevuld met Clear of houtlijm. Blijven ze in ieder geval goed vast zitten. Wat een joekel van een kanon stond er op dat vliegtuig zeg.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2014 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik gebruik zelf meestal bij dat soort kleine gaatjes het doorzichtige kleine plastic helemaal niet meer, maar uitsluitend Clear zelf.


Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement